• hurtänktedunu

    Flyttad 2 veckor trots tidigare ultraljud

    Någon som vart med om samma?
    Har väldigt regelbunden mens och plussade på 3+4 så kan ju inte ha plussat innan jag blev gravid liksom. Var på vul 7+4 som då visade 7+3 så väldigt lika och sen vul igen 9+2 som visade 9+1. Så exakt samma på båda och det var gjort av olika läkare. Sen gjorde vi NIPT-test och den läkaren gjorde ett väldigt grundligt ultraljud och mätte typ allt. Då flyttade hon mig från 12+4 till 12+6. Nu blev rutinultraljudet flyttat på grund av att vi fick covid så det gjordes idag i v20+2 enligt sista mens och 20+4 enligt NIPT-testet. Så väldigt sent. 
    Dom ville då flytta mig till 18+4. Jag sa att det fanns inte en chans att det stämmer.

    Grejen är att detta är en tjej och min tidigare flicka var fullgången väldigt liten. 2.8kg och 32cm huvud. Lillebror var mycket större i vikt men fortfarande rätt litet huvud. Och alla flickor som föds av min mamma och mina systrar är små. Så kan detta vara att de genetiska skillnaderna synd redan nu ?

    Någon som vart med om samma? Nu daterade dom mig inte utan ska göra ett nytt ultraljud om någon vecka. 

  • Svar på tråden Flyttad 2 veckor trots tidigare ultraljud
  • Jag är bara jag

    Du får helt enkelt stå på dig. Det är alldeles för stor skillnad för att vara inom felmarginalen. Jag hamnade åt andra hållet på RUL, men hade gjort IVF så mitt b.f-datum var ju spikat. Barn kan vara både mindre och större än inom det vanliga spannet redan så tidigt.

  • Cusoon

    Jag blev flyttad några ggr i tiden efter ul, jag gjorde ul 1-2ggr i månaden. Jag visste exakt vilket datum jag blev gravid på så mödravårdens veckoberäkning var inte densamma som den faktiska. Först räknar dom ju från senaste mensen, men gör man ul kontinuerligt så räknas graviditetsveckan av ultraljudsprogrammet, utifrån barnets huvudstorlek, lårben m.m Dom kommer inte ändra graviditetsvecka hur omöjligt befruktningsdagen än är för dig, inte heller kommer dom räkna från befruktningsdag även om du vet det.

  • Jag är bara jag
    Cusoon skrev 2022-01-31 21:29:04 följande:
    Jag blev flyttad några ggr i tiden efter ul, jag gjorde ul 1-2ggr i månaden. Jag visste exakt vilket datum jag blev gravid på så mödravårdens veckoberäkning var inte densamma som den faktiska. Först räknar dom ju från senaste mensen, men gör man ul kontinuerligt så räknas graviditetsveckan av ultraljudsprogrammet, utifrån barnets huvudstorlek, lårben m.m Dom kommer inte ändra graviditetsvecka hur omöjligt befruktningsdagen än är för dig, inte heller kommer dom räkna från befruktningsdag även om du vet det.
    I ts fall måste de flytta b.f-datum. Det blir väldigt fel om hon går över tiden och de envisas med att hon är 2 veckor kortare gången. Det kan rent bli farligt om hon går in i v.42. Även om sjukvården många gånger är väldigt fyrkantiga måste ju även dom hålla med om att man faktiskt inte kan plussa före man ens blivit gravid! Och så blir det om ts ska räkna om.

    Det finns tydliga undantag när b.f absolut inte ska beräknas utifrån RUL. Som IVF eller när man omöjligt kan ha blivit gravid när de påstår.
  • Cusoon

    Troligtvis kommer dom rätta datumet vid nästa ul. Dom kan ju inte gå på ens ord, så sades det till mig. Eftersom TS har erfarenhet av att bära ett mindre barn så är det troligtvis det som sker denna gång också. 

  • hurtänktedunu
    Cusoon skrev 2022-01-31 21:29:04 följande:

    Jag blev flyttad några ggr i tiden efter ul, jag gjorde ul 1-2ggr i månaden. Jag visste exakt vilket datum jag blev gravid på så mödravårdens veckoberäkning var inte densamma som den faktiska. Först räknar dom ju från senaste mensen, men gör man ul kontinuerligt så räknas graviditetsveckan av ultraljudsprogrammet, utifrån barnets huvudstorlek, lårben m.m Dom kommer inte ändra graviditetsvecka hur omöjligt befruktningsdagen än är för dig, inte heller kommer dom räkna från befruktningsdag även om du vet det.


    Nej men dom tre tidiga ultraljudet som jag gjort däremot visar mer eller mindre samma datum och sen små flickor rent allmänt. Så hoppas ändå att dom lyssnar
  • hurtänktedunu
    Jag är bara jag skrev 2022-01-31 22:23:11 följande:
    I ts fall måste de flytta b.f-datum. Det blir väldigt fel om hon går över tiden och de envisas med att hon är 2 veckor kortare gången. Det kan rent bli farligt om hon går in i v.42. Även om sjukvården många gånger är väldigt fyrkantiga måste ju även dom hålla med om att man faktiskt inte kan plussa före man ens blivit gravid! Och så blir det om ts ska räkna om.

    Det finns tydliga undantag när b.f absolut inte ska beräknas utifrån RUL. Som IVF eller när man omöjligt kan ha blivit gravid när de påstår.
    Ja men lite så jag känner också. Nu har jag inte gått över med dom andra två men man vet ju aldrig. Men jag har så mycket som talar emot datumet dom sa. Sen satte hon ju inte det. 
  • hurtänktedunu
    Cusoon skrev 2022-01-31 22:35:55 följande:

    Troligtvis kommer dom rätta datumet vid nästa ul. Dom kan ju inte gå på ens ord, så sades det till mig. Eftersom TS har erfarenhet av att bära ett mindre barn så är det troligtvis det som sker denna gång också. 


    Nej inte på ordet men på tidigare ul. Har fått utskrivet min journal från två tidigare vul och så skickade jag nipt resultatet där dom också mätte så totalt 3 ultraljud. Så vi får se. Fick tid till läkaren nästa tisdag. 
  • Lilith81

    Jag fick datumet spikat vid NIPT i vecka 11+, och de sa att de skulle inte ändra det vid RUL, även om RUL skulle visa ett annat datum, eftersom det är mycket säkrare att datera vid vecka 10-13 än runt vecka 20.

  • hurtänktedunu
    Lilith81 skrev 2022-02-01 12:53:56 följande:

    Jag fick datumet spikat vid NIPT i vecka 11+, och de sa att de skulle inte ändra det vid RUL, även om RUL skulle visa ett annat datum, eftersom det är mycket säkrare att datera vid vecka 10-13 än runt vecka 20.


    Ja jag har också hört det så vi får se vad dom säger på tisdag när jag ska tillbaka.
  • hurtänktedunu

    Tänkte att ni kanske ville veta hur det gick. Doktorn lyssnade på mig. Jag visade bilden från 7+ då jag gjorde vul och han sa att det kan omöjligt vara v5 vilket det skulle vara om dom daterade om det.
    Han mätte huvudet igen som hade vuxit 1 vecka sedan förra veckan men var fortfarande två veckor mindre då. Men han mätte då omkrets istället för rakt över då hon hade smalt huvud och det gav bara en vecka skillnad. Däremot mätte lillhjärnan enligt datum precis som lårbenet och buken. Så han sket helt enkelt i huvudet och daterade mig enligt sista mens istället då jag verkligen gjorde mitt case. Han kollade hela bebisen och alla flöden som såg jätte bra ut. Och han kommer följa upp om 4 veckor för att se. 

  • hurtänktedunu
    Cusoon skrev 2022-01-31 22:35:55 följande:

    Troligtvis kommer dom rätta datumet vid nästa ul. Dom kan ju inte gå på ens ord, så sades det till mig. Eftersom TS har erfarenhet av att bära ett mindre barn så är det troligtvis det som sker denna gång också. 


    Dom lyssnade på mitt ord och gick enligt vul.
  • hurtänktedunu
    Cusoon skrev 2022-01-31 21:29:04 följande:

    Jag blev flyttad några ggr i tiden efter ul, jag gjorde ul 1-2ggr i månaden. Jag visste exakt vilket datum jag blev gravid på så mödravårdens veckoberäkning var inte densamma som den faktiska. Först räknar dom ju från senaste mensen, men gör man ul kontinuerligt så räknas graviditetsveckan av ultraljudsprogrammet, utifrån barnets huvudstorlek, lårben m.m Dom kommer inte ändra graviditetsvecka hur omöjligt befruktningsdagen än är för dig, inte heller kommer dom räkna från befruktningsdag även om du vet det.


    Jodå dom ändrade datum. Huvudet mäter fortfarande två veckor fel men han gick enligt mitt ord och tyckte det var orimligt med två veckor då vul I v7+ inte Skulle kunna vara 5+. Så han daterade efter sista mens och det datum jag sa
Svar på tråden Flyttad 2 veckor trots tidigare ultraljud