• Inteupptaget

Utsatt för kemikalier över gränsvärdet

Jag är en flitig Shein-konsument som aldrig fattat att man måste tvätta kläder innan användning ? förrän nu. Dessutom brukar jag använda påsarna till allt möjligt, även livsmedel. Jag har alltså under två års tid utsatt mig för höga kemikaliehalter (Shein är kända för att ha extremt höga halter av farliga ämnen på allt som säljs, tydligen). Jag är så gott som SÄKER på att jag fått i mig alldeles för mycket gifter eftersom jag ofta har de nya kläderna (hudkontakt) på mig, plus att jag fått i mig gifterna oralt (har stoppat saker i munnen som förvarats i knappt rengjorda plastpåsar där kläderna kommit i). Och jag som försöker bli gravid....
    Well, gjort är gjort. Men vad är riskerna jag står inför nu? Bör jag avstå från att skaffa barn inom den närmsta tiden? Bör jag kontakta vården för att se om kroppen har påverkats? Bör jag försöka bli gravid så snart som möjligt istället för att vänta (ifall effekten blir värre med åren)?

Jag är frisk, ung. Regelbunden menscykel. Tål tydligen en del kemikalier då jag klarar av att gå runt i de nya kläderna utan att få utslag.

• Svar på tråden Utsatt för kemikalier över gränsvärdet
  • Anonym (H)

Får man fråga varför och vad det är för livsmedel du förvarat i påsarna? 

• Traska

Du är åtminstone inte lika utsatt som de stackare som tvingas arbeta i Sheins textilfabriker. Tänk på gifterna de utsätts för.

Sluta handla på Shein, att det är billigt innebär i princip att de behandlar sina arbetare som slavar.

• Inteupptaget

#1 fryst kött, smörgåsar, tuggummi.
    #2 flameringsskydd och ftalater m.m (hur ska man veta exakt?)
    #3 Ja, givetvis.

Hur svarar man på kommentarerna här? ???? 

• Anonym (Sammaskit)

Tror inte du behöver oroa dig, det är kemikalier i ungefär allting idag. Jag är uppvuxen med att man ALLTID tvättar lakan och sängkläder i 60-90 grader innan första användning, känner flera vuxna som aldrig gjort det som mår bra och har friska barn idag. 

Om du är så orolig för kemikalier är nog en tidsmaskin och en resa tillbaka ett par hundra år rätt lösning

• Anonym (teknator)
    Anonym (Sammaskit) skrev 2022-01-31 17:51:51 följande:

Tror inte du behöver oroa dig, det är kemikalier i ungefär allting idag. Jag är uppvuxen med att man ALLTID tvättar lakan och sängkläder i 60-90 grader innan första användning, känner flera vuxna som aldrig gjort det som mår bra och har friska barn idag. 

Om du är så orolig för kemikalier är nog en tidsmaskin och en resa tillbaka ett par hundra år rätt lösning

Jag däremot har flera gånger fått allergiska reaktioner av nya klädesplagg och både jag och min man som inte har några allergier alls fick nässelutslag en gång av att sova på nya lakan.

Allt ska tvättas, punkt.

Sen vet jag inte hur okunnig man måste vara för att stoppa mat i klädpåsar, jag fattar inte hur man ens kommer på tanken.

Livsmedelsgodkänd plast och annan plast är helt olika saker och livsmedelsgodkända plaster kravställs t.ex. specifikt för alla delar i maskinlinjer som hanterar livsmedel eller läkemedel/medicinteknik och alla tillhörande förpackningsmaterial.
  • Anonym (teknator)

Vidare: Ftalater i gasform tas upp via inandning och via hud, men ftalater i partikelform tas endast upp genom inandning.

Risken är störst för de som jobbar med plasttillverkning, bearbetar plastmaterial eller felaktigt värmer plastmaterial som inte är avsedda för det- som de som mikrar mat i glassburkar med ftalater (= mjukgjord PVC) varje dag t.ex.

Vid försök så toppar ftalater haltmässigt i kroppen 4-6 h efter exponering och det mesta har gått ut via urinen efter 24 h, men problemet är att vi exponeras för dem rätt ofta i vårt vardagsliv.

Att man inte reagerar allergiskt har dock inte mycket med saken att göra, fertilitetspåverkan och t.ex. carcinogena effekter är sällan kopplade till kännbara fysiska symptom. 

Det finns nog ingen anledning att bli hysterisk men om du är orolig så fråga om du kan få lämna ett prov för kontroll av ftalater i blodet. I Lund finns en avd. för Arbets- och miljömedicin, de tar den typen av prov och kanske en sådan enhet kunde vara intresserade av resultatet om du förklarar hur du har levt i två år, eftersom de forskar på det. Se artikel nedan: 

www.lu.se/artikel/jagar-partiklar-som-skadar-hormonbalansen

• Inteupptaget
    Anonym (teknator) skrev 2022-01-31 18:17:21 följande:

Vidare: Ftalater i gasform tas upp via inandning och via hud, men ftalater i partikelform tas endast upp genom inandning.

Risken är störst för de som jobbar med plasttillverkning, bearbetar plastmaterial eller felaktigt värmer plastmaterial som inte är avsedda för det- som de som mikrar mat i glassburkar med ftalater (= mjukgjord PVC) varje dag t.ex.

Vid försök så toppar ftalater haltmässigt i kroppen 4-6 h efter exponering och det mesta har gått ut via urinen efter 24 h, men problemet är att vi exponeras för dem rätt ofta i vårt vardagsliv.

Att man inte reagerar allergiskt har dock inte mycket med saken att göra, fertilitetspåverkan och t.ex. carcinogena effekter är sällan kopplade till kännbara fysiska symptom. 

Det finns nog ingen anledning att bli hysterisk men om du är orolig så fråga om du kan få lämna ett prov för kontroll av ftalater i blodet. I Lund finns en avd. för Arbets- och miljömedicin, de tar den typen av prov och kanske en sådan enhet kunde vara intresserade av resultatet om du förklarar hur du har levt i två år, eftersom de forskar på det. Se artikel nedan: 

www.lu.se/artikel/jagar-partiklar-som-skadar-hormonbalansen

Åh, tusen tack för ett utomordentligt svar :) 
Svar på tråden Utsatt för kemikalier över gränsvärdet