• Anonym (CSN)

Fråga om CSN

Hej hej!

Är det nån mer än jag som fått dubbelt så hög återbetalningssumma på CSN i år jämfört med tidigare år? Är det nån som vet varför i så fall?

Sen undrar jag även om det hade varit klokt att bara betala av hela lånet på en gång? Finns det nån nackdel med att göra det? Jag kan ju se iaf två fördelar: dels att man blir av med skiten o inte behöver fundera mer på det, och dels att det ju rimligtvis borde bli billigare totalt sett, eftersom man slipper ränta och expeditionsavgifter från det att man betalar tillbaka. Men finns det nån hake?

Tack tack!

• Svar på tråden Fråga om CSN
  • Anonym (Amber)

Första frågan kan jag inte svara på då jag slutbetalde mitt förra året.
    Men ja - du slipper ju framtida expeditionsavgifter och annat om du har förmåga ekonomiskt sett att betala allt nu.
    Allt beror på vad för inkomster du har samt  andra eventuella lån och sånt som du har, vad de har för villkor, kostnader, räntor osv.
    Jag som har haft bolån har inte prioriterat att betala tillbaka CSN eftersom det varit det med bäst villkor. Sista året dubblade jag dock inbetalningarna så jag blev av med det i sin helhet. 

• Anonym (CSN)
    Anonym (Amber) skrev 2022-01-30 14:38:05 följande:

Första frågan kan jag inte svara på då jag slutbetalde mitt förra året.
    Men ja - du slipper ju framtida expeditionsavgifter och annat om du har förmåga ekonomiskt sett att betala allt nu.
    Allt beror på vad för inkomster du har samt  andra eventuella lån och sånt som du har, vad de har för villkor, kostnader, räntor osv.
    Jag som har haft bolån har inte prioriterat att betala tillbaka CSN eftersom det varit det med bäst villkor. Sista året dubblade jag dock inbetalningarna så jag blev av med det i sin helhet. 

Tack! Jag har inga andra lån, och jag har råd att betala av hela lånet nu, så det borde ju vara det mest intelligenta då?

Nån annan som fortfarande betalar av, som har fått en fördubbling/vet vad den kan bero på?
  • AnnaZL

Tjänade du mer än du uppgav tidigare? Har du loggat in på csn.se och sett om du fått några meddelanden?
    Om du tex har barn är det en dålig idé att betala av hela lånet, då skulden avskrivs vid din död och det isf finns mindre pengar för  barnet att ärva ifall du skulle dö innan lånet är betalt.

• Anonym (CSN)
    AnnaZL skrev 2022-01-30 16:33:23 följande:

Tjänade du mer än du uppgav tidigare? Har du loggat in på csn.se och sett om du fått några meddelanden?
    Om du tex har barn är det en dålig idé att betala av hela lånet, då skulden avskrivs vid din död och det isf finns mindre pengar för  barnet att ärva ifall du skulle dö innan lånet är betalt.

Nope, jag har tjänat mindre de senaste åren än jag gjort tidigare. Däremot sålde jag mitt hus för ett år sen, så jag har pengar att betala av csn-lånet med. Men det kan ju inte påverka återbetalningsbeloppet, eller??

Tack för infon om att lånet avskrivs när man dör - det hade jag faktiskt inte koll på... Samtidigt kommer jag ändå att ha betalat av hela lånet inom 5 år, om jag ska ha så höga avbetalningar som jag fått nu så... visst, man kan ju dö närsomhelst, men jag hoppas ju ändå att jag ska ha så där en 30 år kvar åtminstone :)
  • Tobbana

Ingen fördubbling hos mig. 20:- mer i månaden bara. I år slipper man räntan. Förra året var räntan löjliga 3:- i månaden.

• Elin pelin

Csn-lånet är ett av de mest förmånliga lån du kan ha. När du betalar av i förtid så får du betala för den räntan de räknar med att du skulle betalt under kommande år (precis som på andra bundna lån). Du tjänar alltså inte in räntan utan endast expeditionsavgifterna. Sen är det klart att den faktiska räntan du skulle ha betalat hade varit högre, men det vet vi ju aldrig i förväg... Kontakta CSN och fråga för att få helt rätt svar.
    Generellt tjänar du mer på att investera den summan du hade tänkt att betala extra var månad på börsen än att betala av ett lån med väldigt låg ränta. Men gör vad magkänslan säger till dig, det brukar bli bäst! Lycka till

• Mascaraklumpar

Nej, jag fick typ samma summa som förra året. Har för mig att man betalar mindre det första året efter examen, eller något sånt?

Det är dumt att betala tillbaka lånet i förtid även om det är irriterande med dessa räkningar som kommer i januari. Du får mer ränta på pengarna om du har dem placerade i aktier/fonder än du betalar för lånet, ska du köpa bostad i framtiden är det bättre att använda pengarna till att kunna ta ett lägre bolån o.s.v. 

• Anonym (CSN)
    Tobbana skrev 2022-01-30 16:47:39 följande:

Ingen fördubbling hos mig. 20:- mer i månaden bara. I år slipper man räntan. Förra året var räntan löjliga 3:- i månaden.

Elin pelin skrev 2022-01-30 16:49:39 följande:

Csn-lånet är ett av de mest förmånliga lån du kan ha. När du betalar av i förtid så får du betala för den räntan de räknar med att du skulle betalt under kommande år (precis som på andra bundna lån). Du tjänar alltså inte in räntan utan endast expeditionsavgifterna. Sen är det klart att den faktiska räntan du skulle ha betalat hade varit högre, men det vet vi ju aldrig i förväg... Kontakta CSN och fråga för att få helt rätt svar.
    Generellt tjänar du mer på att investera den summan du hade tänkt att betala extra var månad på börsen än att betala av ett lån med väldigt låg ränta. Men gör vad magkänslan säger till dig, det brukar bli bäst! Lycka till

Mascaraklumpar skrev 2022-01-30 16:58:18 följande:

Nej, jag fick typ samma summa som förra året. Har för mig att man betalar mindre det första året efter examen, eller något sånt?

Det är dumt att betala tillbaka lånet i förtid även om det är irriterande med dessa räkningar som kommer i januari. Du får mer ränta på pengarna om du har dem placerade i aktier/fonder än du betalar för lånet, ska du köpa bostad i framtiden är det bättre att använda pengarna till att kunna ta ett lägre bolån o.s.v. 

Tack för era svar! Jag undrar om det bara har blivit nåt fel med min återbetalningsplan då... Men ja, jag har skrivit till dem nu, så får jag se vad de svarar.  Men kanske lika bra att bara ha kvar och betala avbetalningarna efter hand ändå då. Inte för att jag planerar att köpa nån mer bostad eller så, men ändå. 

• Anonym (xxx)

Det första kan jag inte svara på, men i ditt återbetalningsbesked så redovisas ju allting - vilka avgifter och räntor som har lagts på. Det kan du ju jämföra med deras allmänna information, och se om det stämmer. 

Det andra - det beror på flera faktorer. Jag tänker, att om du har betalat tillbaka lånet, och så kommer du längre fram i en situation där du skulle ha fått det avskrivet, eller där du skulle kunna skjuta upp återbetalningen år för år (det här kan ju hända om du blir sjuk, arbetslös, går på soc eller annars har väldigt låga inkomster) tills det skrivs av när du blir pensionär. Så kanske det kommer att kännas kymigt att du betalade tillbaka det? Men bara du själv kan ju avgöra detta.

Det "moraliskt korrekta" är förstås att betala tillbaka sitt lån no matter what, så om du känner så så är det lika bra att betala tillbaka allt nu. 

Svar på tråden Fråga om CSN