• Anonym (.)

Operation p.g.a hjärtinfarkt

Om man får hjärtinfarkt och opereras p.g.a det. Betyder det att man befinner sig i slutstadiet i vissa fall?

Eller är det som så att man kommer klara sig? Eller är man i en slutstadiet i vissa fall?

Man opereras ju för att man skall överleva. Men även om operationen gått bra,  kan det vara som så att man ändå är i dödsbädden och befinner sig i slutstadiet?

Tack för svar!

• Svar på tråden Operation p.g.a hjärtinfarkt
  • Anonym (Nej livet är inte slut)

Du kan få en hjärtinfarkt, klara det  och sen leva länge. 
    Man är inte automatiskt i livets slutskede. 

• Anonym (X)

Saxat från 1177:

"De flesta som har genomgått en kranskärlsoperation slipper besvären av kärlkramp helt. Efter ett år är nio av tio helt utan besvär eller betydligt bättre. Operationen gör inte att du blir av med kranskärlssjukdomen, men den lindrar symtomen och hjälper dig att hålla dig friskare.

Ibland kan besvären komma tillbaka. En del kan få en hjärtinfarkt, om de haft en tidigare. Därför är det viktigt att du fortsätter med de ordinerade läkemedlen och följer de råd och anvisningar som du får vid uppföljande kontroller hos läkare och sjuksköterska. Du behöver leva på ett sätt som är sunt för hjärtat. Det innebär bland annat att du bör äta hälsosamthålla koll på viktenmotionera och sluta röka."

www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling--hjalpmedel/operationer/operationer-i-hjartat/kranskarlsoperation--bypass-operation/

Det tycker jag låter hoppingivande! 

• Anonym (.)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 19:17:43 följande:

Saxat från 1177:

"De flesta som har genomgått en kranskärlsoperation slipper besvären av kärlkramp helt. Efter ett år är nio av tio helt utan besvär eller betydligt bättre. Operationen gör inte att du blir av med kranskärlssjukdomen, men den lindrar symtomen och hjälper dig att hålla dig friskare.

Ibland kan besvären komma tillbaka. En del kan få en hjärtinfarkt, om de haft en tidigare. Därför är det viktigt att du fortsätter med de ordinerade läkemedlen och följer de råd och anvisningar som du får vid uppföljande kontroller hos läkare och sjuksköterska. Du behöver leva på ett sätt som är sunt för hjärtat. Det innebär bland annat att du bör äta hälsosamthålla koll på viktenmotionera och sluta röka."

www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling--hjalpmedel/operationer/operationer-i-hjartat/kranskarlsoperation--bypass-operation/

Min pappa var tydligen sängliggandes p.g.a hjärtinfarkt. Det sades att han befinner sig i slutstadiet. Han har fått begå operation och tar massa mediciner.

Jag vart väldigt ledsen, men jag känner att det börjar kännas konstigt med en sådan bekräftelse efter hans operation. Varför sa man att han var i slutstadiet, liksom?

Det fick mig att tänka att han kommer klara sig.

Tack för att du saxat från 1177.

Så ni skulle tro att det finns en chans för att min pappa kommer få fortsätta leva? Kan det vara som så att han när som helst kan somna in?

Jag tycker det känns mer rimligt att han kommer klara sig, han har ju trots allt fått opereras.

• Anonym (Siffror)

Det var svårt att hitta siffror för hur många av de som får hjärtinfarkt varje år som opereras. Och hur det går för dom. Ca 22000 får en infarkt. 23% dör inom 28 dagar. Min pappa dog av en infarkt, han hann inte ens in på sjukhus. Men de flesta som opereras överlever ju. Däremot blir chansen att överleva lägre ju fler infarkter man haft.

• Anonym (.)

Kanske också borde förtydliga att min pappa fick hjärtinfarkt och fått opereras, detta hände för flera veckor sedan. Men nu ligger han mest i sängen. Han äter ingenting, utan får mat genom injektion (jag vet inte om det finns annat namn för det - Dropp kanske?).

Många säger att man inte vet helt säkert och att han kan bli bättre. Men den klara bekräftelsen är att han befinner sig i slutstadiet.

Vad skulle er analys vara angående om detta?

• Anonym (Anni)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 19:17:43 följande:

Saxat från 1177:

Det är fantastiskt hur utvecklingen gått framåt. Min far avled av sin kärlkramp, hjärtinfarkten kom som ett brev på posten.

Han har varit död i runt 40 år nu och dog alldeles på tok för ung.

Tack all världens forskare som gjort att många sluppit min erfarenhet att mista sin far som barn!
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (.) skrev 2022-01-23 19:29:48 följande:

Kanske också borde förtydliga att min pappa fick hjärtinfarkt och fått opereras, detta hände för flera veckor sedan. Men nu ligger han mest i sängen. Han äter ingenting, utan får mat genom injektion (jag vet inte om det finns annat namn för det - Dropp kanske?).

Många säger att man inte vet helt säkert och att han kan bli bättre. Men den klara bekräftelsen är att han befinner sig i slutstadiet.

Vilka är "många säger att man inte vet"? Är det släkt och vänner eller din fars läkare?

Så som det låter på din beskrivning så har hans hjärta fått för stora skador av infarkten och operationen hjälper inte tillräckligt. Om hjärtat inte kan läka tillräckligt så kommer det att sluta fungera och då dör han.

Har läkaren nämnt palliativ vård? Det är vård i livets slutskede  när ingen bot finns och döden är nära. Man får tex smärtstillande och vätska, men inga fler operationer.
  • Anonym (.)
    Anonym (Smurf) skrev 2022-01-23 19:51:27 följande:
    Vilka är "många säger att man inte vet"? Är det släkt och vänner eller din fars läkare?

Så som det låter på din beskrivning så har hans hjärta fått för stora skador av infarkten och operationen hjälper inte tillräckligt. Om hjärtat inte kan läka tillräckligt så kommer det att sluta fungera och då dör han.

Har läkaren nämnt palliativ vård? Det är vård i livets slutskede  när ingen bot finns och döden är nära. Man får tex smärtstillande och vätska, men inga fler operationer.

Det var släkten som nämnde om att han kunde bli bättre. Vad exakt läkarna sa, vet jag inte.

Jag vet inte heller om ''palliativ vård''. Jag vet inte om han får smärtstillande. Allt jag vet är att han inte äter. Utan han får vätska och så gör han alla sina behov där han ligger.

Han kan samtal, men han ligger bara i sängen.

• Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2022-01-23 19:29:48 följande:

För de flesta innebär en operation av kranskärlen att man mår betydligt bättre när man har återhämtat sig från operationen. Jag har själv gått igenom en dubbel bypassoperation. Det finns även ett enklare ingrepp där man sätter in en sk. stent i kärlen så att man vidgar dem och flödet av blod rinner bättre. Jag vet inte direkt vilken typ av ingrepp de har gjort på din pappa utifrån dina inlägg. Ibland kallar folk stent-ingreppet för "operation", men det är inte fråga om att man öppnar upp något i kroppen, utan man för endast in en slang i handleden eller ljumsken.

Det finns folk som har så pass dåligt hjärta att man inte kan göra så mycket åt deras situation. Till exempel kan hjärtat ha skadats allvarligt av hjärtinfarkten, eller så har personen så täppta kärl att det inte går att åtgärda. Om läkarna har sagt till dig att din far är i livets slutskede, så skulle jag tolka det som att operationen inte gjorde honom så mycket bättre utan att du får förbereda dig för att han kommer att gå bort snart. Det är väldigt tungt att gå igenom en sån sak, och var inte rädd för att fråga hans läkare mer om du saknar information. 
  • Mrs Moneybags

Jag kan också tillägga att om han har gjort en bypassoperation så är det normalt att ligga i sängen i början, men man brukar kunna äta som vanligt. Däremot är återhämtningen jobbig och det är svårt att röra sig i början. 

Om du inte har pratat med läkaren direkt, tycker jag du ska göra det nästa gång du hälsar på din pappa. 

När min pappa dog talade en läkare om för mig att han inte skulle klara sig (han fick en hjärnblödning). Jag hade trots det svårt att förstå vad läkaren hade sagt och kunde inte riktigt ta till mig det. Det är ju en chock och det kan krävas att man får höra det några gånger innan man förstår vad det innebär. 

Svar på tråden Operation p.g.a hjärtinfarkt