• Anonym (Emelie)

    Kromosomanalys, har någon genomgått en sådan?

    I tisdags så tog de blodprov för mej att kolla mina kromosomer. Är det någon annan som har gjort det?? Hur lång tid tog det innan ni fick svar? Vad fick ni för svar? Fick ni svaret på brev? på telefon? Gick det att se på "mina vårdkontakter"? Står det tydligt vad de har kollat och vad de har hittat?

  • Svar på tråden Kromosomanalys, har någon genomgått en sådan?
  • Anonym (Emelie)

    Ingen som har gjort ett sånt test??

  • Anonym (Ylva)

    Vet inte i vilket syfte man gjort det på dig? Jag och min man gjorde det för att se om vi är bärare av en gen som orsakade kromosomfel hos ett av våra barn. Men kanske inte är samma för dig? Tog prover i september och har inte gått svar än.

  • Anonym (.)

    Det finns massor av olika sorters kromosomanalyser. Vad är det du ska testas för?

    Vissa är enkla och tar kort tid, andra är väldigt komplicerade och tar lång tid.

    Mina fick skickas utomlands och det tog ett par månader även om jag hade förtur på analysen. Jag blev kallad till läkare för provsvaren eftersom svaret är komplicerat.

  • Anonym (Emelie)

    Men gu! Månader??! lider med er :( Jag glömde fråga hur lång tid det skulle ta när jag var där, men jag tror att de bara skulle kolla på mina könskromosomer??

    Har ingen aning om vad jag ska förvänta mig tidsmässigt..

  • Anonym (.)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-01-23 08:28:19 följande:

    Men gu! Månader??! lider med er :( Jag glömde fråga hur lång tid det skulle ta när jag var där, men jag tror att de bara skulle kolla på mina könskromosomer??

    Har ingen aning om vad jag ska förvänta mig tidsmässigt..


    Den väntan var inte jobbig. Det jobbiga hade skett innan i och med att jag födde ett mycket svårt skadat barn. Det var jobbigt och svårt på riktigt.

    Det du kan göra är att ringa kliniken och fråga, dels vad det är som ska analyseras och hur lång tid de tror att det tar. Jag gissar att allt tar längre tis nu pga pandemin och du får mycket svävande svar. Men du kan ju alltid försöka.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (.) skrev 2022-01-23 08:35:36 följande:
    Den väntan var inte jobbig. Det jobbiga hade skett innan i och med att jag födde ett mycket svårt skadat barn. Det var jobbigt och svårt på riktigt.

    Det du kan göra är att ringa kliniken och fråga, dels vad det är som ska analyseras och hur lång tid de tror att det tar. Jag gissar att allt tar längre tis nu pga pandemin och du får mycket svävande svar. Men du kan ju alltid försöka.
    Förstår det :(

    kanske borde ringa kliniken, men om det kan ta lång tiid så kanske jag borde vara lite mer tålmodig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Emelie) skrev 2022-01-23 08:43:54 följande:
    Förstår det :(

    kanske borde ringa kliniken, men om det kan ta lång tiid så kanske jag borde vara lite mer tålmodig.
    Fast om du vill veta så bör du ge dig själv en chans att kanske kunna göra det.
    Ringa kostar dig inget menar jag. För som vi säger så är det så himla olika hur lång tid det tar. Min sanning måste inte vara din.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (.) skrev 2022-01-23 08:51:52 följande:
    Fast om du vill veta så bör du ge dig själv en chans att kanske kunna göra det.
    Ringa kostar dig inget menar jag. För som vi säger så är det så himla olika hur lång tid det tar. Min sanning måste inte vara din.
    kanske ringer nu i veckan, tack
  • Lyse52

    Jag gjorde kromosomanalys det tog 8 veckor att få svar, och jag fick besöka läkare för att få svaret

  • Anonym (Hm)

    Ska du testats för Turners syndrom? Du är kvinna och vill ha barn men inte lyckats bli gravid?

Svar på tråden Kromosomanalys, har någon genomgått en sådan?