• Roligarepcos

Han vill göra abort men inte jag!

Sitter i en så jobbigt situation. Jag har längtat, så länge. Vi kom först överens om att försöka Sen blev han ambivalent. Då vi haft svårt att bli gravida har det tagit tid. Nu när jag äntligen plussat vill han inte.  

Vi har två barn sedan innan, 7 och 8. 

Han hotar med skilsmässa och ger sig inte. konflikterna urartar och jag vill vara bli sams. Men lika bestämd som jag är att behålla är han om att inte vilja! 

finns det någon som varit i samma sits? Hur ska man tänka? Jag vill verkligen inte göra en abort! 

• Svar på tråden Han vill göra abort men inte jag!
  • fjanten

Vill du inte göra abort ska du definitivt inte göra abort! Men ni skulle nog behöva gå och prata med någon professionell tillsammans. Det kan hjälpa er båda att få ökad förståelse för varandras synsätt, känslor, rädslor, viljor o.s.v. Det betyder INTE att det är något slags samtal där du ska övertygas om att abort är det bästa, utan en chans för er att få ökad förståelse för varandra.

Han beter sig f.ö. som ett arsle som hotar med skilsmässa o.s.v. över en graviditet han varit med att skapa. Då får han väl ansöka om det då! Om han nu vill splittra familjen över någon som kommer komma alldeles oavsett.

• Gameofthrones

Jag tror att han inte, fattar nu vad graviditet gör. Han ser inte barnet. Jag tror att han ångrar sig om han känner rörelse i magen om du väljer behålla barnet (som du vill ha det)

Eller han ser barnet när det kommer det är en annan känsla för er båda stå på dig och va envis.

Ni har försökt bli gravida länge. Behåll barnet. Det är ett tecken. 

Vill han skiljas skilj er då. Men se till att han får vara delaktig som pappa. Även om han är en skitstövel. Jag tror att det ändras med tiden 

• Phalaenopsis

Om du går med på abort, trots att han varit med på noterna tidigare, hur tror du er relation kommer att se ut senare? När du ser barn på stan, vet att du kunde hållit ditt barn i famnen och att han är orsaken till att du inte har det? Vill du behålla - behåll! Inte säkert men ganska troligt är också att han förälskar sig i barnet när det väl är fött och blir en god pappa.

Tror också att det kan hjälpa att ni går på någon sorts samtal. Hjälp att förstå varandra, snarare än att hamna i varsin skyttegrav. Du kan för all del gräva ned dig hårt i att du inte vill göra abort, men ändå förstå honom och hans tankar och rädslor bättre.

Även om många som verkligen uppskattar abortlagen tror jag kan hålla med om att det är synd att mammor som vill behålla blir utpressningsbara av pappor som inte vill ta ansvar.

• Anonym (J)

Avsluta relationen. Han är ju galen och/eller dement...

Bestäm om du klarar att vara ensam med tre barn. Utgå ifrån dig själv och dina barns bästa. Vad han gapar om ska du skita i. 

• Anonym (X)

Säg att det tar slut mellan er imorgon. Vad tror du att du ångrar mest, en abort eller att du behöll?

Om du vill behålla så gör det.
    Du säger själv att han varit med i planeringen, ni har inte skyddat er, abort är inte ett preventivmedel för att man får kalla fötter, det är ett ingrepp i din kropp (oavsett metod) och du ska vara villig att göra det. Är du inte det så ska du behålla.

• Zakopane

säg till honom att abortera bort sig själv.

Skämt åsido, han har medverkat under en längre tid till att tillverka bebisen och haft insikt i vad han gjorde. Det är lite sent att ändra sig nu.

Svar på tråden Han vill göra abort men inte jag!