• Anonym (Bonusmamman)

    Bonusen vill inte umgås med kompisar

    Hej! Vi har ett problem som får mig att ligga sömnlös om nätterna. 


    min bonusdotter är 12 år. Väldigt social och gillar att va i centrum, duktig i skolan och har ganska höga betyg. 

    Det som oroar oss är att hon umgås inte med några kompisar på sin fritid. Hon har kompisar i skolan och är liksom inte ensam. Men hemma sitter hon bara på sitt rum och spelar. hon spelar inga spel med andra, utan mera spel som man spelar ensam, så hon får inte ut nått i det sociala där. Spelar hon inte så ligger hon och kollar serier. Hon rider en gång i veckan och där är det inte heller så mkt socialt. 

    vi försöker få henne att kolla på film och sånt med oss men det vill hon inte, 
    Vi frågar också om hon inte ska ringa nån kompis men det vill hon inte heller. 


    om hon Umgås med någon så är det farföräldrarna. 

    när vi är iväg på nått med släkt och så, så tar hon för sig väldigt mkt och är gärna i centrum, hon gör sig delaktig i samtalen på ett naturligt vis, så det är inte så att hon har problem med det. 



    förut var hon mkt mera utåt och ville hänga med kompisar. Kompisarna ringer henne ibland men hon vill inte gå ut. 



    är det nån som känner igen sig och kan trösta oss med att det är normalt i den åldern?

  • Svar på tråden Bonusen vill inte umgås med kompisar
  • SweeneyToad

    Det är helt normalt! Du behöver inte oroa dig. Dels så har hon kompisar i skolan, och dels så är hon i en känslig ålder. 

  • Gameofthrones

    Du beskriver en helt normal tidig/ snart en  tonårings-tjej.

    Jag va så under en period. Mina pojkar kanske inte man kan jämföra med med med f*n testosteron-humörer. 

    Så länge jag ser att det sköts i skolan uppför sig bra respekterar lärare etc. Så är jag nöjd. Sen har man dgr ja. Oroar mig som mamma ja. De kommer jag förmodligen göra resten utav mitt liv. 

    Just nu det jag läser så är det tonårsgrej, utvecklingsfas. 

    Ena grabben är hemma mer den andra är ute mer. Min dotter är ijre där än. Det dröjer bra tag till. 

    Sålänge du ser att skolan går bra vänner i skolan. Ser du mer avvikande så kan man fråga hur det går i skolan? Kanske inte får ett svar men det märks  på annat sätt. 

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2022-01-20 15:50:12 följande:
    Bonusen vill inte umgås med kompisar

    Hej! Vi har ett problem som får mig att ligga sömnlös om nätterna. 


    min bonusdotter är 12 år. Väldigt social och gillar att va i centrum, duktig i skolan och har ganska höga betyg. 

    Det som oroar oss är att hon umgås inte med några kompisar på sin fritid. Hon har kompisar i skolan och är liksom inte ensam. Men hemma sitter hon bara på sitt rum och spelar. hon spelar inga spel med andra, utan mera spel som man spelar ensam, så hon får inte ut nått i det sociala där. Spelar hon inte så ligger hon och kollar serier. Hon rider en gång i veckan och där är det inte heller så mkt socialt. 

    vi försöker få henne att kolla på film och sånt med oss men det vill hon inte, 
    Vi frågar också om hon inte ska ringa nån kompis men det vill hon inte heller. 


    om hon Umgås med någon så är det farföräldrarna. 

    när vi är iväg på nått med släkt och så, så tar hon för sig väldigt mkt och är gärna i centrum, hon gör sig delaktig i samtalen på ett naturligt vis, så det är inte så att hon har problem med det. 


    förut var hon mkt mera utåt och ville hänga med kompisar. Kompisarna ringer henne ibland men hon vill inte gå ut. 


    är det nån som känner igen sig och kan trösta oss med att det är normalt i den åldern?


    Hon är ju social hela dagarna i skolan. Utöver det har hon väl läxor. Hjärnan orkar inte med hur mycket socialt som helst.
    Låt henne vara. Herregud. 
  • Anonym (ööö)

    Många får nog av sina vänner under skoldagen. Hon rider ju också, det är väl superbra. 
    Oroa dig inte. 

  • Anonym (Bonusmamman)

    Jo men grejen är den att det inte är enbart under skoldagarna, det är under loven med. när hon är hos sin andra förälder så har hon ingen möjlighet att umgås med vänner heller för dom bor långt ifrån och det är inte alltid så att hon kan få skjuts. 
    på ridningen har hon inga kompisar heller, utan hon rider själv. Hon känner ingen där för i hennes grupp ä dom mkt äldre, och i tidigare grupper va dom mkt yngre. 


    när jag va i hennes ålder så va jag aldrig hemma ist. och när sonen har sina kompisar över (han är 9) så vill hon gärna vara med dom. 


    hennes kompisar drar till en fritidsgård efter skolan och dom drar ner på donken och äter. jag är bara rädd att hon ska bli utanför och inte hänga med i deras umgänge. 
    vet också att ungdomarna umgås på annat vis nu för tiden också,via snap och spel och så. Men hon tar inte ens med sig sin telefon in på sitt rum. 


    oroa mig kommer jag nog aldrig sluta med.  vill mest bara höra från dom som vart med om liknande att dom endå har kompisar efter en sån här ?period? 

    hon gick från att vilja va med sina kompisar 24/7 till att bara umgås med två, och nu med ingen. 

  • Anonym (Samma)

    Jag låg också sömnlös när sonen var i den åldern av samma anledning. Nu är han 16 och ute med kompisar jämt. Aldrig är det lagom ;)

Svar på tråden Bonusen vill inte umgås med kompisar