• NMFTG

    Sammanfoga 5 tonåringar?

    Mitt ex som jag har 3 barn med (alla snart tonåringar) har meddelat att han ska flytta ihop med sin flickvän sedan 1,5 år och hennes 2 tonåringar. Barnen kommer vara där lite omlott men alltid gemensamt från tors-sön, dvs all deras lediga tid med sin pappa kommer de dela med 3 andra. Jag är rädd för hur detta kommer att påverka barnen. Ett av våra barn har stort behov av lugn och ro och ett av barnen har svårt för förändringar. Sista barnen har varit klasskamrat med ett av hennes barn och de har aldrig varit vänner och är idag på nivån att de säger hej till varandra, men inte mer. Jag är rädd för hur detta kommer påverka mina barn men känner mig helt maktlös och står bara vid sidan och ser på. Är där nån i liknande situation som kan ge några lugnande ord eller där det gått bra att slå ihop 5 tonåringar?

  • Svar på tråden Sammanfoga 5 tonåringar?
  • Anonym (Y)

    Eftersom de är tonåringar kan de välja att bo hos dig heltid om de verkligen mår dåligt att att flytta ihop med pappans nya + barn.
    Men kanske ska det gå bra ändå.
    Ni får vänta och se. 

  • Anonym (jago)
    NMFTG skrev 2022-01-25 22:33:38 följande:
    Sammanfoga 5 tonåringar?

    Mitt ex som jag har 3 barn med (alla snart tonåringar) har meddelat att han ska flytta ihop med sin flickvän sedan 1,5 år och hennes 2 tonåringar. Barnen kommer vara där lite omlott men alltid gemensamt från tors-sön, dvs all deras lediga tid med sin pappa kommer de dela med 3 andra. Jag är rädd för hur detta kommer att påverka barnen. Ett av våra barn har stort behov av lugn och ro och ett av barnen har svårt för förändringar. Sista barnen har varit klasskamrat med ett av hennes barn och de har aldrig varit vänner och är idag på nivån att de säger hej till varandra, men inte mer. Jag är rädd för hur detta kommer påverka mina barn men känner mig helt maktlös och står bara vid sidan och ser på. Är där nån i liknande situation som kan ge några lugnande ord eller där det gått bra att slå ihop 5 tonåringar?


    Jag tvingades ihop med tre "styvsyskon" när min pappa gifte om sig när jag var ca 15 år. Det var inget kul alls, jag kände mig aldrig hemma i hans nya familj och det slutade med att jag började bo mer och mer och sen heltid hos min mamma. Idag har jag ingen direkt relation med pappas frus barn, de är som bekanta, vi ses kanske nån gång per år på nåt firande där vi alla förväntas delta. Tyvärr förlorade jag mer eller mindre min nära kontakt med pappa också av allt det här eftersom han tyckte att relationerna med storfamiljen var viktigare än den personliga relationen med mig. 
  • Anonym (pppp)

    Vi har bonusfamilj med flera tonåringar men vi har aldrig tvingat dem till något alls. Vill de inte umgås gör de inte. Vi har stort hus och alla har egna rum och man behöver inte hänga med vare sig oss eller de andra ungdomarna, om man inte vill. Funkar bra. De äldre barnen kommer och går som de vill. Hade vi tvingat dem till något hade det troligen blivit sämre. 

    Du kan oroa dig i onödan. 

Svar på tråden Sammanfoga 5 tonåringar?