• Hundtoka90

Smärta i händerna - hjälp!

Hej, 

Jag har problem med smärta i händerna nattetid. Det har jag haft under många år nu (cirka 10) och har inte sovit en hel natt utan att vakna av smärta i båda händerna eller i en hand på dessa år. Det har blivit värre med tiden och nu är det helt fruktansvärt. Det gör så ont och händerna känns som avdomnade/att de sover och är svåra att "väcka". Tillslut somnar jag om men sen kommer det tillbaka igen, olika antal gånger per natt. 

Jag har varit hos läkare flera gånger. Då jag flyttat några gånger så har jag varit hos olika läkare så att det "börjar om" för varje ny läkare jag träffar. Samtliga har uteslutit karpaltunnelsyndrom då de tester som görs inte visat det. Även prover osv har varit bra. Det slutar då med att jag får antiinflammatoriskt jag ska till natten, vilket jag också går på nu då läkaren ville testa det igen trots att jag sa att det inte fungerat tidigare gånger andra läkare skrivit ut det. Denne läkare hade också teori om att det kunde bero på arbete vid dator, jag hade dock besvären i flera år innan jag fick ett sådant arbete som är vid dator. Nu har jag dessutom inte jobbat alls på fyra månader och det har inte blivit bättre utan sämre under den tiden. En annan teori från hen var att jag styrketränar vilket skulle ge tryck på handlederna men samma sak där, jag hade besvären i mååånga år innan jag ens gått in på ett gym.

Är det NÅGON som har några idéer om vad det kan vara, som har varit med om liknande? Jag är desperat, vissa nätter har jag så ont i händerna att jag ligger och gråter. Jag vill ha något mer att komma med till läkarna, jag är trött på att bara få höra att inget är fel och få antiinflammatoriska läkemedel.
  • Svar på tråden Smärta i händerna - hjälp!
  • Anonym (Liv)

Har du varit hos någon fysioterapeut? Det kan vara nervinklämning högre upp, dvs inte bara handled som vid karpaltunnelsyndrom. Är det i alla fingrar? Har du gjort någon nervmätning? 

• Hundtoka90
    Anonym (Liv) skrev 2022-01-20 22:21:52 följande:

Har du varit hos någon fysioterapeut? Det kan vara nervinklämning högre upp, dvs inte bara handled som vid karpaltunnelsyndrom. Är det i alla fingrar? Har du gjort någon nervmätning? 

Nej bara hos läkare! Det stannar liksom upp efter att de uteslutit karpaltunnel, tagit prover och gett mig tabletter. Då har det inte funnits mer att göra och sen börjar processen om igen när jag listar mig på ny vårdcentral och ger det ett nytt försök. 
    Det är i alla fingrar, hela händerna. När det är som värst gör även underarmar och armbågar ont. Normalt sett känner jag inte något sen under dagen förutom efter de riktigt dåliga nätterna, då är händerna lätt avdomnade hela dagen dock utan smärta.
  • Jag är bara jag

Låter helt klart som nån nerv i kläm. Mamma har ett förlamat finger pga en nerv i axeln i kläm. Går inte åtgärda. Hon har gikt också vilket ger värk. Du måste förstås kollas upp ännu mer och inte avfärdas. Jag vet dock att det är ganska jobbigt att måsta kämpa själv "mot" sjukvården, men så har det blivit tyvärr.

• Anonym (Liv)

Jag tycker du ska söka upp en fysioterapeut och få det kollat. De kan just det bättre än läkare. Kan vara nervinklämning i nacke, axel, armbåge. Om man nu avfärdar karpaltunnelsyndrom. 

• Anonym (Samma)

Hej! Jag hade liknande i några år och det var stress, gick över när utmattningen gick över. Kanske att man gick och spännde sig under dagarna. Tror inte på någon nerv iom att du får ont i båda händerna vilket jag också fick. Sen sover jag alltid på sidan och har haft för hårda madrasser och ibland får jag ont av den anledningen. Att man liksom har svårt att lägga armarna på ett bra sätt. Skulle det vara neurologiskt får man väl inte på bägge sidor tänker jag. 
    Även mina ben kunde domna, och såklart yrsel, hjärtklappning och magkatarr och allt annat kul stress kan orsaka! Trodde att jag höll på att dö i flera år!

Svar på tråden Smärta i händerna - hjälp!