Anonym (tönt) skrev 2022-01-31 11:28:02 följande:
Antagligen är det så. Man säger nog inte det till nån man verkligen gillar.
Jag tror att det är ett utryck som man kan säga till "alla".
Det är tex skillnad på att säga "jag älskar dig" - det säger man verkligen bara till ett fåtal. Till något fler kan man säga "Jag gillar dig" och till ännu fler kanske man kan säga "Jag gillar att hänga med dig".
"Du ser fräsch ut" är i min bok ungefär på samma nivå som "Jag gillar att hänga med dig", men kanske också på nivån efter det om det bara är som en komplimang och absolut inget mer.
Sist någon sa: "Du ser fräsch ut" till mig, så visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera.
En på mitt jobb (jobbar inte nära varann så ser honom kanske någon gång per månad - äldre än mig, inte så helt fräsch själv och absolut ingen som jag skulle vara intresserad av) sa detta.
Vi råkade på varann, han frågade hur semestern varit. Jag förklarade att jag hade flyttat, hade skilt mig osv. Då tittade han liksom lite värderade på mig och sa "Jaha, jaa men du ser ju fräsch ut" och skrattade lite. Jag skrattade också, men tyckte nog det var rätt fånigt sagt av honom (jag antar att han tänkte att är man nyskild så är det tungt och då kanske man inte ser så pigg ut, men han tyckte väl ändå jag gjorde det).