• WickedyWitch

    Huvudet växer sakta/litet huvud - måste det vara något fel?

    Hej! 


    min dotter är 6 mån och sen hon var 4 mån har huvudet växt ca 1cm. Varit olika som mätt i och för sig! 


    Nu dalar alltså kurvan något, ungefär 1,5 från att ha varit 1 över medelkurvan och nu halvvägs ner till 1 under normalkurvan. 


    hon utvecklas som hon ska i övrigt och sitter t.o.m. självständigt. Nu oroar jag mig för microcefali ändå Pga Google. 


    finns det andra här som har barn vars huvud varit mindre/dalat och det har varit ok ändå? 


    Senaste mått var 42cm. Alltså ?bara? växt ca 0,5 cm sen hon var 4mån+3v. 

  • Svar på tråden Huvudet växer sakta/litet huvud - måste det vara något fel?
  • ELLEoClara

    Microcefali föds man med så det är inget hon kan ha fått nu vid 6 mån.

    Om olika personer mäter kan det bli olika mått, även om din dottern huvudform ändrat något.
    Så det behöver inte betyda nått alls.

    Be att få mäta igen om några veckor eller ring o prata med bvc så slipper du oroa dig i onödan.

    Min dotters huvud "krypte" 1,5 cm från födsel till första bvc kontrollen. Alltså felmätt och normalt.
    Hon hade dessutom väldigt runt huvud när hon föddes som sen smalnade av till normal huvudform. 

  • WickedyWitch
    ELLEoClara skrev 2022-01-27 14:15:40 följande:

    Microcefali föds man med så det är inget hon kan ha fått nu vid 6 mån.

    Om olika personer mäter kan det bli olika mått, även om din dottern huvudform ändrat något.
    Så det behöver inte betyda nått alls.

    Be att få mäta igen om några veckor eller ring o prata med bvc så slipper du oroa dig i onödan.

    Min dotters huvud "krypte" 1,5 cm från födsel till första bvc kontrollen. Alltså felmätt och normalt.
    Hon hade dessutom väldigt runt huvud när hon föddes som sen smalnade av till normal huvudform. 


    Jo man kan tydligen ?få? det eller att det upptäcks upp till 2 års ålder som jag förstår. Hennes omkrets har ?bara? växt 1cm på 2 mån och 0,4 de senaste 6 veckorna. Så det dalar nedåt nu helt plötsligt från att ha följt kurvan fint innan. 


    vi ska dit igen om 3v och mäta. Blir bara så nervös pga en läkares reaktion och ville skicka remiss först men sa sen att extra mätning först så därav blev jag nervös. 


    sen sa hon iofs att jag inte skulle oroa mig men lättare sagt än gjort! 

  • ELLEoClara

    Ok, de barn jag träffat på som undersköterska i barnsjukvården med microcefali har alla upptäckts vid födseln och många redan misdtänkt det på ultaljudet.
    De flesta har dessutom varit mycket sjuka.
    Tex, inte kunnat lära sig amma/suga ordentligt eller haft problem med kramper, upprepade infektioner osv.

    Men det kanske finns undantag.

  • Anonym (3-barnsmamma)

    Vid 6 månader har mina barns huvud mätt 

    Ettan 41,5 cm ( 40,3 cm vid 4 månader) 

    Tvåan 44,2 cm ( 42,7 cm vid 4 månader) 

    Trean 42,1 cm (41,3 cm vid 4 månader) 

    Alla tre föddes med 36 cm i huvudomfång och alla tre är fullt friska, de är nu snart 9 år, 7 år samt 2 år. BVC har aldrig nämt att de Skulle vara oroliga  eller att något skulle kunna vara fel. D

  • WickedyWitch
    ELLEoClara skrev 2022-01-27 14:42:37 följande:

    Ok, de barn jag träffat på som undersköterska i barnsjukvården med microcefali har alla upptäckts vid födseln och många redan misdtänkt det på ultaljudet.
    De flesta har dessutom varit mycket sjuka.
    Tex, inte kunnat lära sig amma/suga ordentligt eller haft problem med kramper, upprepade infektioner osv.

    Men det kanske finns undantag.


    Tack det lugnar mig faktiskt! 
  • WickedyWitch
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2022-01-27 16:38:16 följande:

    Vid 6 månader har mina barns huvud mätt 

    Ettan 41,5 cm ( 40,3 cm vid 4 månader) 

    Tvåan 44,2 cm ( 42,7 cm vid 4 månader) 

    Trean 42,1 cm (41,3 cm vid 4 månader) 

    Alla tre föddes med 36 cm i huvudomfång och alla tre är fullt friska, de är nu snart 9 år, 7 år samt 2 år. BVC har aldrig nämt att de Skulle vara oroliga  eller att något skulle kunna vara fel. D


    Tack för svar! 

    min dotter hade 33 cid födseln så då har ju hennes huvud t.o.m. växt ?mer? liksom. Då har de liknande kurva som min dotter. Om jag räknar Rätt har nog dina barn också tappat två kurvor då ungefär i huvudomfång vid 6 mån! 


    Skönt att höra om fler som haft det likadant utan bekymmer! 

    märkligt att vår läkare skulle skicka remiss direkt. 
    nen är väl bara ?för säkerhets skull? 

    hon utvecklas som hon ska och kan t.o.m. sitta självständigt och har ammat sen start osv. Inga svårigheter där. 

  • Cusoon

    Jag förstår att google kan så frön och skapa oro men dra inga förhastade slutsatser. Alla barn är olika. Min erfarenhet säger att både bvc och andra barnläkare är väldigt fokuserade på att visa tillväxtkurvan ungefär som om den skulle säga allt om hur barnet utvecklas i normal takt eller inte. Om jag vore du nu så skulle jag inte oroa mig såvida inte huvudet slutar växa. Det är viktigt att hålla koll på barnets mått absolut, men som förälder så ser du också hur ditt barn mår och utvecklas. Känner du att något inte står rätt till så fråga på nästa besök eller ring och boka en tidigare tid. Tänk såhär; Hur mår barnet annars? Funkar magen? Äter som en brukar? Hur är energinivån och humöret? Ger en svarsleende, gör en ljud, härmar en ansiktsuttryck? Griper barnet efter leksaker? Rullar en runt, har en börjat krypa eller försöker en lära sig? Ja, frågorna kan göras många men framförallt, förrutom huvudomfånget, har bvc sagt något eller frågat något som får dig att tro att dom misstänker att något inte står rätt till? Eller har du läst något i journalen som du analyserar själv? Varför jag säger såhär är för att du ska tänka själv, är min oro befogad? Om barnet mår bra och beter sig i övrigt som barn i nära ålder gör, så tänker jag att mitt råd till dig är att inte grubbla så mycket på huvudomfångets mått utan istället vara uppmärksam på allt barnet kan och håller på att lära sig. Med all välmening; Du känner ditt barn bäst.

  • WickedyWitch
    Cusoon skrev 2022-01-27 20:43:15 följande:

    Jag förstår att google kan så frön och skapa oro men dra inga förhastade slutsatser. Alla barn är olika. Min erfarenhet säger att både bvc och andra barnläkare är väldigt fokuserade på att visa tillväxtkurvan ungefär som om den skulle säga allt om hur barnet utvecklas i normal takt eller inte. Om jag vore du nu så skulle jag inte oroa mig såvida inte huvudet slutar växa. Det är viktigt att hålla koll på barnets mått absolut, men som förälder så ser du också hur ditt barn mår och utvecklas. Känner du att något inte står rätt till så fråga på nästa besök eller ring och boka en tidigare tid. Tänk såhär; Hur mår barnet annars? Funkar magen? Äter som en brukar? Hur är energinivån och humöret? Ger en svarsleende, gör en ljud, härmar en ansiktsuttryck? Griper barnet efter leksaker? Rullar en runt, har en börjat krypa eller försöker en lära sig? Ja, frågorna kan göras många men framförallt, förrutom huvudomfånget, har bvc sagt något eller frågat något som får dig att tro att dom misstänker att något inte står rätt till? Eller har du läst något i journalen som du analyserar själv? Varför jag säger såhär är för att du ska tänka själv, är min oro befogad? Om barnet mår bra och beter sig i övrigt som barn i nära ålder gör, så tänker jag att mitt råd till dig är att inte grubbla så mycket på huvudomfångets mått utan istället vara uppmärksam på allt barnet kan och håller på att lära sig. Med all välmening; Du känner ditt barn bäst.


    Du har helt rätt! inget annat avviker och har aldrig reagerat på något förrän nu eller oroat mig för hennes utveckling och hälsa. Inte BVC heller som de uttalat iallafall. 


    Hon är kinkigare än vanligt just nu men hon har precis fått två tänder och sedan är det ju nu bebisar börjar inse att mamma och pappa kan gå ifrån/inse avstånd och därav söka mer närhet.. 

    Könner mig definitivt mindre orolig nu iallafall. Så får vi hoppas måtten ökar som de ska framöver! 

Svar på tråden Huvudet växer sakta/litet huvud - måste det vara något fel?