• Anonym (Pappa43)

Kränkt på jobbet?

Hej!
    Vet inte om jag är känslig eller om min känsla är högst adekvat. Men jag blev för två veckor sedan inkallad på ett möte hos min närmsta chef. 

Jag fick inte veta i förväg vad mötet skulle handla om utan det skulle jag få reda på under mötet. Det som det handlade om var att jag varit aktiv i en Facebookgrupp där folk lägger ut memes. Vissa kan vara gränslösa medan andra oskyldiga. Det är högt och lågt med andra ord. Jag har gillat ett fåtal poster där. 

Min chef visade några utskrifter på inlägg jag gillat där. En med texten "joins the army, gets kitchen duty" smaklöst och sexistisk absolut men grov? Jag tyckte inte det men det tyckte min chef. 

Det jag vill komma fram till är att jag känner mig både utpekad och övervakad av min arbetsgivare som kollat upp mig på Facebook. Dessutom är flera kollegor med i samma grupp och de har inte behövt HQ något samtal med chefen. 

Är jag lättklinker eller har jag rätt att känna som jag gör?

• Svar på tråden Kränkt på jobbet?
  • Anonym (E)

Din chef är för fan inte klok. Hålla på att stalka sina anställda privat är inte ok, och sen ta in dig på ett möte pga saker du skrivit är över alla gränser! Prata med facket om det där! Och om jag vore du så skulle jag rigga min mobil med inspelning och ta ett nytt möte med chefen där jag förklarar att jag inte är ett dugg bekväm med att bli utskälld för saker jag skriver privat på sociala media, och att hen inte har med det att göra! Då har du bevis för att chefen diskuterat detta med dig, annars är det lätt att förneka. Och i framtiden - spela in alla möten med den där chefen!

• Anonym (Lia)

Va?! Vilken sjuk arbetsgivare. verkligen inte ok

• Anonym (Pappa43)
    Anonym (E) skrev 2022-01-29 23:27:45 följande:

Din chef är för fan inte klok. Hålla på att stalka sina anställda privat är inte ok, och sen ta in dig på ett möte pga saker du skrivit är över alla gränser! Prata med facket om det där! Och om jag vore du så skulle jag rigga min mobil med inspelning och ta ett nytt möte med chefen där jag förklarar att jag inte är ett dugg bekväm med att bli utskälld för saker jag skriver privat på sociala media, och att hen inte har med det att göra! Då har du bevis för att chefen diskuterat detta med dig, annars är det lätt att förneka. Och i framtiden - spela in alla möten med den där chefen!

Tack för feedback. 

Men det som jag tycker gör det än jobbigare är att någon kollega har "tipsat" min chef. Trots jag inte haft ett klagomål på mig under de 7 åren jag jobbat på den arbetsplatsen. 

En facklig var med under mötet och sa att detta inte rörde mitt arbete och då böt min chef fokus och ville diskutera att jag använt företagets mobil för privata samtal. Dvs när jag fått jobba över kan jag ha ringt min sambo för att be henne plocka upp vår dotter i skolan. Men det gör alla anställda. Så jag erkände att jag vid okänt antal tillfällen använt företagets mobil för att ringa min sambo. Det resulterade i en skriftlig varning. 

Känner hela tiden på jobbet nu att jag blir bedömd på andra kriterier än mina kollegor vilket resulterar i att jag alltid är på "vakt" och inte vågar göra fel med något för jag är rädd för att kunna få sparken. Känns som den berömda väggen kommer närmre och närmre. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Pappa43) skrev 2022-01-29 23:40:18 följande:
    Tack för feedback. 

Men det som jag tycker gör det än jobbigare är att någon kollega har "tipsat" min chef. Trots jag inte haft ett klagomål på mig under de 7 åren jag jobbat på den arbetsplatsen. 

En facklig var med under mötet och sa att detta inte rörde mitt arbete och då böt min chef fokus och ville diskutera att jag använt företagets mobil för privata samtal. Dvs när jag fått jobba över kan jag ha ringt min sambo för att be henne plocka upp vår dotter i skolan. Men det gör alla anställda. Så jag erkände att jag vid okänt antal tillfällen använt företagets mobil för att ringa min sambo. Det resulterade i en skriftlig varning. 

Känner hela tiden på jobbet nu att jag blir bedömd på andra kriterier än mina kollegor vilket resulterar i att jag alltid är på "vakt" och inte vågar göra fel med något för jag är rädd för att kunna få sparken. Känns som den berömda väggen kommer närmre och närmre. 
    Aha, bra att facket var med! Då finns det vittnen till idiotin. Prata med facket om hur ni kan gå vidare med det här, jag skulle inte kunna släppa det faktiskt. Och sluta använda deras telefon så de inte kan säga upp dig pga varningar. Skitlöjligt så klart men ge dem ingen anledning att peta till dig.

Gör så gott du kan, fortsätt göra ett bra jobb. Ledsen att du känner dig övervakad men det var du antagligen redan innan också. Hur vet du förresten att det var en kollega som tipsade om bilderna, sa chefen det i samtalet? Det finns såna där små skvallerbyttor både här och där, gå med huvudet högt och lev ditt liv. Haters gonna hate. Och. Naturligtvis börja kolla efter andra jobb. Man vill inte vara kvar på en sån där plats.
  • Anonym (Pappa43)
    Anonym (E) skrev 2022-01-29 23:50:39 följande:
    Aha, bra att facket var med! Då finns det vittnen till idiotin. Prata med facket om hur ni kan gå vidare med det här, jag skulle inte kunna släppa det faktiskt. Och sluta använda deras telefon så de inte kan säga upp dig pga varningar. Skitlöjligt så klart men ge dem ingen anledning att peta till dig.

Gör så gott du kan, fortsätt göra ett bra jobb. Ledsen att du känner dig övervakad men det var du antagligen redan innan också. Hur vet du förresten att det var en kollega som tipsade om bilderna, sa chefen det i samtalet? Det finns såna där små skvallerbyttor både här och där, gå med huvudet högt och lev ditt liv. Haters gonna hate. Och. Naturligtvis börja kolla efter andra jobb. Man vill inte vara kvar på en sån där plats.
    De tyckte att det var fel men att jag skulle släppa det för att det bara skulle bli värre för mig om jag går vidare med ärendet. 

Ja min chef formulerade det som att det kommit till deras kännedom så jag tolkade det som någon skvallrat och hela arbetsplatsen är fylld med rövslickare och skvallerkärringar/gubbar..
  • Anonym (Lotta)

Ger dig inte nu bara för att någon har skvallrat till chefen.

• Anonym (E)
    Anonym (Pappa43) skrev 2022-01-29 23:55:32 följande:
    De tyckte att det var fel men att jag skulle släppa det för att det bara skulle bli värre för mig om jag går vidare med ärendet. 

Ja min chef formulerade det som att det kommit till deras kännedom så jag tolkade det som någon skvallrat och hela arbetsplatsen är fylld med rövslickare och skvallerkärringar/gubbar..
    Med "värre" menar de antagligen att det inte är en så stor sak att du skulle få nån större ersättning för det, och att det bara skulle leda till att chefen kommer jävlas mer med dig, så på så sätt förstår jag dem. Men det stör mig! Så där ska man inte få hålla på.

Ta det med en nypa salt, det där med "kännedom" kan lika gärna vara chefen själv, men nån är det ju som spionerar på dig. Du skrev att det var taget från en grupp, då är det enkelt. Gå in på deras medlemslista och sök efter dina kollegor! Om du ser ett bekant namn lär det vara stor risk att det är den personen. Att nån skulle sett det i sitt flöde utan att vara medlem är rätt liten risk.
  • Anonym (Cia)

Kränkt är upp till den som känner sig kränkt. Din arbetsgivare har gjort dig uppmärksam på något du gjort och som man inte gillar.
    Om du slutar med detta beteende så är problemet löst?
    Det är varken konstigt eller ovanligt att man gör så här, särskilt om man surfar på arbetsgivarens utrustning (dator eller mobil). Det brukar styras av policy vad man får göra på den utrustningen och vad arbetstiden ska läggas på.

Om vi tar vårt jobb tex. en större koncern. Koncernen har ett eget Facebook-konto där kunder och andra kan skriva allt möjligt. Jag som anställd kan tycka och tänka väldigt mycket om det som skrivs där. Ibland uppstår långa trådar och dialoger kunder emellan som inte har någon bäring alls på vad som är sant. Vilket är trist. Men eftersom jag har utskrivet på min egen FB-sida var jag jobbar så kan jag inte vara inne och skriva på den här andra sidan. Jag kan läsa vilket jag gör ibland men jag skriver inte. För kopplas det till min roll som anställd blir det knas. Jag kan inte heller, eftersom jag har utskrivet var jag jobbar, gå in och klicka "like" på vad som helst. Enklast om man vill känna sig fri att bete sig hur som helst online är att inte uppge några personliga kopplingar alls till yrke eller organisationer där man är verksam. Och sen då förstås inte använda arbetsgivarens utrustning. 

• Gameofthrones

Nu vet jag inte helheten hur det ser ut på FB och kommentarer. Vissa kommentarer kan tolkas fel. 

Och man har ett jobb och sköta. Det finns faktiskt lite olika regler som man ska följa. Beroende på vad man jobbar med. 

Generellt ska man lyssna på din chef. De som inte kan glra6det borde skaffa eget. Mera självständigt jobb då man inte krockar med sin arbetsgivare. 

Det finns också olika människor som är lättkränkta, kränkta,  etc 

Man ska jobba under normala förhållanden. En chef har rätt och tycka och tillrättavisa. 

• Anonym (Fel.)
    Anonym (E) skrev 2022-01-29 23:27:45 följande:

Här har du så mycket fel du kan ha.
    Är det en offentligt forum så har arbetsgivaren alla rättigheter precis som du att titta på dessa sidor, du har säkert sett vissa visselblåsare nu under pandemin som blivit straffade av sina arbetsgivare, tar man sedan SD anhängare så har dom blivit straffade, tar man sedan en titt på "lojalitetsplikt" så har arbetsgivare helt rätt, skadar en anställd företagets bild utåt= direkt sparken.
Svar på tråden Kränkt på jobbet?