• Anonym (III)

Vad betyder III i "Tillväxtdata"?

Jag har fått en lapp från skolsköterskan med tillväxtdata där det står vilken längd vikt och bmi jag haft vid olika åldrar. Sen är där en kolumn för pubertet också där det står Behåring: III Könsorgan: III. Vad betyder detta? Eller alltså vad betyder III? Jag är kille.

• Svar på tråden Vad betyder III i "Tillväxtdata"?
  • Cusoon

Jag har inte hört talas om Tanner-skalan tidigare, hade ingen aning om att en skolsköterska bedömmer sånt här. Om det gjordes när jag var ung och gick i skolan vet jag inte, det är då iaf inget minne jag har. Hur som helst, nu funderar jag på om det här är något som alla skolsköterskor gör? Hör det till och varför? Vikt och längd är ju givet att det mäts men vad har skolsköterskan att göra med kroppsbehåringen?

• Anonym (III)
    Anonym (Ssk) skrev 2022-01-31 19:47:04 följande:

Din skolsköterska refererar till Tannerskalan som visar hur långt en kille har kommit i sin pubertet. I  den bifogade länken kan du läsa om de olika stadierna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tannerskalan

Tack! 
    Cusoon skrev 2022-01-31 20:12:25 följande:

Jag har inte hört talas om Tanner-skalan tidigare, hade ingen aning om att en skolsköterska bedömmer sånt här. Om det gjordes när jag var ung och gick i skolan vet jag inte, det är då iaf inget minne jag har. Hur som helst, nu funderar jag på om det här är något som alla skolsköterskor gör? Hör det till och varför? Vikt och längd är ju givet att det mäts men vad har skolsköterskan att göra med kroppsbehåringen?

Vet inte faktiskt... men ah jag antar att dom måste kolla att man utvecklas rätt eller nåt?  
Svar på tråden Vad betyder III i "Tillväxtdata"?