• Anonym (986uwjggh232)

Du som har eller har haft myom!

Jag letar efter andra som har eller har haft myom och som vill diskutera symptomer, behandlingar och operationer om ni har genomgått det. Var satt dina myom, inne i livmodern eller utanpå på en stjälk? Hur stora? Växte dom sakta eller fort? Led du mycket av dom eller märkte du knappt att dom fanns? Var din mage svullen under naveln som det tydligen kan se ut på många med myom? 

Hoppas på att få igång en diskussion! 

• Svar på tråden Du som har eller har haft myom!
  • Anonym (Ett)

Hade ett jag inte visste om förrän jag gjorde VUL första gången. Det satt i livmoderväggen och enda gången det ställde till nåt var som gravid när det "vandrade" upp med livmodern och ömmade. Efter klimakteriets intåg krympte det rejält. Mamma hade ett stort som en apelsin och fick ta bort hela livmodern. Nuförtiden gör man sällan det oavsett åkomma.

• Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Ett) skrev 2022-01-24 19:16:04 följande:
    Hade ett jag inte visste om förrän jag gjorde VUL första gången. Det satt i livmoderväggen och enda gången det ställde till nåt var som gravid när det "vandrade" upp med livmodern och ömmade. Efter klimakteriets intåg krympte det rejält. Mamma hade ett stort som en apelsin och fick ta bort hela livmodern. Nuförtiden gör man sällan det oavsett åkomma.
    Vet du hur stort ditt myom var? Ungefär hur många år gick du med det innan det krympte vid klimakteriet?

Jag har flera stycken som upptäcktes 2020 varav det största som sitter utanpå livmodern i en stjälk hade krympt lite förra året 2021 och nu ska jag snart till gyn igen och kolla. Tror att det har vuxit igen Gråter för magen putar mycket mer och jag tror att den trycker på urinblåsan. Tror även att myomen inne i livmodern har vuxit för jag har börjat blöda otroligt mycket jämfört med att knappt ha blödit alls genom åren. Det här suger! Men jag hoppas förstås på bra nyheter hos gyn snart. 
  • Anonym (Ett)
    Anonym (986uwjggh232) skrev 2022-01-24 19:32:21 följande:
    Vet du hur stort ditt myom var? Ungefär hur många år gick du med det innan det krympte vid klimakteriet?

Jag har flera stycken som upptäcktes 2020 varav det största som sitter utanpå livmodern i en stjälk hade krympt lite förra året 2021 och nu ska jag snart till gyn igen och kolla. Tror att det har vuxit igen Gråter för magen putar mycket mer och jag tror att den trycker på urinblåsan. Tror även att myomen inne i livmodern har vuxit för jag har börjat blöda otroligt mycket jämfört med att knappt ha blödit alls genom åren. Det här suger! smile4.gif Men jag hoppas förstås på bra nyheter hos gyn snart. 
    Nånstans runt 6 cm. Jag har ingen aning när det kom. Upptäcktes när jag var 38. Hade passerat klimakteriet vid 48, då var det nere på 2 cm.

Jag hoppas du får hjälp.
  • Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Ett) skrev 2022-01-24 21:21:08 följande:
    Nånstans runt 6 cm. Jag har ingen aning när det kom. Upptäcktes när jag var 38. Hade passerat klimakteriet vid 48, då var det nere på 2 cm.

Jag hoppas du får hjälp.
    Jag hoppas också att jag får hjälp och allra helst att det största har krympt jättemycket och att dom andra också har krympt eller inte vuxit åtminstone. Det största som hängde löst var 8x6 cm när det upptäcktes och dom andra inuti livmodern var runt 2-3 cm. 

Skönt att du inte verkade lida av det förutom vid graviditeten. 
  • Anonym (Ett)
    Anonym (986uwjggh232) skrev 2022-01-24 22:33:20 följande:
    Jag hoppas också att jag får hjälp och allra helst att det största har krympt jättemycket och att dom andra också har krympt eller inte vuxit åtminstone. Det största som hängde löst var 8x6 cm när det upptäcktes och dom andra inuti livmodern var runt 2-3 cm. 

Skönt att du inte verkade lida av det förutom vid graviditeten. 
    Jag vet inte om de kan krympa före klimakteriet eller åtminstone förklimakteriet. Jag gick igenom allt på bara nåt år pga hormonbehandlingar. 

Var bara tydlig med din gynläkare ang ditt mående och blödningar. Det är ju inte alldeles tvärsäkert blödningarna beror på myomen så det måste ju kollas upp.
  • Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Ett) skrev 2022-01-24 22:39:49 följande:
    Jag vet inte om de kan krympa före klimakteriet eller åtminstone förklimakteriet. Jag gick igenom allt på bara nåt år pga hormonbehandlingar. 

Var bara tydlig med din gynläkare ang ditt mående och blödningar. Det är ju inte alldeles tvärsäkert blödningarna beror på myomen så det måste ju kollas upp.
    Jag har fått för mig att dom krymper efter klimakteriet men jag är inte säker. Det verkar som om jag har några år kvar dit för allt är som vanligt i kroppen än så länge så vitt jag vet. Förutom myomen då. Bra att du sa till mig att säga till om blödningarna. Jag har bara tagit förgivet att det är pga myomen men så måste det ju inte vara förstås. Tack! 
  • Anonym (Ett)
    Anonym (986uwjggh232) skrev 2022-01-24 22:43:47 följande:
    Jag har fått för mig att dom krymper efter klimakteriet men jag är inte säker. Det verkar som om jag har några år kvar dit för allt är som vanligt i kroppen än så länge så vitt jag vet. Förutom myomen då. Bra att du sa till mig att säga till om blödningarna. Jag har bara tagit förgivet att det är pga myomen men så måste det ju inte vara förstås. Tack! 
    Ja, jag tror också på efter. Men du kan ju hoppas ändå. Blödningsmönster kan förändras av flera skäl även om man kan misstänka myomen förstås, men allt annat måste ju i så fall uteslutas.
  • Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Ett) skrev 2022-01-24 22:48:21 följande:
    Ja, jag tror också på efter. Men du kan ju hoppas ändå. Blödningsmönster kan förändras av flera skäl även om man kan misstänka myomen förstås, men allt annat måste ju i så fall uteslutas.
    För mig har det verkligen förändrats radikalt. Jag har gått från att inte "behöva" byta (men gjort ändå förstås för hygienens skull!) binda mer än en gång under mensen till att behöva byta minst 6-8 gånger per dag nu för att det blöder igenom. Asjobbigt när jag är van att knappt blöda alls. 
  • Anonym (Ett)
    Anonym (986uwjggh232) skrev 2022-01-24 22:52:21 följande:
    För mig har det verkligen förändrats radikalt. Jag har gått från att inte "behöva" byta (men gjort ändå förstås för hygienens skull!) binda mer än en gång under mensen till att behöva byta minst 6-8 gånger per dag nu för att det blöder igenom. Asjobbigt när jag är van att knappt blöda alls. 
    Kanske dags kolla järnvärdet då också? Jag hade en vän som till slut pajade helt kroppsligt pga trötthet och när de kollade hb låg det på 68! Om jag minns rätt blödde hon mycket.
  • Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Ett) skrev 2022-01-25 13:19:08 följande:
    Kanske dags kolla järnvärdet då också? Jag hade en vän som till slut pajade helt kroppsligt pga trötthet och när de kollade hb låg det på 68! Om jag minns rätt blödde hon mycket.
    Jag får be gyn kolla för säkerhets skull. 
  • Anonym (Myomet)

Hej, jag hoppar in här då jag sökt men inte hittat någon med samma ovanliga myom som jag drabbades av.
    Fick ett tidigt MF och blödde mer eller mindre konstant i två månader varav en störtblödning som slutade med besök på akuten. Först vid 4e (!) gynkontrollen upptäckte dem att jag hade ett submuköst myom som kommit ut genom livmodertappen. Den togs då bort direkt genom att de snurrade tills den lossnade från "stjälken".

Jag hoppas att slippa myom igen då vi gärna vill bli gravida, men har förstått att myom ofta kan komma tillbaka ???? 

• Anonym (986uwjggh232)
    Anonym (Myomet) skrev 2022-03-11 08:53:05 följande:
    Hej, jag hoppar in här då jag sökt men inte hittat någon med samma ovanliga myom som jag drabbades av.
    Fick ett tidigt MF och blödde mer eller mindre konstant i två månader varav en störtblödning som slutade med besök på akuten. Först vid 4e (!) gynkontrollen upptäckte dem att jag hade ett submuköst myom som kommit ut genom livmodertappen. Den togs då bort direkt genom att de snurrade tills den lossnade från "stjälken".

Jag hoppas att slippa myom igen då vi gärna vill bli gravida, men har förstått att myom ofta kan komma tillbaka ???? 
    Oj, jag hoppas att du var sövd när dom snurrade loss den? Jag hade en som vred sig en natt och det var nog den värsta smärta jag har upplevt. 

Tyvärr så kan dom ofta växa tillbaka och jag ska själv på koll nästa vecka för att kolla det då jag misstänker att det är så.  

Har du varit på någon koll nyligen? Hur länge sen hände det här? 
Svar på tråden Du som har eller har haft myom!