• fitzroya

    Ruvning och Omikron?

    Hej allesammans,
    jag har läst i den här delen av forumet ganska länge men dragit mig för att skriva själv. Jag och min sambo har försökt bli gravida sen 2019, i höstas gjorde vi vår första ICSI (efter ett första misslyckat försök i somras utan äggblåsor) som resulterade i två embryo. Ett planterades in men tog sig tyvärr inte, det andra landade i frysen. I går var det dags för FET för det andra embryot. Och nu ruvar jag, vilket jag tyckte var hemskt förra gången och än mer denna även om jag bara är på dag 2.

    Nu till min fråga där jag skulle behöva lite kloka råd. Nästa helg har min sambo planerat att vi båda ska åka bort till ett strandhus med några vänner (fyra vuxna, fyra barn). Ju närmre det kommer desto dummare känns det att vara i ett hus med så många personer (flera av dem med jobb med mycket kontakter) när Omicron härjar vilt. Vi är båda fullvaccinerade så jag är inte särskilt orolig att vi ska bli allvarligt sjuka, men de flesta vaccinerade jag känner har ändå fått en ordentlig infektion med feber. Det enda jag tänker på om det är så himla smart att riskera smitta när allt är så himla skört iom ruvningen, speciellt då det är mitt sista ägg i det här försöket. Samtidigt är vi båda mest hemma hela tiden och min partner saknar sina vänner, så det känns uselt att inte åka. Och det känns som om man kommer smittas oavsett. Men även om jag ska smittas så borde det väl vara bättre om det gått lite längre tid? Så vad tycker ni att jag ska göra? Flera som blivit sjuka under ruvningen? Bör vi åka eller ej? Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Ruvning och Omikron?
  • Jag är bara jag

    Jag hade inte gjort det. Var sig som vaccinerad eller som ruvare eller nånting. Jag har vänner som tatt 3 doser som har covid nu. Det känns liksom onödigt ta minsta lilla extra risk. Även om det absolut inte går säga att ruvningen skulle skita sig om du fick covid, men frågan är om du ändå skulle skylla på det? Och i så fall gräma dig? Du får helt enkelt väga för och emot och känna efter vad som känns bäst för just dig.

  • Anonym (Maline)

    Först och främst vill jag bara säga att jag håller tummarna för ruvningen! 


    Jag tänker såhär, hur pass säker miljö kommer det vara där? Går det att upprätthålla en säker miljö där samtliga har goda hygienrutiner och tar omikron på allvar och hjälper varandra att minimera risken för smitta? Fyra vuxna och fyra barn låter för mig ändå ganska bra och säkert ändå. Klart bättre är kollektivtrafik och besök på ett nästan fullt ICA? 
    Och jag utgår från att du heller inte kommer dricka alkohol osv som kan komma och påverka ditt omdöme om avstånd/bristande hygienrutiner etc? 

    Sen ska du ju ta beslutet efter vad som känns tryggast för Dig. Självklart ska du inte utsätta dig för onödig risk för smitta, men det låter samtidigt inte som något jättefarligt och oansvarigt påhitt det här, hehe. Snarare som något trevligt som kan få ruvningen att gå lite fortare och ta bort lite fokus från den? 


    Kram och Lycka Till 

Svar på tråden Ruvning och Omikron?