Anonya skrev 2022-01-26 01:07:56 följande:
Åh, tänk att få en trolig förklaring och några bra dagar. Men, ta genast kontakt med den som har hand om ditt hjärta! Du har ju fått medicinen för att du behövt den och skulle inte äta den år efter år om det inte fanns orsak till det. Vad har du för sorts problem med hjärtat? Hjärtat ska man vara rädd om, så experimentera absolut inte med att bara lämna bort medicinen. 100 i vilopuls är varken normalt eller bra.
Det finns ju ofta många olika mediciner som har samma effekt. Berätta det du märkt för hjärtläkaren så att du kan få prova någon medicin som ser till att hålla hjärtat i skick men utan att slå ut din mage.
Har inte tagit Bisoprolol nu på 6 dagar och har inte haft såhär bra mage på över 10 år! Att kunna äta utan att tänka "jo men jag ska ju handla idag, då kan jag ju inte äta innan" eller att få panik i affären/bilen "hjälp jag måste på toa NU" har känts som en sån befrielse att jag inte ens kan beskriva med ord!
Jag fick som 18 årig bröstsmärtor , gjorde så ont att jag inte kunde andas eller röra mig och dessa kramper kunde komma i helt fel tillfällen som tex när jag gick över vägen, jag var ju tvungen att stanna då mitt i en väg, kunde inte röra på mig. Tillslut fick jag så ont och krampen gick inte över och en vän ringde ambulans. Då tog dom långtids ekg , och undersökte. Dom sa att hjärtat får inte tillräckligt med syre och de orsakar smärta, och min vilopuls låg då på över 120.
Fick då alltså utskriver bisoprolol och det hjälpte mot detta, eller ja dessa kramper fick jag då och då men varade bara i max 1-5 sekunder med medicin och vilopulsen låg på 70-80 (ibland 65) med medicin.
Det många tycker är konstigt att jag inte har haft någon hjärt läkar kontakt, utan läkare på akuten skrev ut medicinen ocjäh vc har förnyat den år efter år utan kontroller. Speciellt MVC tyckte det var konstigt när jag var gravid och berättade vilka mediciner jag tar.
Jag har alltid under dessa år kollat blodtrycket hemma, som har pendlat mellan lågt och normalt. Men nu då låg det på 124/94 , dvs väldigt högt under tryck utan medicin, men känner inte av något.
Har inte vågat berätta detta för min sambo för att han inte ska oroa sig och han är också så glad för min skull att magproblemen försvunnit helt.
Men.. om blodtrycket förblir högt samt vilopuls , hur ser framtiden ut undrar jag en del.. :/