• Trolltrixie

    Super ängslig katt

    Jag fick hem två omplaceringskatter i augusti. 7 år båda 2 och dom har bott tillsammans hos en fin familj tills dom flyttade till mig och sonen. 

    En av dom är EXTREMT ängslig. Gömmer sig mest hela tiden och när han är framme så är han ängslig och skulle jag tex väcka ut en papperspåse så springer han långt. Den tidigare familjen sa att när dom köpt honom så sas han vara 12 veckor men en veterinär sa att han endast var 8 veckor. Dessutom hade hemmet han köptes från varit fullt med skräp och misstankarna blir ju att det var ett dåligt hem och att han ev har blivit dåligt behandlad. 

    Det tog honom ca 2 månader att börja vara ute i lägenheten, sakta började han känna sig hemma. 

    Nu har min pojkvän varit på besök i en månad och han är rädd för honom och gömmer sig sen en månad igen. Jag tycker synd om katten. Vad kan man göra? Borde jag omplacera honom? Borde han få somna in med tanke på hur dåligt han verkar må? Pojkvännen åker hem till England om några veckor..tips? Idéer?

  • Svar på tråden Super ängslig katt
  • Guldnovan

    Är katten 7 år och ff så ängslig? 
    Jag har katt själv och haft många andra djur. 
    Jag skulle för kattens skull låta den somma in. 
    Den måste ha levt med stresspåslag hela sitt liv..

  • Trolltrixie

    Har testat feliway. Det funkar inte. Det är liksom allvarligare än så..

    Kommer ta ett tag för mig att smälta att jag ska låta honom somna in. Tänker ju att han kanske kan må bra hemma hos någon ensam tant?

  • Glinda från Oz

    Avliva absolut inte katten. Köp Feliway och ha i vägguttagmer, det är billigast på Apotea. Var beredd på att det kan ta tid, för min katt tog det två år. Kan du klappa katten? 

  • Glinda från Oz
    Mackan1978 skrev 2022-01-23 12:13:43 följande:

    Jag skulle ha tagit bort katten


    Guldnovan skrev 2022-01-23 12:17:38 följande:

    Är katten 7 år och ff så ängslig? 
    Jag har katt själv och haft många andra djur. 
    Jag skulle för kattens skull låta den somma in. 
    Den måste ha levt med stresspåslag hela sitt liv..



    Jag har hjälpt hemlösa katter i tio år ungefär och på den tiden kanske varit jourhem till 50 skygga katter och hjälpt ett hundratal på katthem. Skygghet är ingen sjukdom och det är ingen anledning att avliva heller, tänk vad hemskt för kompisen om hon gör det  

    Det går att jobba med katten så den blir tam. 
  • Trolltrixie

    Jag kan klappa honom och han är extremt kelig när det bara är han och jag. Han sov på mig i veckan när pojkvännen sov i vardagsrummet.. 

Svar på tråden Super ängslig katt