• bloomberg

    Personalvetare - några tips om jobb och studier?

    Jag pluggar till personalvetare just nu. Långt kvar till examen, men tänkte ändå kolla om det just nu finns någon som jobbar med HR. =) 

    Kanske har någon lust att svara på någon av följande frågor: 

    - Hur ser arbetsmarknaden ut just nu? Inom vilka områden är det lättast/svårast att få jobb? 

    - Tips på extrajobb eller hur man kan utnyttja sin studietid bäst? 

    - Vad brukar första jobbet vara? Var är det enklast att komma in på? 

    - Hur är ditt jobb? Vad gör du och är det kul? 

    - Annat du vill tipsa om eller som du önskar du visste under studietiden? 

    - Är du nöjd med att ha valt HR-banan? 

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Personalvetare - några tips om jobb och studier?
  • Jordgubb90

    Jag jobbar inom HR, tog min examen inom personal 2013. 

     

    - Hur ser arbetsmarknaden ut just nu? Inom vilka områden är det lättast/svårast att få jobb? 

    Jag tycker arbetsmarknaden ser riktigt bra ut, jag tycker det dyker upp jobb inom HR dagligen, mest inom rekrytering skulle jag säga. Men de flesta vill att du ska ha några års erfarenhet, så det kan nog vara svårt att komma in om du inte har turen att få arbete på praktikplats eller har andra kontakter. Jag fick mitt första jobb genom att jag skickade in spontanansökningar om att jobba på timma under mina studier, sedan fick jag tillsvidare där när jag pluggat klart :)

    Tips på extrajobb tror jag handlar om precis som jag skrev, skicka in en spontanansökan till olika stora företag, typ kommuner och landsting och fråga om de har några tllfälliga uppdrag. Många vill ha hjälp med att rekrytera timvikarier, det är en jättebra början för att komma in. Särskilt nu under Covid är tex vård och skola i stort behov av vikarier, men ingen hinner rekrytera. 

    Jag jobbar som HR-generalist på Landsting, det är ett utmanande omväxlande och intressant jobb. Jag är ett konsultativt stöd till chefer i organisationen vad gäller rehabilitering, rekrytering, arbetsmiljö, arbetsrätt, lönefrågor m.m. 

    Jag vill tipsa om vikten av att redan under utbildningen få in en fot nånstans, det är jättesvårt att konkurrera med andra nyutexade med ett helt tomt CV förutom utbildningen inom området. 

    Jag är jättenöjd att jag valt personal/HR. Lycka till med dina studier! 

  • GGN

    Extrajobb inom branschen under studierna!! Särskilt viktigt om du inte har praktik under utbildningen.
    Stor risk att man hamnar inom rekrytering, fundera över om du vill det.

Svar på tråden Personalvetare - några tips om jobb och studier?