• Nina30

    När sluta jobba som gravid?

    Jag är gravid i v.15 Jag är lärare för endel utåtagerande elever och när jag pratade med min chef idag lät det som att hon tyckte jag bara skulle jobba till v.20 pga Corona. Hur länge har ni gravida med liknande jobb arbetat under covid? Känns lite tidigt att sluta redan i v.20 och sen bli " förbjuden" att jobba och leva på sjukpenning.

  • Svar på tråden När sluta jobba som gravid?
  • KSM82

    Jag jobbar inom vården, är i vecka 17 nu, blir oxå avstängd från vecka 20. Skittråkigt tycker jag, men får försöka se det positiva med det. Mer tid till storasyster innan lillsyskonet kommer :) Men min chef sa att ja fick söka havandeskapspeng.. 

  • Anonym (Oiuy)

    Jobbar också inom skola. Gick hem i v20 pga Corona. 


    lyxigt och så skönt att slippa stressen och smittan. 


    njuta av egg tid, promenader och sova när man behöver fram till bebis kommer 

  • Anonym (Ha)

    Om du blir avstängd får du inte sjukpenning utan gravifitetspenninning. Skillnaden är viktig då taket för gravpenning är väldiht mycket lägre än sjukpenning.

    Det är arbetsgivaren som bestämmer, så där har du inte mycket att sätta emot.
    Däremot är din arbetsgivare i första hand skyldig att omplacera dig, och då skall de titta mot hela arvetsgivarens verksamhet.
    Tilläggas bör att möjligheten Att omplacera skall prövas löpande. så även om de inte kan det nu så kanske de kan det sedan.
    samma sak gäller riskbedömning. Minskar riskerna med covid så får de riskbedöma tillbaka dig till arbetet.

    Nu är ju utåtagerande elever också en risk. Men kanske lättare att omplacera till något som funkar utifrån det men inte utifrån covid 

  • Anonym (G.)

    Jag arbetar oxå som lärare, blev avstängd i v 20. precis som ovan säger så är det stor skillnad på graviditetspenning och sjukpenning. Det förstnämnda är ju det som är aktuellt i ditt fall. 


    Jag ville gärna jobba men det var inget alternativ. jag har dessutom två vaccinsprutor och genomgången covid. Dock verkar det som jag fått covid en andra gång nu ändå ( v 37 nu). har dock skolbarn och ett barn i förskolan så jag har ändå inte haft möjlighet att isolera mig. Såhär i efterhand känns det som jag kunnat jobba ändå med tanke på att jag ändå blivit smittad.. 

Svar på tråden När sluta jobba som gravid?