• Anonym (tönt)

Killar: vad betyder "du ser fräsch ut"?

Hej killar
    En fråga. Vad menar en man när han säger "du ser fräsch ut!". Det är väl något man säger mer vänskapligt va? Inget man säger till nån man gillar?

De män som sagt så till mig har nästan alltid bara sett mig som kompis. :-/

• Svar på tråden Killar: vad betyder "du ser fräsch ut"?
  • Anonym (kontext?)

Har du något kontext?

• Anonym (111)

Att man ser bra ut, pigg, fin. 

Det kan handla enbart om utseende och inte att de vill mer än bara tala om det. 

• Anonym (tönt)
    Anonym (kontext?) skrev 2022-01-31 10:08:04 följande:

Har du något kontext?

En person jag upplever viss kemi med (dock har vi arbetat ihop så vi har delvis en ganska kollegial ton också, men även personlig) och jag tog en lunch. Vi skulle diskutera jobb, men kom fram till att vi inte hade något vi kunde samarbeta kring, dock satt vi och snacka skit ett par timmar också.

Han sade när vi sågs, "du ser fräsch ut!". Det var länge sedan vi sågs.

Ett annat exempel en killkompis som det funnits kemi med (där vet jag att den är ömsesidig) har också sagt samma när vi sågs efter längre tid.
  • Anonym (tönt)
    Anonym (111) skrev 2022-01-31 10:55:20 följande:

Att man ser bra ut, pigg, fin. 

Det kan handla enbart om utseende och inte att de vill mer än bara tala om det. 

Antagligen är det så. Man säger nog inte det till nån man verkligen gillar.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (tönt) skrev 2022-01-31 11:28:02 följande:
    Visst kan man väl göra det. Personligen hade jag sagt något mer specifikt, men om jag hade sagt till någon att hon ser fräsch ut så betyder inte det att jag inte "verkligen gillar" henne.
  • Anonym (tönt)
    Anonym (jodå) skrev 2022-01-31 11:35:39 följande:
    Visst kan man väl göra det. Personligen hade jag sagt något mer specifikt, men om jag hade sagt till någon att hon ser fräsch ut så betyder inte det att jag inte "verkligen gillar" henne.
    ok, tack för info! Man får nog bara känna av läget
  • Anonym (111)
    Anonym (tönt) skrev 2022-01-31 11:28:02 följande:
    Jag tror att det är ett utryck som man kan säga till "alla".
    Det är tex skillnad på att säga "jag älskar dig" - det säger man verkligen bara till ett fåtal. Till något fler kan man säga "Jag gillar dig" och till ännu fler kanske man kan säga "Jag gillar att hänga med dig". 

"Du ser fräsch ut" är i min bok ungefär på samma nivå som "Jag gillar att hänga med dig", men kanske också på nivån efter det om det bara är som en komplimang och absolut inget mer. 

Sist någon sa: "Du ser fräsch ut" till mig, så visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera. 
    En på mitt jobb (jobbar inte nära varann så ser honom kanske någon gång per månad - äldre än mig, inte så helt fräsch själv och absolut ingen som jag skulle vara intresserad av) sa detta. 
    Vi råkade på varann, han frågade hur semestern varit. Jag förklarade att jag hade flyttat, hade skilt mig osv. Då tittade han liksom lite värderade på mig och sa "Jaha, jaa men du ser ju fräsch ut" och skrattade lite. Jag skrattade också, men tyckte nog det var rätt fånigt sagt av honom (jag antar att han tänkte att är man nyskild så är det tungt och då kanske man inte ser så pigg ut, men han tyckte väl ändå jag gjorde det). 
  • Anonym (tönt)
    Anonym (111) skrev 2022-01-31 12:00:13 följande:
    Jag tror att det är ett utryck som man kan säga till "alla".
    Det är tex skillnad på att säga "jag älskar dig" - det säger man verkligen bara till ett fåtal. Till något fler kan man säga "Jag gillar dig" och till ännu fler kanske man kan säga "Jag gillar att hänga med dig". 

"Du ser fräsch ut" är i min bok ungefär på samma nivå som "Jag gillar att hänga med dig", men kanske också på nivån efter det om det bara är som en komplimang och absolut inget mer. 

Sist någon sa: "Du ser fräsch ut" till mig, så visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera. 
    En på mitt jobb (jobbar inte nära varann så ser honom kanske någon gång per månad - äldre än mig, inte så helt fräsch själv och absolut ingen som jag skulle vara intresserad av) sa detta. 
    Vi råkade på varann, han frågade hur semestern varit. Jag förklarade att jag hade flyttat, hade skilt mig osv. Då tittade han liksom lite värderade på mig och sa "Jaha, jaa men du ser ju fräsch ut" och skrattade lite. Jag skrattade också, men tyckte nog det var rätt fånigt sagt av honom (jag antar att han tänkte att är man nyskild så är det tungt och då kanske man inte ser så pigg ut, men han tyckte väl ändå jag gjorde det). 
    jo, håller väl med om att det låter lite som nån form av socialt smörjmedel. hade väl hoppats på mer i de situationer jag räknat upp, men nåväl, sånt är livet!
  • Anonym (Matilda)

Du ser fräsch ut är i majoriteten av fallen samma sak som att säga du ser pigg ut. Dvs det är i första hand hälsorelaterat. Man ser välvårdad ut, hygienisk, välklädd, proper, nyduschad, hälsososam, glad, utvilad, fin för sin ålder, osv... Kan även vara en komplimang om ens utseende som inte alls på något sätt kopplas till attraktion. Det är liksom neutralt att påpeka att någon ser fräsch ut. 

Har då och då fått höra att jag är en fräsching och det har helt enkelt handlat om komplimanger utan någon personlig värdering. Dom är inte intresserad av att ragga på mig utan bara uttryckt neutralt  positivt om mitt utseende. 

• Anonym (111)
    Anonym (tönt) skrev 2022-01-31 12:07:43 följande:
    jo, håller väl med om att det låter lite som nån form av socialt smörjmedel. hade väl hoppats på mer i de situationer jag räknat upp, men nåväl, sånt är livet!
    Ja, men å andra sidan kan det vara inkörsporten till något mer, om personen fortsätter att säga "vackra saker".
  • Anonym (Hmm..)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-01-31 12:17:22 följande:

Du ser fräsch ut är i majoriteten av fallen samma sak som att säga du ser pigg ut. Dvs det är i första hand hälsorelaterat. Man ser välvårdad ut, hygienisk, välklädd, proper, nyduschad, hälsososam, glad, utvilad, fin för sin ålder, osv... Kan även vara en komplimang om ens utseende som inte alls på något sätt kopplas till attraktion. Det är liksom neutralt att påpeka att någon ser fräsch ut. 

Har då och då fått höra att jag är en fräsching och det har helt enkelt handlat om komplimanger utan någon personlig värdering. Dom är inte intresserad av att ragga på mig utan bara uttryckt neutralt  positivt om mitt utseende. 

Håller med här. Det är ett helt neutralt uttryck som man kan säga till precis vem som helst.  Skulle inte se det som en komplimang.  Jag har fått höra det av både män och kvinnor när jag inte träffat dem på länge, när jag nyligen varit sjuk eller om de vet att jag är bakis.
Svar på tråden Killar: vad betyder "du ser fräsch ut"?