• Mushii

    Återgå till arbete på plats efter bekräftad covid (riskgrupp)?

    Hej,
    Jag gick precis in i vecka 21 och började från och med v 20 med att jobba hemifrån.

    Nu har sambon berkäftad covid och rätt säker på att jag har det då jag börjar må sämre och sämre. 
    Om allt går smidigt och jag tar mig igenom coronan, kan min arbetsgivare tvinga mig att jobba på plats igen? Jag räknas väl fortfarande som riskgrupp och ska följa riktlinjerna? Någon som vet? 
    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Återgå till arbete på plats efter bekräftad covid (riskgrupp)?
  • Ebo88

    Vad jag har fått höra så nej, även om man får eller har haft covid så ska man ändå vara hemma då du kan få covid igen.

    Det var infon jag fick.

    Du kan ju alltid dubbelkolla, men jag tror inte du behöver tänka på det.

    För du är väl hemma från början då arb.givaren stängt av dig pga graviditet ?

  • Lilith81

    Jag har också fattat det som att det gäller även vaccinerade och de som haft covid.
    Man kan dessutom få covid flera gånger, så du kan ju smittas igen. 

  • nernu

    Nja. Har man blivit avstängd så gäller det hela graviditeten och kan inte återkallas. Men om du bara jobbar hemifrån så kan det ändras beroende på läget. I danmark till exempel så ska väl covid inte klassas som allmänfarlig sjukdom längre och om det skulle hända här också är det ju inte omöjligt att din arbetsgivare gör en ny bedömning. Helt upp till varje enskild arbetsgivare. 

  • Gasellen87

    Nu jobbar inte jag hemifrån för jag är avstängd helt. Men jag är både vaccinerad och har haft covid för mindre än 6 månader sedan. Har trots det varit avstängd, är upp till varje arbetsgivare att göra en riskbedömning och ta beslut kring om omplacering/jobb hemifrån. Tycker dock det vore märkligt om man tvingar någon att jobba på plats om det går jobba hemifrån just nu och närmsta tiden.. 

Svar på tråden Återgå till arbete på plats efter bekräftad covid (riskgrupp)?