• ultrastark

    Driftkompensation vid hyra av hus

    Hej,
    Vi har en situation där vi hyr ett hus för kallhyra + preliminära driftkostnader, och sedan är tanken att vi ska kompensera detta beroende på utfallet, så vi kan exempelvis få tillbaka pengar eller behöva betala. 
    Problemet är att vi inte har hand om el, sophämtning osv själva utan det är hyresvärdens avtal, så vi har alltså inte haft någon insyn i de riktiga utgifterna eller fakturorna.
    Häromdagen fick jag ett papper (ingen originalspecifikation eller liknande) där hyresvärden skrivit ihop i word eller dylikt mina kostnader per månad och hur mycket vi gått över. Det står sedan att detta ska betalas i samband med nästa hyra, dvs. hyra + ca 18000kr i kompensation som vi övertrasserat, och detta ska sedan in inom 7 dagar från att det damp ner i brevlådan den 25:e.
    Jag undrar mest om man kan kräva in en sådan summa på så kort varsel ? Har man rätt att se de faktiska fakturorna ? Det är ju svårt att förutse skalan på detta, eller för den delen vara beredda på att det skulle komma just nu och i ungefärligt belopp. Är jag skyldig att betala detta ihop med hyran för att han ger mig ett papper med krav om xyz summa utöver det ? Det kan ju i teorin vara fiktiva siffror även om jag såklart inte tror det. Kan man få någon avbetalning enl. lag eller är det bara att gilla läget ?
    I hyreskontraktet specificeras inte hur eller när utjämningen ska ske, det står bara att hyresgästen står för alla driftkostnader. Det finns mycket att säga om kontraktet, dumt i efterhand att ens gå med på detta eller att inte kräva att vi skulle få skriva eget elavtal osv.
    Om någon har lite erfarenhet av vad lagen säger eller liknande uppskattas, annars är det väl bara gilla läget och betala allt direkt. Buffert finns så vi visste ju att något skulle dyka upp för eller senare, men det handlar mer om att jag undrar om det är okej att göra på detta sättet från hyresvärden håll.
  • Svar på tråden Driftkompensation vid hyra av hus
  • Naaaz

    Har ingen erfarenhet, men det är helt vansinnigt att ni ska betala så mycket som en klumpsumma utan att få se fakturor. Om du är med i hyresgästföreningen kontakta dem och be om hjälp. Om du inte är med kanske du kan ställa dem frågan och sen ta det med hyresvärden! Lycka till! 

Svar på tråden Driftkompensation vid hyra av hus