• Jagäterkeso

    Sambo är jättesur pga språktest i engelska

    Min flickvän (bor hos mig tillfälligt pga att hon jobbar här, så sambo kanske man kan säga) är från England och kan väldigt lite svenska, och har inte så stort intresse av att lära sig svenska för alla här pratar hjälplig engelska och vi kanske skall flytta till England ändå för hon vill inte bo här hela livet och anser det är bättre att jag flyttar med henne än vice versa (Vi är inte riktigt överens om det).

    Hon brukar ofta tråka mig (på skoj) över mitt uttal och bristande engelska, fast jag själv tycker att jag är duktig på engelska. På hennes initiativ tog vi bägge ett språktest över engelskt ordförråd. Resultatet gjorde henne sur, så vi gjorde flera till. Finns flera olika på engelska. Tydligen är mitt engelska ordförråd mer än dubbelt så stort som hennes vilket gjorde henne väldigt sur. Lite olika resultat beroende på test, hennes är c:a 20 000 ord, mitt 50 000. Tydligen, med viss variation.

    Nu har hon surat i flera dagar, och så fort jag nEngelskatestämner något om testerna så är det "Fuck off!" och hon är verkligen sur. Inte ens när vi gjorde ytterligare ett test och jag gjorde mig till och blev  "average 5 year old" blev hon glad. Vet inte hur jag skall vända det här. Några ideer?

  • Svar på tråden Sambo är jättesur pga språktest i engelska
  • Spucks

    Inte konstig att någon som är ointresserad av språk även har brister i sitt eget modersmål. Det är bara hon som kan göra något mot det, om det inte passar henne.

  • Trudy86

    Jobbigt att hon blev så sur över testet. Men låter lite väll att va sur så länge.

    Nästa gång du tar upp om testerna så nämn för henne att det bara var ett fånigt test och det säger inte mycke. På min henne om hur fint hon faktist pratar engelska och hur hon hittar fel i dina uttal (ledsen men hon låter som en person som behöver bekräftelse). Låt henne få känna sig stor i det hela då kanske hon lugnar ned sig och struntar i testet.

  • Anonym (Prata!)

    Fråga henne hur hon känner och lyssna, lyssna, lyssna. Det låter som att det ligger mer bakom än bara testen. 
    Ett - Heeej, hur är det? kan man komma rätt långt med. 

  • Anonym (haha)
    Jagäterkeso skrev 2022-01-27 19:52:58 följande:
    Min flickvän (bor hos mig tillfälligt pga att hon jobbar här, så sambo kanske man kan säga) är från England och kan väldigt lite svenska, och har inte så stort intresse av att lära sig svenska för alla här pratar hjälplig engelska och vi kanske skall flytta till England ändå för hon vill inte bo här hela livet och anser det är bättre att jag flyttar med henne än vice versa (Vi är inte riktigt överens om det).

    Hon brukar ofta tråka mig (på skoj) över mitt uttal och bristande engelska, fast jag själv tycker att jag är duktig på engelska. På hennes initiativ tog vi bägge ett språktest över engelskt ordförråd. Resultatet gjorde henne sur, så vi gjorde flera till. Finns flera olika på engelska. Tydligen är mitt engelska ordförråd mer än dubbelt så stort som hennes vilket gjorde henne väldigt sur. Lite olika resultat beroende på test, hennes är c:a 20 000 ord, mitt 50 000. Tydligen, med viss variation.

    Nu har hon surat i flera dagar, och så fort jag nEngelskatestämner något om testerna så är det "Fuck off!" och hon är verkligen sur. Inte ens när vi gjorde ytterligare ett test och jag gjorde mig till och blev  "average 5 year old" blev hon glad. Vet inte hur jag skall vända det här. Några ideer?
    Sluta nämna testerna är väl en bra start?
  • Anonym (TS)
    Trudy86 skrev 2022-01-27 20:10:48 följande:

    Jobbigt att hon blev så sur över testet. Men låter lite väll att va sur så länge.

    Nästa gång du tar upp om testerna så nämn för henne att det bara var ett fånigt test och det säger inte mycke. På min henne om hur fint hon faktist pratar engelska och hur hon hittar fel i dina uttal (ledsen men hon låter som en person som behöver bekräftelse). Låt henne få känna sig stor i det hela då kanske hon lugnar ned sig och struntar i testet.


    Hon pratar något som kallas "Tyneside English" och det är väldigt fint, men lite annorlunda än vad jag/man kanske tänker sig är vanlig engelska. Det är en dialekt.
  • Anonym (TS)
    Fiona M skrev 2022-01-27 20:16:22 följande:

    Hon låter osympatisk. Vill du verkligen dela livet med henne?


    Hon är jättegullig på alla sätt och vis förutom hennes väldiga humör och tjurighet. jag vill väldigt gärna dela livet med henne, om det så innebär att jag måste flytta till England, och en specifik del av England dessutom så får jag väl göra det. Men skall försöka få henne att vilja stanna här.
    Anonym (haha) skrev 2022-01-27 20:14:53 följande:
    Sluta nämna testerna är väl en bra start?
    Skall göra det. Men det är lite svårt eftersom hon "mobbar" mig för min engelska och det var hon som föreslog testet och omtesterna, så därför blir det lite kul. Men skall göra det.
  • Anonym (XXX)

    Alltså, jag hade nog fått en ordentlig tankeställare, om jag hade gjort ett svenskatest tillsammans med någon som inte har svenska som modersmål, och han eller hon hade fått fler poäng än jag. Men - jag skulle aldrig visa det! Man vill ju inte VISA sig barnslig och ogin (även om man är det )

    Är hon verkligen rätt person att leva livet med..? I och för sig kan sådant växa bort, och särskilt när man får ansvar för barn och annat viktigt i livet. Men jag vet inte om jag som parnter skulle våga chansa. 

  • Anonym (haha)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-27 20:19:15 följande:
    Hon pratar något som kallas "Tyneside English" och det är väldigt fint, men lite annorlunda än vad jag/man kanske tänker sig är vanlig engelska. Det är en dialekt.
    Geordie. Som de pratar i Geordie shore. Bor 45 minuter bort från Newcastle och tro mig, du vill inte bo här uppe. Flytta aldrig.
Svar på tråden Sambo är jättesur pga språktest i engelska