• Gunilla Andersson

    Min kompis ska alltid låna mina nya kläder

    Min kompis ska alltid låna mina kläder så fort vi ska gå på en fest eller liknande. Jag brukar alltid låna ut till henne men problemet är att hon alltid vill låna mina nya och "speciella" plagg som jag själv inte ens hunnit använda. I somras lånade hon alltid mina nya klänningar på alla fester och då kändes det inte lika kul själv och använda dem sen efter henne. Själv köper hon aldrig kläder och brukar skylla på att hon "aldrig hittar något fint" att köpa. Hon klagar dessutom alltid på att jag shoppar för mycket kläder men ändå ska hon alltid låna mina kläder så känns ju lite sådär. Dessutom har hon 10 gånger så mycket pengar på hennes konto och känns lite som att hon "utnyttjar" min garderob för att hon själv är för snål för att spendera pengar på festkläder. 
    Lånar såklart ut lite mer basplagg men känns tråkigt att låna ut alla speciella toppar osv när jag suttit i flera timmar online för att hitta dem. Vet inte hur jag ska göra när hon frågor för känner mig så dryg när jag säger nej. Hur ska jag säger nej på bästa sätt och hur hade ni gjort i min sits? Mvh 

  • Svar på tråden Min kompis ska alltid låna mina nya kläder
  • Anonym (lll)

    På högstadiet kunde jag och mina kompisar låna, men inte sen. 

    Det är väl bara att inte låna ut? Hur går det egentligen till? Är ni hemma hos dig och hon rotar i din garderob? 
    Jag hade sagt att jag inte vill låna ut längre. Inget att diskutera. Om hon tjafsar är det bara att kasta det tillbaka på henne, att hon knappast kan bestämma hur du ska göra med DINA saker. 

  • Gunilla Andersson

    Jo men vi brukar alltid vara hos min innan vi ska iväg och då blir det lätt så att hon vill låna och börjar gå in i min garderob och rota hahahah. Låter kanske jättetöntigt men tycker det blir så svårt att säga nej när hon står med plagget i handen. 

  • Anonym (Alice)

    Lär dig säga nej. Du är vuxen nu och då får du börja ta ansvar för dina egna känslor och tycker du att det är trist att hon jämt lånar dina finaste kläder får du börja säga nej. Du är inte en dålig kompis om hon inte får låna dina grejer.

    Säger hon att hon har svårt att snygga plagg kan du ju tipsa om butiker och märken du gillar (för hon gillar ju uppenbarligen det du köper). 

  • Anonym (M)

    Fest? Seriöst? Är det bara mitt liv som blivit förstört pga restriktionerna? Lever alla andra som vanligt? Och då menar jag inte att jag vill festa utan gå till jobbet 2 dagar i veckan. 

  • Ocdmänniska

    Tycker du borde säga speciellt om du inte hunnit använda dom att du vill använda dom först helt enkelt? Tycker inte det låter nå konstigt 

Svar på tråden Min kompis ska alltid låna mina nya kläder