• Anonym (adlig?)

Gifta sig adligt...blir jag då adlig?

Det är alldeles för tidigt att prata om sådant med berörd part...men om jag gifter mig med honom och han är adlig, blir jag då också adlig??

Friherinna heter det ju i Sverige...kan jag då kalla mig baronessa utomlands/internationellt?

Har googlat lite med fattar inte riktigt.... såhär står det på wikipedia "  Friherrar har rätt till titeln högvälborne, såsom Högvälborne Herr Friherre Lilliehöök. " så då skulle jag bli Högvälborne dam Friherrinna Natalye.. hans efternamn?

Låter jäkligt fancy faktiskt... Om vi får barn får de också titeln då?

• Svar på tråden Gifta sig adligt...blir jag då adlig?
  • Anonym (faktor)
    Hur ärvs adelskap?
    För ätter adlade före 1809 års regeringsform gäller, med några få undantag, de regler som framgår av det av Kungl. Maj:t utfärdade sköldebrevet. De innebär att efter den först adlade, respektive den först upphöjde (till greve eller friherre) får alla hans i äktenskap födda barn samma adliga värdighet från födseln.

Av barnen är det dock bara sönerna som kan föra adelskapet vidare. Det kallas den agnatiska principen. Adelskapet går på manslinjen i rätt nedstigande led. Efter 1809 års regeringsform gäller en ordning som mer liknar den brittiska på det sättet att efter den först adlade går adelskapet vidare först vid dennes död och då endast till den då levande äldste manlige avkomlingen.

Sådana ätter benämns vanligen för § 37-ätter och i dessa ätter är alltså bara en person i sänder adlig. Ibland kan en viss stavning, till exempel prefixet ?af? vara förbehållet den som för närvarande innehar adelskapet. Adelskapet kan gå sidledes, till exempel till en kusin, från den som dött utan egen manlig avkomling. 

www.riddarhuset.se/verksamhet/vanliga-fragor/
  • Anonym (faktor)

Vidare:

Födelserätt livet ut

En kvinna som är född adlig behåller sin egen tillhörighet till sin födelserätt hela livet, även om hon gifter sig. Enligt gammal tradition anses en kvinna som gifter sig med en adlig man få räkna sig också till hans ätt under äktenskapet och även som änka, så länge hon lever ogift.

Det är dock inte fråga om att hon förvärvar adelskap, eller blir friherrlig eller grevlig, genom äktenskapet utan detta är ett utslag av ett gammalt tänkande om att hustrun ska åtnjuta mannens ställning. Vid äktenskapsskillnad bryts denna anknytning.

En ofrälse kvinna som varit gift med exempelvis en friherre kan efter äktenskapsskillnad inte göra anspråk på understöd eller stipendier förbehållna de på Riddarhuset introducerade ätterna, även om hon oegentligt fortsätter att kalla sig friherrinna.

www.riddarhuset.se/adeln-nu-och-da/adeln-i-dag/vem-ar-adlig/

• Anonym (adlig?)
    Anonym (faktor) skrev 2022-01-20 19:55:20 följande:
    Hur ärvs adelskap?
    För ätter adlade före 1809 års regeringsform gäller, med några få undantag, de regler som framgår av det av Kungl. Maj:t utfärdade sköldebrevet. De innebär att efter den först adlade, respektive den först upphöjde (till greve eller friherre) får alla hans i äktenskap födda barn samma adliga värdighet från födseln.

Av barnen är det dock bara sönerna som kan föra adelskapet vidare. Det kallas den agnatiska principen. Adelskapet går på manslinjen i rätt nedstigande led. Efter 1809 års regeringsform gäller en ordning som mer liknar den brittiska på det sättet att efter den först adlade går adelskapet vidare först vid dennes död och då endast till den då levande äldste manlige avkomlingen.

Sådana ätter benämns vanligen för § 37-ätter och i dessa ätter är alltså bara en person i sänder adlig. Ibland kan en viss stavning, till exempel prefixet ?af? vara förbehållet den som för närvarande innehar adelskapet. Adelskapet kan gå sidledes, till exempel till en kusin, från den som dött utan egen manlig avkomling. 

www.riddarhuset.se/verksamhet/vanliga-fragor/
    Oh shit vad jag behöver läsa på för även om jag läser det där är det tomt i skallen....tack!
  • Tecum

Det betyder att du kan använda den adliga titeln men du blir inte adlig. Och när ni separerar blir du även av med rätten att kalla dig t ex friherrinna.

• Anonym (Trollet Wachtmeister)
    Anonym (adlig?) skrev 2022-01-20 19:38:42 följande:
    Gifta sig adligt...blir jag då adlig?

Det är alldeles för tidigt att prata om sådant med berörd part...men om jag gifter mig med honom och han är adlig, blir jag då också adlig??

Friherinna heter det ju i Sverige...kan jag då kalla mig baronessa utomlands/internationellt?

Har googlat lite med fattar inte riktigt.... såhär står det på wikipedia "  Friherrar har rätt till titeln högvälborne, såsom Högvälborne Herr Friherre Lilliehöök. " så då skulle jag bli Högvälborne dam Friherrinna Natalye.. hans efternamn?

Låter jäkligt fancy faktiskt... Om vi får barn får de också titeln då?

Utan att kunna besvara din frågeställning, vill jag i all välmening påpeka att en kvinna inte är högvälborne utan högvälborna liksom motsvarigheten till artighetstiteln herr inte är dam utan fru.
Svar på tråden Gifta sig adligt...blir jag då adlig?