• neaaaak

    Någon som varit sjukskriven 50% innan BF kan man ta fp på helger då?

    Som frågan lyder. Om man är 50% sjukskriven  fram till BF. Kan man då ta ut fp på helgerna? Ev att man tar ut 1/2 dag fp på fredagen o sen helgen. Jag går helt enkelt så mycket back pga elräkningen och att jag inte kan arbeta övertid nu när jag är sjukskriven  så jag skulle behöva dryga ut kassan den här månaden och har 40 dagar kvar till BF 

  • Svar på tråden Någon som varit sjukskriven 50% innan BF kan man ta fp på helger då?
  • Anonym (Tveksam)

    I så fall behöver du väl vara f-ledig resten. Dvs om vi låtsas att du jobbar 8h varje dag måndag-fredag och du är sjukskriven 50% så jobbar du 4h per dag.
    Tar du föräldraledigt halva fredagen så är du f-ledig 50% och sjuk 50%. Då kan du ta ut fp.
    Du kan ju inte ta ut fp för tid som du jobbar och inte heller för tid som du är sjuk, så att totalen blir mer än 100%?
    Det du eventuellt kanske kan få till är att du "går tidigare" och tar en liten del av fredagen eller måndagen så att du kan få loss helgen också. Hur gammalt är det barnet som du tänker ta dagar på? Eller tänker du ta på det nya barnet?
    Eller vad säger ni andra proffs?

Svar på tråden Någon som varit sjukskriven 50% innan BF kan man ta fp på helger då?