Hur är ni bipolära vid hypomani?
För några månader sedan sa min psykiatriker att hon trodde att jag var bipolär (typ 2) Själv var jag mycket skeptisk för jag känner inte alls igen mig i de hypomana perioderna. När jag läser om det ska man vara glad och euforisk, full av kreativitet och få massor gjort. Man ska också sakna sjukdomsinsikt som bipolär något jag inte gör (det skulle väl någon utan sjukdomsinsikt säga i och för sig )
Under perioder där jag är uppåt sover jag 4-5 timmar så det stämmer absolut men jag känner mig inte pigg bara för splittrad för att kunna sova. Mina tankar rusar men det är jag fullkomligt medveten om och jag känner mig inte snabbtänkt eller vitsig snarare som en duracellkanin på crack, jag kan inte göra något alls för jag kan inte avsluta en tanke så jag vandrar ofta planlöst runt i lägenheten eller utför sysslor där man inte behöver tänka som att städa eller motionera, att vara kreativ, läsa böcker eller lära sig något är inte att tala om, det skulle aldrig, aldrig gå. Jag vet att jag har svårt att få ett samtal att fungera så jag undviker aktivt folk. Min psykiatriker som träffade mig under en sån period och hon sa att jag verkade ha ett för högt självförtroende under det besöket, det nämndes i kontexten diagnoskriterie, jag frågade vad hon menade men fick inget riktigt svar (hennes exakta svar var, det är väl bra för du säger att du inte har det annars) Jag tror inte jag är bättre än andra i dessa perioder (men inte sämre heller) Dessa perioder är INTE positiva, jag har en enorm stress inombords som jag inte kan få att försvinna. Det är absolut inte lycka och glädje.
Jag ser att hon efter varje besök oavsett mitt sinnestillstånd skriver snabba repliker för samtalet. Vet ni vad som menas? Att jag svarar snabbt? Det skriver hon alltså OAVSETT hur jag mår.
Hur är ni andra vid hypomani? För allt jag läser är om hur lyckliga och kreativa folk är eller om blandtillstånd med ångest och självmordstankar och så är det inte för mig heller.