• Ms1990

    Fråga till dig i tandvården

    Hej,

    Jag studerar till tandsköterska och har några frågor jag skulle behöva få snabbt svar på.

    - Matrishållare 1 ska till kvadrant 2 och 4, och matrishållare 2 ska till kvadrant 1 och 3. Men åt vilket håll ska själva matrisbandet vara vänd åt i hållaren?
    Ska den utbuktande delen(?magen?) av matrisbandet vara mot den delen där hålet på matrishållaren är som bredast?

    - När man ex har gjort en krona eller protes till en patient så får man både studiemodeller och arbetsmodeller.
    Är dom gjorda av samma material, och varför behöver tandläkaren två olika modeller?

    Blir jättetacksam för svar. 

  • Svar på tråden Fråga till dig i tandvården
  • Anonym (Tandsköterska)
    Ms1990 skrev 2022-01-26 23:14:56 följande:
    Fråga till dig i tandvården

    Hej,

    Jag studerar till tandsköterska och har några frågor jag skulle behöva få snabbt svar på.

    - Matrishållare 1 ska till kvadrant 2 och 4, och matrishållare 2 ska till kvadrant 1 och 3. Men åt vilket håll ska själva matrisbandet vara vänd åt i hållaren?
    Ska den utbuktande delen(?magen?) av matrisbandet vara mot den delen där hålet på matrishållaren är som bredast?

    - När man ex har gjort en krona eller protes till en patient så får man både studiemodeller och arbetsmodeller.
    Är dom gjorda av samma material, och varför behöver tandläkaren två olika modeller?

    Blir jättetacksam för svar. 


    Den raka delen ska vara åt den smala delen på hållaren och där bandet går upp ska vara åt den breda delen av öppningen. 

    Det är nog olika labb. På mitt jobb brukar vi bara få arbetsmodeller. Studiemodeller får vi ofta på barn som behöver tandreglering. Studiemodeller är gjorda för att spara, de är hållbara. arbetsmodeller är ofta sköra och slängs i normalfallet. Det är gips båda två men olika hållbarhet. 
  • Anonym (Kontroll)
    Ms1990 skrev 2022-01-26 23:14:56 följande:
    Fråga till dig i tandvården

    Hej,

    Jag studerar till tandsköterska och har några frågor jag skulle behöva få snabbt svar på.

    - Matrishållare 1 ska till kvadrant 2 och 4, och matrishållare 2 ska till kvadrant 1 och 3. Men åt vilket håll ska själva matrisbandet vara vänd åt i hållaren?
    Ska den utbuktande delen(?magen?) av matrisbandet vara mot den delen där hålet på matrishållaren är som bredast?

    - När man ex har gjort en krona eller protes till en patient så får man både studiemodeller och arbetsmodeller.
    Är dom gjorda av samma material, och varför behöver tandläkaren två olika modeller?

    Blir jättetacksam för svar. 


    hemtenta?
  • Ms1990

    #1 Tack snälla för ditt svar. Jag har min LIA snart och är nervös över vissa saker jag är osäker på.
    Det betyder alltså att den raka delen på matrisbandet kommer att vara ner mot tandköttet och den ojämna/utbuktande delen är ut mot tanden?

    Jag kom på en till fråga. När man preparerar en eller flera tänder för en krona, då tar man väl avtryck både i ök+uk samt bettindex av alminax?

  • Anonym (Tandsköterska)
    Ms1990 skrev 2022-01-27 20:46:10 följande:

    #1 Tack snälla för ditt svar. Jag har min LIA snart och är nervös över vissa saker jag är osäker på.
    Det betyder alltså att den raka delen på matrisbandet kommer att vara ner mot tandköttet och den ojämna/utbuktande delen är ut mot tanden?

    Jag kom på en till fråga. När man preparerar en eller flera tänder för en krona, då tar man väl avtryck både i ök+uk samt bettindex av alminax?


    Förlåt, skrev fel - den böjda/vingen delen är upp mot den breda delen av öppningen. Den raka delen av bandet är upp mot ocklusalytan, den böjda/vingen är neråt gingivan. 


    Man tar avtryck både uppe och nere och bitning/index i Alminax eller vax. 


    LIAn kommer att gå kanon! Är det första? Känn inte att du måste kunna allt, det är det du ska lära dig och man lär sig saker hela tiden. Första LIAn är mycket att gå brevid och titta och få aha-upplevelser när teorin faller på plats:).  Jag har varit klar i 10 år snart och man blir aldrig fullärd. 

Svar på tråden Fråga till dig i tandvården