• Anonym (Hur?)

Låg pension trots medellön?

När jag kollar på pensionsuträkning på minpension.se står det att min framtida pension kommer vara runt 15000 kronor. Min lön är 35000 och tjänstepension är 4,5 procent. Kan det här verkligen stämma? Vad påverkar uträkningen? Har arbetat hela vuxna livet kan tilläggas.

Hur ser pensionsuträkningen ut för er, och vilka parametrar har påverkat den?  

• Svar på tråden Låg pension trots medellön?
  • Anonym (I)

om man inte jobbat alls så blir det 8000. Så det kan väl stämma. 

• Anonym (Ninni)

Jag har bara jobbat 3 år innan jag blev sjukpensionerad och det står att jag kommer få 13000 om jag fortsätter vara sjukskriven, så det låter väldigt konstigt att du skulle få så lite...

• Gameofthrones

Visst är det sjukt och få så när man har jobbat så pass mkt. 

Jag jobbar och jobbar. Och vi lägger undan /mån. Till våran pension. Det är mkt pengar som vi lägger undan.

Vanligt sparande /budget. Och barnen har ett eget sparande på ett konto. Barnen får tillgång till det längre fram i livet delat på 3 barn.

Vi vill kunna leva under normala omständigheter när man går i pension. Tänk om vi skulle gå skattefri pension):) en dröm. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-01-21 14:29:53 följande:

Jag har bara jobbat 3 år innan jag blev sjukpensionerad och det står att jag kommer få 13000 om jag fortsätter vara sjukskriven, så det låter väldigt konstigt att du skulle få så lite...

Oj bättre att gå på bidrag än att jobba då. Menar absolut inget mot dig, jag jämför med mig som jobbat 75-80% i cirka 20 år. Oftast på obekväm arbetstid, dvs kvällar och helger. 
    Jag kommer enligt prognosen att få 11000 före skatt i pension. 
  • moaguuun
    Anonym (Lina) skrev 2022-01-21 15:01:12 följande:
    Oj bättre att gå på bidrag än att jobba då. Menar absolut inget mot dig, jag jämför med mig som jobbat 75-80% i cirka 20 år. Oftast på obekväm arbetstid, dvs kvällar och helger. 
    Jag kommer enligt prognosen att få 11000 före skatt i pension. 
    Sjukpension är inte bidrag. Det kan man bara få om man är sjuk enligt läkare.

Och om du jobbar med hög lön kan du ju lägga undan pengar till pensionen. Det kan man inte som sjuk. 
  • Anonym (Lina)
    moaguuun skrev 2022-01-21 15:05:34 följande:
    Sjukpension är inte bidrag. Det kan man bara få om man är sjuk enligt läkare.

Och om du jobbar med hög lön kan du ju lägga undan pengar till pensionen. Det kan man inte som sjuk. 
    Det kanske inte räknas som bidrag och jag menar inget personligt mot personen med sjukpension. Men du får pengar från staten och är hemma (ofrivilligt eller frivilligt).
    Jag har arbetst inom vården i 20 år och alltså inte haft en hög lön. Har aldrig kunnat spara någon större summa. Precis som många andra inom vård och omsorg har jag arbetat deltid för att orka psykiskt och fysiskt. Jag har försökt att arbeta mer när det är OB för att täcka upp inkomstbortfallet som blir när man arbetar 20% mindre. Att jag har arbetat kvällar och helger har gjort också att jag inte kunnat umgås med släkt och vänner på samma sätt som andra som tex alltid är lediga på helgen.
    Menar inte att skriva ett "det är synd om mig "-inlägg, vill hellre varna andra för att arbeta inom vård och omsorg. Det är väldigt sällan värt det, särskilt när man ska gå i pension. 
  • Shalke04

Stämmer utifrån de förutsättningar som anges på minpension. Du har ju dock alla förutsättningar att höja din lön och förhandla om högre tjänstepension. Du bör också spara privat. 

Det kan inte komma som en överraskning att ens inkomst går ner (speciellt om man inte sparar) när man går i pension?

• Anonym (Hp)

Kollar du på min pension.se? Tänk på att siffrorna är förskönande där. I verkligheten får man ut betydligt mindre än vad som står på den sidan. Det gäller att ha sparat vid sidan om den dagen när man går i pension om man ska få det bra som pensionär. 

• Anonym (LEV & NJUT)

Det sägs att man får ca 60 % av sin lön i pension. Men jag tror att saker kommer att förbättras till skillnad från många här. De lönar sig nästan mer att ha jobbat mindre. Så mitt råd till alla er som jobbar frenetiskt, strävar efter ständigt högre status CHILLA NER OCH GÅ NER I ARBETSTID. LEV ISTÄLLET! Sänk er standard spara era pengar i fonder aktier om ni har råd att lägga undan.

Sätt ert enda liv i första hand! Det ordnar sig:) Eller inte!

• sextiotalist
    Anonym (Hp) skrev 2022-01-25 18:11:33 följande:

Kollar du på min pension.se? Tänk på att siffrorna är förskönande där. I verkligheten får man ut betydligt mindre än vad som står på den sidan. Det gäller att ha sparat vid sidan om den dagen när man går i pension om man ska få det bra som pensionär. 

Det beror på hur nära man är pensionen. 
  • Anonym (pensionären)

Pensionen är ett skämt, du betalar även mer skatt på pensionen än på arbete, vilket är tacken man får ett efter långt yrkesliv. 

Personligen hade jag en riktigt bra lön som statlig hög tjänsteman. Lönen var ganska bra bit över 130.000kr i månaden mot slutet av arbetslivet. Får ut lika mycket som jag fick när jag arbetade. Det är min tjänstepension som räddar mig/oss och jag har betalar mindre skatt som pensionär än när jag jobbade, men ändå hiskeliga mängder skatt. Det blir orimligt när man inser så fort man överstiger statlig gräns för skatt så lönar det sig knappt längre att öka lönen med några tusenlappar per månad, blir någon hundring när skatten är dragen. 

Man blir rätt less när man hör hur vissa partier vill höja skatten, och får det att låta som om vi i Sverige har låg skatt. Har betalat in sinnessjuka mängder skatt i mitt arbetsliv, och vissa verkar tro att de enbart betalar 30% i skatt, låginkomsttagare betalar minst 55% skatt i Sverige. 

Räkna med att bli fattigpensionär, det är tacken efter ett långt arbetsliv.

• viktorjohan
    Anonym (pensionären) skrev 2022-01-25 19:31:11 följande:

Pensionen är ett skämt, du betalar även mer skatt på pensionen än på arbete, vilket är tacken man får ett efter långt yrkesliv. 

Personligen hade jag en riktigt bra lön som statlig hög tjänsteman. Lönen var ganska bra bit över 130.000kr i månaden mot slutet av arbetslivet. Får ut lika mycket som jag fick när jag arbetade. Det är min tjänstepension som räddar mig/oss och jag har betalar mindre skatt som pensionär än när jag jobbade, men ändå hiskeliga mängder skatt. Det blir orimligt när man inser så fort man överstiger statlig gräns för skatt så lönar det sig knappt längre att öka lönen med några tusenlappar per månad, blir någon hundring när skatten är dragen. 

Man blir rätt less när man hör hur vissa partier vill höja skatten, och får det att låta som om vi i Sverige har låg skatt. Har betalat in sinnessjuka mängder skatt i mitt arbetsliv, och vissa verkar tro att de enbart betalar 30% i skatt, låginkomsttagare betalar minst 55% skatt i Sverige. 

Räkna med att bli fattigpensionär, det är tacken efter ett långt arbetsliv.

Din lön på drygt 130.000 kr/månad placerar dig i nivå med många generaldirektörer. Grattis till hög lön och en bra pension. Men du är knappast representativ för pensionärer i allmänhet. Att läsa hur du beklagar dig över hög skatt är provocerande. Jag har själv nyligen slutat arbeta och har en i mitt tycke bra pension. Det beror på att mitt tjänstepensionsavtal är bra. Jag har valt att ta ut pensionen under 15 år med så rak pension som möjligt. Därefter sjunker den ganska drastiskt. Men nu har jag ut nästan lika mycket som jag hade i lön när jag slutade. Jag ligger också över gränsen för statlig skatt och är nöjd med det! Känner mig priviligierad faktiskt. I mitt fall stämde prognoserna i minpension.se mycket väl.
  • mari123

På min tid så oroade man sig inte för pensionen när man var mitt i livet......MEN tiderna förändras. Jag tänker att det kan vara svårt att föreställa sig hur det är att bli pensionär när man är ung och aktiv!? KANSKE blir det så att man inte alls har lust att resa när man blir 60+ och man har så mkt grejer så man vill inte köpa en enda pryl mer. Pengarna räcker kanske till på ett sätt man inte kunnat förutse.

• Anonym (Sara)
    mari123 skrev 2022-01-26 05:17:42 följande:

På min tid så oroade man sig inte för pensionen när man var mitt i livet......MEN tiderna förändras. Jag tänker att det kan vara svårt att föreställa sig hur det är att bli pensionär när man är ung och aktiv!? KANSKE blir det så att man inte alls har lust att resa när man blir 60+ och man har så mkt grejer så man vill inte köpa en enda pryl mer. Pengarna räcker kanske till på ett sätt man inte kunnat förutse.

60+? Man lär snarare jobba till 68 eller ännu närmare 70.

Själv hoppas jag på att få en dräglig ekonomi genom att downsiza boendet när barnen flyttar ut.
  • Anonym (Skämt)

Sverige med högsta skatter har bland de sämsta pensionerna, Sverige är ett skämt!

Våra politiker har år efter år skinnat folket, det är bara flytta till Filippinerna vid pension, eller skjuta sig!

Svar på tråden Låg pension trots medellön?