• Un1x

    Hur ofta tvättar ni era plagg?

    Underkläder byts ju varje dag.

    Men hur gör ni med övriga plagg? 
    Tex en tröja/byxa som inte är varken smutsig eller luktar illa? Tills den blir antingen eller. Eller efter visst antal användsdagar?


    Det känns ibland som man tvättar vissa plagg för ofta i onödan?

  • Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era plagg?
  • Anonym (J)

    Tunna tröjor, linnen, T-shirt efter i princip 1 dag användning

    Tjocka tröjor som tar plats i tvättmaskin används mkt längre

  • Anonym (.)

    Beror helt på vad det är. Vissa saker tvättas aldrig, tex det som är stickat i yakgarn utan det vädras bara. Eftersom jag har arbetskläder på jobbet och vardagskläderna mest används i resorna till/från jobbet så går det en vecka innan jag tvättar. Hemma byter jag om till ledigare och de tvättas vid behov.

  • Gameofthrones

    Jeansplaggen ibland, det får gärna bli skitiga på riktigt innan jag tvättar. Sen tvättar jag jeans vid behov om det blir täta tvätt.

    Skjorta, blues, får gärna användas ett par ggr innan jag tvättar. 

    Kofta, när det börjar bli lukt.

    Underkläder så ofta jag kan. Det byts varje dag. Sport bh, vanlig bh kan jag ha ett par dgr innan det läggs i tvättkorgen. Sen beror det på från situation. 

  • Anonym (viola)

    Tröjor som sitter tight brukar jag efter en dags användning handtvätta armhålorna, sen blir den slängd i tvätten efter andra användningen.

    Lite pösigare tröjor efter 2 dagar tvätt, ibland 3 om jag bara är hemma och den luktar okej.

    Byxor vet jag faktiskt inte riktigt hur många gånger jag använder dem innan de slängs i tvätten. Tighta byxor åker oftare i tvätten än pösiga iaf. Skulle nog tro att jag använder tighta byxor kanske 5 gånger innan de slängs i tvätten. 

  • Anonym (A)

    Tröjor som är närmast kroppen kan jag ha upp till en vecka, man får lukta på plaggen och se när det är dags. Jeans ungefär en månad, beror lite på var jag suttit osv.

  • Anonym (Flisan)

    Vad vi skulle bli miljövänliga och spara resurser (vatten, energi, tvättmedel) om folk kunde tvätta med vett. Jag luktar och tittar på plaggen innan jag lägger dem i tvätten. Tvättar full maskin! Viktigt!

    Jag har jeans 5-7 dagar innan jag tvättar. Tröjor 3-4 gånger kanske, sen luktar de lite svett. Samma med BH. Trosor och sockar har jag en dag. 

    Har en kompis som ofta tvättar ett plagg i taget eftersom det inte finns andra plagg i exakt samma nyans. Hon fattar alltså inte att man kan tvätta rosa, rostbruna och röda plagg tillsammans. Och ljust oranga, beiga och gula. Osv. Måste ju finnas fler som hon. Vilket slöseri. Och hon tvättar i en stor allmän tvättstuga i extremt stora maskiner så ni kan tänka er förbrukningen för ett litet linne i taget. 

  • Anonym (J)
    Anonym (Flisan) skrev 2022-01-28 18:02:27 följande:

    Vad vi skulle bli miljövänliga och spara resurser (vatten, energi, tvättmedel) om folk kunde tvätta med vett. Jag luktar och tittar på plaggen innan jag lägger dem i tvätten. Tvättar full maskin! Viktigt!

    Jag har jeans 5-7 dagar innan jag tvättar. Tröjor 3-4 gånger kanske, sen luktar de lite svett. Samma med BH. Trosor och sockar har jag en dag. 

    Har en kompis som ofta tvättar ett plagg i taget eftersom det inte finns andra plagg i exakt samma nyans. Hon fattar alltså inte att man kan tvätta rosa, rostbruna och röda plagg tillsammans. Och ljust oranga, beiga och gula. Osv. Måste ju finnas fler som hon. Vilket slöseri. Och hon tvättar i en stor allmän tvättstuga i extremt stora maskiner så ni kan tänka er förbrukningen för ett litet linne i taget. 


    Där är jag bra iaf. Tvättar svart med vitt om det bara är sånt jag har på mig hemma, för att fylla en maskin. 
  • Anonym (X)

    Använder bara klänningar, använder dem 2 eller 3 dagar innan de åker i tvätten. Kofta eller tröja som jag har över används flera dagar. 

  • Anonym (hondjuret)

    Jag tvättar ganska sällan. Har en uppsättning trosor som räcker i 20 dagar, men brukar tvätta varannan vecka. 

    Bara för att man använder ett plagg några gånger betyder det ju inte att man måste tvätta det direkt? Jag kan byta sängkläder varje söndag, men det betyder ju inte att jag måste tvätta dom smutsiga direkt, utan jag lägger dom i tvättkorgen i väntan på att jag har nog mycket tvätt för att tvätta allt annat också. Samma med kläder. Jag har en riktigt fräsch tvättstuga där jag bor, två stora maskiner + torkskåp och en tumlare per bokning så när man tvättar kan man tvätta ganska mycket på 4 timmar. Försöker bara att tvätta när jag vet att jag kan fylla maskinerna 2-4 gånger.

    Tröjor använder jag så länge dom inte är skitiga (typ att jag spillt något på dom) och luktar okej. Koftor likaså. Mycket blir fräscht av att vädra på balkongen.
    Jeans kan jag använda rätt länge, med en 24-timmars vädring en gång i veckan. 

    Tvättar när tvättkorgen börjar bli full, vilket i regel är var 14:e-20:e dag. 

    Kan tillägga att jag bara har kläder i 100% bomull, 100% lin eller 100% ull så det krävs ganska mycket för att dom ska börja lukta illa i t.ex. armhålorna. 

    Vissa kläder som jag är rädd om, t.ex. tunna blusar i bomull som gärna krymper eller slits i maskinen, dom handtvättar jag och då håller dom mycket längre och förblir fina.

    Gemene man tvättar nog sina kläder alldeles för mycket, oftast hade det räckt med att vädra kläderna. Har man inte möjlighet att vädra så tycker jag vissa kläder och exempelvis gardiner blir uppfräschade av en halvtimme i torktumlaren utan värme. Inte bara tvättandet i sig som sliter på kläderna utan även att vi har väldigt starka tvätt och sköljmedel idag som i längden förstör kläderna. 

  • Moder1

    Jeans när de är smutsiga.
    Underkläder och tröjor efter en dag
    Tjocktröjor efter 1-5ggr
    Mjukisbyxor och tajta kläder efter varje gång.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era plagg?