• Anonym (Anonym)

Fördröjd bakfylla

Hej Familjeliv,

Jag har en märklig erfarenhet som jag inte har hört talas om att någon annan har varit med om vad gäller alkohol och specifikt bakfylla.

Det sistnämnda är mitt fall alltid "fördröjt" med minst 1 extra dygn, och baksmällan kan i vissa fall vara "framskjuten" så långt som 3 dygn efter att jag har druckit.

Som ett senaste exempel så drack jag 4 st öl 3,5:or den 28 januari, och idag, den 31, är det som om himlen har fallit ned över mig.

Nu vill jag verkligen veta ifall någon av er här på plattformen har varit med om liknande saker, alltså fördröjd bakfylla. Vill också betona att jag verkligen inte är ett troll ? även om mitt inlägg låter som satir ? och att jag själv är seriöst förundrad över tillståndet. Hoppas på bra, seriösa svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-31 13:17
    edit: otroligt irriterande att sajten byter ut mina tankstreck mot frågetecken. gör inte direkt bakfyllan mildare. tack som fan

• Svar på tråden Fördröjd bakfylla
  • Anonym (Haha)

Men va? Ingen blir väl det minsta bakfull av 4 st 3 5 or? Det är ju ingenting.  Dina symptom betor på något annat. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Haha) skrev 2022-01-31 13:17:19 följande:

Men va? Ingen blir väl det minsta bakfull av 4 st 3 5 or? Det är ju ingenting.  Dina symptom betor på något annat. 

Det kanske är jag som är överkänslig, men personligen blir jag stupfull på sånt. Och effekterna blir därefter, så att säga.

Men det är möjligt att psykisk ohälsa spelar in också. Tror dock inte att din teori håller generellt, med tanke på att saken även gäller vin samt helt andra situationer än den beskrivna

• Anonym (A)
     Ingen blir väl det minsta bakfull av 4 st 3 5 or? Det är ju ingenting.  Dina symptom betor på något annat. 

Min första tanke också. Svaret blir nej, inget jag alls känner igen vare sig jag dricker vin eller sprit.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-31 13:22:49 följande:

Det kanske är jag som är överkänslig, men personligen blir jag stupfull på sånt. Och effekterna blir därefter, så att säga.

Men det är möjligt att psykisk ohälsa spelar in också. Tror dock inte att din teori håller generellt, med tanke på att saken även gäller vin samt helt andra situationer än den beskrivna

Blir du stupfull på så lite så beror det INTE på alkoholen.  Möjligen din psykiska ohälsa, du kanske tar några väldigt starka mediciner som man inte ens ska blanda med en lättöl?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-01-31 13:22:49 följande:

Det är inte fysiskt möjligt att bli bakis flera dagar efteråt, då har alkoholen gått ur för länge sen. Däremot om du tar mediciner för din psykiska ohälsa så kan det påverka kroppen på andra sätt. De flesta sådana mediciner ska man inte blanda med alkohol alls.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Nja) skrev 2022-01-31 16:38:16 följande:
    Det är inte fysiskt möjligt att bli bakis flera dagar efteråt, då har alkoholen gått ur för länge sen. Däremot om du tar mediciner för din psykiska ohälsa så kan det påverka kroppen på andra sätt. De flesta sådana mediciner ska man inte blanda med alkohol alls.
    +1
  • Anonym (Annat)

En vän till mig var som du och hade "fördröjd bakfylla". Han blev sällan bakfull direkt. Visade sig bero på att när han varit ute och festat var han väldigt dålig på att återställa kroppen efteråt. Både åt och drack dåligt. Så det var i stort sett vätskebrist som gjorde att han mådde skit ett par dagar efteråt.

Det vill säga, när han inte kände sig bakfull tänkte han t ex  inte på att dricka lite extra vatten. Men vätskebalansen i kroppen var ändå dålig, även om han inte kände sig bakfull. När "bakfyllan" kom så visste han att han måste tänka på att dricka vatten, få i sig mat och så vidare och då blev han ju bra igen. 

Numera händer det aldrig att han får fördröjd bakfylla för oavsett om han känner sig bakfull eller ej ser han till att dricka lite extra vatten, äta ordentligt mm dagen efter han festat.

Kan ju såklart inte uttala mig om det är så för dig. Och att vätskebalansen rubbas så mycket av 4 st 3,5:or låter ju lite otroligt. I vilket fall, det är garanterat något annat än bakfylla om det dröjer så länge innan det uppstår.

Svar på tråden Fördröjd bakfylla