• Mercurius

    Dörr i baklås!! Hjälp!!

    Min dörr inne i lägenheten har gått i baklås, och jag måste få upp den!!

    Jag har tagit bilder på cylindern (handtaget är bortskruvat) och bifogar dom. Några tips på vad man kan göra för att öppna den? 

  • Svar på tråden Dörr i baklås!! Hjälp!!
  • Anonym (Hyres?)

    Är du hyresgäst? Ring jouren i så fall. 

    Annars, bryt upp med kofot? Gångjärnen, går det att göra nåt med dem? 
    Var beredd på att det inte går att få upp den utan märken på dörren. 

  • Mercurius

    Har ingen jour att ringa tyvärr :( är inte så orolig för märken på dörren så länge den öppnas!! Försöker bifoga bild på gångjärnen 

  • Anonym (Poen)

    Varför är handtaget bortskruvat?

    Är dörren låst eller är det bara att handtaget lossnade och du inte kan öppna på vanligt sätt?

    Kolla om du kan använda en kniv för att vrida ned det som handtaget ska vrida ned, eller hur man nu ska förklara det.

  • Mercurius
    Anonym (Poen) skrev 2022-01-29 10:59:01 följande:

    Varför är handtaget bortskruvat?

    Är dörren låst eller är det bara att handtaget lossnade och du inte kan öppna på vanligt sätt?

    Kolla om du kan använda en kniv för att vrida ned det som handtaget ska vrida ned, eller hur man nu ska förklara det.


    Vi skruvade bort handtaget själva för att få en uppfattning om hur cylindern såg ut, men det går att skruva tillbaka lika lätt. Vi har försökt att vrida på cylindern med tång och kniv, men det bara klickar till, men inte mycket annat händer tyvärr! Dörren har gått i lås och jag har tyvärr inte kunskap om lås så jag fattar hur det funkar, haha
  • Anonym (Rp)

    Om det inte är så noga med dörren (med tanke på hur dörren ser ut så har den nog gjort sitt) så ta en yxa och slå upp runt låset så kan du plocka ur hela låsmekanismen och släng dörren sen :) 

  • Anonym (Rp)

    Förmodligen har fjädern gått av i låset som gör att kolven ska gå tillbaka när du trycker ner handtaget. 

  • Anonym (Poen)
    Mercurius skrev 2022-01-29 11:02:51 följande:
    Vi skruvade bort handtaget själva för att få en uppfattning om hur cylindern såg ut, men det går att skruva tillbaka lika lätt. Vi har försökt att vrida på cylindern med tång och kniv, men det bara klickar till, men inte mycket annat händer tyvärr! Dörren har gått i lås och jag har tyvärr inte kunskap om lås så jag fattar hur det funkar, haha
    Ring en låssmed. Men om det går vänta till en vardag så blir det billigare.
Svar på tråden Dörr i baklås!! Hjälp!!