• Wed 26 Jan 2022 23:25
    6450 visningar
    8 svar
    8
    6450

    Tips på att få en 3åring blöjfri.

    Har en son som precis fyllt 3 år.
    Försökt få honom att sluta med blöja i omgångar men helt omöjligt.
    När vi tar av han blöjan blir han vansinnig ibland går det bra med kalsonger och ibland skriker han konstant tills han får blöja, kan vara 30 min ibland.
    När han väl har kalsonger håller han sig och kissar aldrig på sig men han vill inte kissa på toaletten utan vill ta på sig blöja och kissa när det är dags.
    Försökt sätta honom på både potta och toalett men vägrar att sitta och kissa där.
    Har ni några bra tips eller skall vi avakta?

  • Svar på tråden Tips på att få en 3åring blöjfri.
  • Wed 26 Jan 2022 23:34
    #1
    +1

    Låt honom vara naken?

    Jag lät mina barn vara nakna eller ha bara trosor, de bråkade tack och lov inte om att få ha blöja. Det var obehagligt att kissa på sig och de fattade ganska snabbt att det var bättre att gå på pottan.

    De brukade sitta och läsa eller leka på pottan, jag försökte göra det till en positiv stund och de fick välja om de ville ha pottan på toan eller om de ville sitta i köket medan jag lagade mat, eller var de ville sitta. Ibland fick de sitta en halvtimme men till slut kom kisset!

  • sextio­talist
    Wed 26 Jan 2022 23:35
    #2
    Figge skrev 2022-01-26 23:25:55 följande:
    Tips på att få en 3åring blöjfri.

    Har en son som precis fyllt 3 år.
    Försökt få honom att sluta med blöja i omgångar men helt omöjligt.
    När vi tar av han blöjan blir han vansinnig ibland går det bra med kalsonger och ibland skriker han konstant tills han får blöja, kan vara 30 min ibland.
    När han väl har kalsonger håller han sig och kissar aldrig på sig men han vill inte kissa på toaletten utan vill ta på sig blöja och kissa när det är dags.
    Försökt sätta honom på både potta och toalett men vägrar att sitta och kissa där.
    Har ni några bra tips eller skall vi avakta?


    Nu får jag väl halva FL på mig. Men hur skulle det fungera om han stod och kissade.
    Sonen vägrade potta och först när han kom på att man kunde stå och kissa, även utan blöja så släppte det. 
  • Thu 27 Jan 2022 05:43
    #3

    När våra barn slutat så har vi förberett dom på att en viss dag försvinner blöjorna. Sen har vi tagit bort blöjan bara. Tänker att om man ger upp och sätter på blöjan för att det inte går eller för att barnet skriker kommer det ju aldrig gå. Som någon annan skrev tog det några dagar innan dom fattade att kissa på sig inte var någon hit. Att vara naken på underkroppen  är också det bästa för att inte muskelminnet ska luras att tro att dom har blöja på sig. Ha böcker vid pottan, belöningssystem? Ett klistermärke varje gång han kissar på pottan?

  • Thu 27 Jan 2022 18:47
    #4

    Naken vill han inte vara, blir helt hysterisk.
    Men skall försöka igen så fort det blir lite längre ledighet, tex vid påsk.
    Han kan ju som sagt hålla sig, så han borde vara redo.
    Skall försöka ignorera hans skrik.
    Böcker vid pottan var ett bra tips

  • Thu 27 Jan 2022 18:53
    #5

    Du har rätt att han tydligen är redo om han kan hålla sig.
    Min son var rädd för pottan (ännu mer för toan) i början, för det var okänt. Jag försökte att lämne den framma ett tag (en vecka eller s
    å) när han hade blöja på sig och han hade inga problem att sitta på den med kläder på, men utan kläder - ingen chans.
    S
    å jag gjorde till slut så, att jag snabbt tog honom och satt honom på pottan när jag märkte att han inte kan hålla sig längre. Efter 2-3 gånger kiss i pottan märkte han att det inte var något farlig och han gick frivillig. Samma med bajs.

  • Fri 28 Jan 2022 10:30
    #6

    Vi har precis slutat (2,5 år är vårt barn). 
    Han ville också ha blöja men läste blöjfri på 3 dagar (jättebra) 
    och följde de stegen som var där.
    Körde 100% nu under julledigheten och det har gått så bra, och han är helt blöjfri både på dag och natt.
    så tips är att läsa och följa boken/tror den finns på pdf.

  • Mon 31 Jan 2022 09:04
    #7

    Vi fick tips om att lägga i en vikblöja eller annan tygblöja i blöjan så de känner att det blir fuktigt.

    Vi körde på det från att vara 0 intresserad till att bli 100% rumsren tog max 1 vecka.

    ( du kan behöva gå upp en storlek men är bara plus då.blir det mer obekväm för barnet som då känner blöjan.
    Dagen s blöjor är så tunna och torra att barnet inte märker nått.)

    Lycka till.

  • LFF
    Mon 31 Jan 2022 09:38
    #8

    Mina killar var inte lika tjuriga som din men de gillade helt enkelt inte pottan. När vi började med toaring (sån där för barn från IKEA) och pall istället så började det gå bättre. Varje gång de gick på toa istället för att göra i blöjan fick de en pytteliten bit lakrits (alla andra belöningar var värdelösa enligt dem). 

    En dag, i samband med påsken, sa ena sonen (har tvillingar) att han ville ha kalsonger till förskolan. Vi sa att då fick han visa att kan kunde hantera det. Han kissade på sig en gång på den långhelgen och det var när han hade för roligt ute och glömde bort att gå och kissa. Han hade med sig kalsonger till förskolan, vi berättade för personalen och de kommande två veckorna så hände det 1 eller 2 olyckor.

    Vid Kristi Flygare strax efteråt kom den andra sonen och sa samma sak. Vi svarade samma lika och resultatet var det samma. Inga olyckor hemma och 1 eller 2 de närmaste veckorna på förskolan. 

    Mina killar var 3,5 år när de bestämde sig för att sluta med blöja. 

Svar på tråden Tips på att få en 3åring blöjfri.