• Ms1990

    Fråga till dig i tandvården

    Hej,

    Jag studerar till tandsköterska och har några frågor jag skulle behöva få snabbt svar på.

    - Matrishållare 1 ska till kvadrant 2 och 4, och matrishållare 2 ska till kvadrant 1 och 3. Men åt vilket håll ska själva matrisbandet vara vänd åt i hållaren?
    Ska den utbuktande delen(?magen?) av matrisbandet vara mot den delen där hålet på matrishållaren är som bredast?

    - När man ex har gjort en krona eller protes till en patient så får man både studiemodeller och arbetsmodeller.
    Är dom gjorda av samma material, och varför behöver tandläkaren två olika modeller?

    Blir jättetacksam för svar. 

  • Svar på tråden Fråga till dig i tandvården
  • Anonym (Tandsköterska)
    Ms1990 skrev 2022-01-26 23:14:56 följande:
    Fråga till dig i tandvården

    Hej,

    Jag studerar till tandsköterska och har några frågor jag skulle behöva få snabbt svar på.

    - Matrishållare 1 ska till kvadrant 2 och 4, och matrishållare 2 ska till kvadrant 1 och 3. Men åt vilket håll ska själva matrisbandet vara vänd åt i hållaren?
    Ska den utbuktande delen(?magen?) av matrisbandet vara mot den delen där hålet på matrishållaren är som bredast?

    - När man ex har gjort en krona eller protes till en patient så får man både studiemodeller och arbetsmodeller.
    Är dom gjorda av samma material, och varför behöver tandläkaren två olika modeller?

    Blir jättetacksam för svar. 


    Den raka delen ska vara åt den smala delen på hållaren och där bandet går upp ska vara åt den breda delen av öppningen. 

    Det är nog olika labb. På mitt jobb brukar vi bara få arbetsmodeller. Studiemodeller får vi ofta på barn som behöver tandreglering. Studiemodeller är gjorda för att spara, de är hållbara. arbetsmodeller är ofta sköra och slängs i normalfallet. Det är gips båda två men olika hållbarhet. 
  • Anonym (Kontroll)
    Ms1990 skrev 2022-01-26 23:14:56 följande:
    Fråga till dig i tandvården

    Hej,