Tobbana skrev 2022-01-30 16:47:39 följande:
Ingen fördubbling hos mig. 20:- mer i månaden bara. I år slipper man räntan. Förra året var räntan löjliga 3:- i månaden.
Elin pelin skrev 2022-01-30 16:49:39 följande:
Csn-lånet är ett av de mest förmånliga lån du kan ha. När du betalar av i förtid så får du betala för den räntan de räknar med att du skulle betalt under kommande år (precis som på andra bundna lån). Du tjänar alltså inte in räntan utan endast expeditionsavgifterna. Sen är det klart att den faktiska räntan du skulle ha betalat hade varit högre, men det vet vi ju aldrig i förväg... Kontakta CSN och fråga för att få helt rätt svar.
Generellt tjänar du mer på att investera den summan du hade tänkt att betala extra var månad på börsen än att betala av ett lån med väldigt låg ränta. Men gör vad magkänslan säger till dig, det brukar bli bäst! Lycka till
Mascaraklumpar skrev 2022-01-30 16:58:18 följande:
Nej, jag fick typ samma summa som förra året. Har för mig att man betalar mindre det första året efter examen, eller något sånt?
Det är dumt att betala tillbaka lånet i förtid även om det är irriterande med dessa räkningar som kommer i januari. Du får mer ränta på pengarna om du har dem placerade i aktier/fonder än du betalar för lånet, ska du köpa bostad i framtiden är det bättre att använda pengarna till att kunna ta ett lägre bolån o.s.v.
Tack för era svar! Jag undrar om det bara har blivit nåt fel med min återbetalningsplan då... Men ja, jag har skrivit till dem nu, så får jag se vad de svarar. Men kanske lika bra att bara ha kvar och betala avbetalningarna efter hand ändå då. Inte för att jag planerar att köpa nån mer bostad eller så, men ändå.