• Anonym (Gymnasieval)

Gymnasieskolor i Lund, tips?

Hej hej!

Ska söka till gymnasiet till hösten men är osäker på vilken skola jag ska välja, så jag vill alltså veta andras erfarenheter av olika gymnasier i Lund. De flesta här är väl vuxna, men ni har kanske barn eller nåt som ni kan fråga/som kan berätta lite om sin skola. Jag ska gå samhäll. Det jag vill veta är till exempel

- vilken typ av skola det är (elitistisk, överklass skola, plugghäst skola osv, alltså vilken typ av folk som går på skolan)

- om det är svårt eller lätt att få bra betyg

- hur lärarna är

- annat som kan vara bra att veta

Hoppas många vill svara!

• Svar på tråden Gymnasieskolor i Lund, tips?
  • Anonym (Skolor)

Katte = snobbskola

Polhem = nörd/plugghästskola

Spyken = skola för kreativa flummare

Eller, det var iaf så det var på min tid Glad Hoppas du får bättre svar från andra!

• Anonym (Gymnasieval)
    Anonym (Skolor) skrev 2022-01-20 15:57:56 följande:

Katte = snobbskola

Polhem = nörd/plugghästskola

Spyken = skola för kreativa flummare

Tack för svar! Har också hört detta... men det finns ju många andra också, jag undrar tex om hedda, jensen, drottning blanka, hvilan... finns ju ganska många. procivitas har jag hört är snobb/elitskola men vet inte om det stämmer.
    Anonym (Skolor) skrev 2022-01-20 15:57:56 följande:

Hoppas du får bättre svar från andra!

Ja... jag hoppades ju också det men det verkar ju inte va så många som vill/kan svara :((
  • Anonym (Gymnasieval)

Ingen annan som vill svara?

• Anonym (Gymnasieval)
    Ingen annan som har lust att svara?
  • Anonym (Gymnasieval)

Puffar lite igen...

• Anonym (Emviol)
    Anonym (Gymnasieval) skrev 2022-01-24 13:54:51 följande:

Puffar lite igen...

Jag kan rekommendera Drottning Blanka om du finner någon intressant utbildning. 
    Besök deras Instagram eller www.drottningblanka.se/lund/digitalt-oppet-hus/

Jensen är ok men det krävs att du vill ha betyg A på varenda kurs. Höga förväntningar. 
  • Anonym (Gymnasieval)
    Anonym (Emviol) skrev 2022-01-24 14:15:24 följande:
    Jag kan rekommendera Drottning Blanka om du finner någon intressant utbildning. 
    Besök deras Instagram eller www.drottningblanka.se/lund/digitalt-oppet-hus/

Jensen är ok men det krävs att du vill ha betyg A på varenda kurs. Höga förväntningar. 
    Åh! Tack tack tack!! Ok, så Jensen är mycket plugghäst skola alltså? Så det är svårt att få bra betyg? 

Vad är det du tycker är bra med Drottning Blanka? (jag ska kolla länken också :) )
  • Anonym (Ok)

Vad jag hört från släktingar som går gymnasiet nu så är det inte bara nördar på Polhem nu för tiden utan även mainstream helt vanliga lagom pluggdag människor, idrottstjejer/idrottskillar, de har ju idrottsinriktning. 

Hedda är ju ny men de som börjat där verkar trivas och säger att man får mycket stöttning om man behöver. Kanske enklare att vara bland de bästa där och få bra betyg då. 

• Anonym (Gymnasieval)
    Anonym (Ok) skrev 2022-01-25 23:20:57 följande:

Vad jag hört från släktingar som går gymnasiet nu så är det inte bara nördar på Polhem nu för tiden utan även mainstream helt vanliga lagom pluggdag människor, idrottstjejer/idrottskillar, de har ju idrottsinriktning. 

Hedda är ju ny men de som börjat där verkar trivas och säger att man får mycket stöttning om man behöver. Kanske enklare att vara bland de bästa där och få bra betyg då. 

Åh, stort tack för ditt svar! Och det låter ju bra med Hedda! Tack! Jag insåg när jag kollade meritpoäng att jag inte kommer in på Polhem eller Spyken om det blir samma poäng som senast, men övriga kommer jag in på. Om det nu blir samma, som sagt.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Gymnasieval) skrev 2022-01-25 23:47:51 följande:
    Åh, stort tack för ditt svar! Och det låter ju bra med Hedda! Tack! Jag insåg när jag kollade meritpoäng att jag inte kommer in på Polhem eller Spyken om det blir samma poäng som senast, men övriga kommer jag in på. Om det nu blir samma, som sagt.
    Lycka till! Poängen verkar kunna ändras ganska mycket från år till år beroende på hur många elever som är födda ett visst år för de ökar nog inte platserna, så du kan ju ha flyt att just din årskull är lite färre som tävlar om platserna. 
  • Anonym (pluggis)

Trenden är nu att Lundabarn i högre grad går på Polhem, medan många från andra delar av Skåne söker till Katte och höjer antagningspoängen där.

Min son går på Katte och tågpendlar in och jämnåriga kusinen som bor i Lund valde Polhem, ihop med nästan alla sina kompisar.

• Anonym (Gymnasieval)
    Anonym (Ok) skrev 2022-01-26 20:32:13 följande:
    Lycka till! Poängen verkar kunna ändras ganska mycket från år till år beroende på hur många elever som är födda ett visst år för de ökar nog inte platserna, så du kan ju ha flyt att just din årskull är lite färre som tävlar om platserna. 
    Ja, hoppas kan man ju :) Och ffa hoppas att det inte blir tvärtom!
    Anonym (pluggis) skrev 2022-01-26 20:46:07 följande:

Trenden är nu att Lundabarn i högre grad går på Polhem, medan många från andra delar av Skåne söker till Katte och höjer antagningspoängen där.

Min son går på Katte och tågpendlar in och jämnåriga kusinen som bor i Lund valde Polhem, ihop med nästan alla sina kompisar.

Ah ok då borde jag söka till Polhem då ;) 
Svar på tråden Gymnasieskolor i Lund, tips?