• Anonym (Ghosti)

    Någon som kan stilla min oro

    Hej..
     
    Jag har levt länge i en relation där vi är gifta och haft det bra tills för ca 7-8 månader sen.
    Jag lever  dagligen med en känsla i magen att något inte står rätt till.
    Min man har ändrat sitt beteende och har slutat att berätta saker för mig.
    Han håller stenhårt i sin telefon och dator. 
    Han har alltid varit lite så men på sista tiden känner jag att något inte stämmer.
    Har hittat saker på internet som tex olika mailadresser.
    Jag är extremt okunnig vad det gäller tekniken och undrar om det finns någon som kan tänka sig hjälpa mig och svara på frågor ja har som rör hans online vanor.
    'jag har aldrig varit svartsjuk av mig så det här är något annat.
    Känslan liksom äter upp mig.
  • Svar på tråden Någon som kan stilla min oro
  • Anonym (pppp)

    Fråga honom vad han håller på med, bara. Han kanske blir lättad att du lyfter frågan så får han en anledning att börja berätta. 

  • Tukt

    Det kan ju ofta finnas en anledning till varför ett frö av tvivel och oro föds. Men när det väl fötts så tenderar det också ta över tankevärlden hos den det fött i.
    Så misstanken behöver inte nödvändigtvis vara sann. Men för att bli av med den så måste man nästan få veta, få mer information.
    Och även om det är något, så behöver det kanske inte alltid vara det man tror det är.

  • Anonym (Camilla)

    Förstår att du funderar. Gå på din magkänsla. Det behöver inte vara det värsta. En microotrohet med text och ev bildutbyte. Men grejen är ju hur han i så fall kom till skott. Kräver en massa aktiva val innan. Det är nog lite värre. 


    Vad tror du om att i lugn och ro sätta er och prata om det. Berätta vad du upplever. Att du ser en förändring med datorvanan och att han beter sig annorlunda med mobilen. Kör inget anklagande utan berätta vad DU upplever och känner. Så klart viktigt att han lyssnar och bekräftar din oro. Du måste också lyssna på vad han säger och ta in det. Även om det är jobbigt. Kör han anklagande så bryr in och be honom förklara utifrån sin upplevelse. Lägg er i vinn om att förstå. Prata sedan om vad som behöver förändras, läggas till och fokusera på i relationen. Hur vill ni gå vidare? 


    Jag har ju ingen aning om vad han pysslar med och jag vill heller inte förringa varken din känsla eller hans göranden. Vild gissning är att han skriver med någon som ger honom bekräftelse och det handlar om en sexig egoboost. Lite pirr i vardagen. Han kanske känner sig sedd och det är spännande. För mig är det en microotrohet. Det du inte kan säga eller skriva med din partner bredvid är inte ok. Behöver du ljuga och dölja är det fel. 

  • Tiffany

    Gå på din magkänsla, den brukar oftast stämma. Fråga vad han håller på med , be han visa datorn för dig osv

  • Tukt

    Magkänslan är såklart inte oviktig. Men då det ofta är den som ligger till en första grund för avslöjanden för otrohet, tenderar man nog ofta att tolka den som viktigare än den är..
    Frågan är ju hur många magkänslor som mynnat ut i ingenting. Det får man sällan aldrig veta, då det tenderar stanna hos personen som haft den.
    Så ett rätt trubbigt verktyg också.

  • Anonym (SägSomDetÄr)

    Säg till honom,


    Jag får känslan av att du är "otrogen" eller vad du nu vill få sagt. Sen berättar du vad du grundar den känslan på. Av svaret du får kan du välja hur du ska gå vidare. Börja inte rota i telefoner och datorer, låt honom få en chans att prata först.

  • Anonym (L)

    Vad är det för frågor du har gällande hans ?onlinevanor??
    Man kan givetvis ha flera olika mejladresser utan att det betyder att man är otrogen eller så. Jag själv har flera olika mejladresser och jag är absolut inte otrogen mot min sambo.
    Min magkänsla stämmer nästan alltid. Inte alltid men nästan alltid. Jag tycker att man ska ta sin magkänsla på allvar. Om du känner att han har förändrats och något ej stämmer så tycker jag att du behöver få reda på mer information. Du kommer nog inte kunna släppa detta annars. Däremot är det inte säkert att din magkänsla stämmer och han kanske inte alls håller på med någon annan.

    Det du kan göra är ju att säga till honom att du upplever att han har förändrats och det gör dig orolig. Säg att du har en dålig magkänsla och bara vill veta om du inbillar dig eller inte. Sedan lär du väl märka hur han reagerar på det. Annars kan du snoka i hans dator och mobil om du tar dig in där. Egentligen tycker jag inte att man ska snoka i varandras privata saker men om man misstänker otrohet så tycker jag att man kan göra det, för att få fram bevis.


    Risken är ju att han ljuger och inte säger som det är om du frågar honom. Annars kan det ju visa sig att han inte alls är otrogen och då tar illa upp och blir besviken om du antyder att han går bakom ryggen på mig. Själv skulle jag bli otroligt besviken om min partner hade sådana tankar om mig. 

  • Anonym (Tuff sits)

    Jag tycker också magkänslan oftast stämmer. Jag är egentligen för öppen kommunikation med sin partner och att man inte gräver i varandras privatsaker (mobil, dator) men tyvärr verkar det vara ganska vanligt att när någon blir konfronterad om något sånt så blir de bara bättre på att dölja sina spår istället om de nu är otrogna.

    Vad är det för saker du undrar över kring hans beteende?
    Själv använder jag tillfälliga mailadresser för diverse hemsideregistreringar som jag inte vill spamma min egna mail med. Finns mail som försvinner efter 10 min. 

  • Anonym (Värnar det privata)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-02-02 07:48:09 följande:

    Förstår att du funderar. Gå på din magkänsla. Det behöver inte vara det värsta. En microotrohet med text och ev bildutbyte. Men grejen är ju hur han i så fall kom till skott. Kräver en massa aktiva val innan. Det är nog lite värre. 


    Vad tror du om att i lugn och ro sätta er och prata om det. Berätta vad du upplever. Att du ser en förändring med datorvanan och att han beter sig annorlunda med mobilen. Kör inget anklagande utan berätta vad DU upplever och känner. Så klart viktigt att han lyssnar och bekräftar din oro. Du måste också lyssna på vad han säger och ta in det. Även om det är jobbigt. Kör han anklagande så bryr in och be honom förklara utifrån sin upplevelse. Lägg er i vinn om att förstå. Prata sedan om vad som behöver förändras, läggas till och fokusera på i relationen. Hur vill ni gå vidare? 


    Jag har ju ingen aning om vad han pysslar med och jag vill heller inte förringa varken din känsla eller hans göranden. Vild gissning är att han skriver med någon som ger honom bekräftelse och det handlar om en sexig egoboost. Lite pirr i vardagen. Han kanske känner sig sedd och det är spännande. För mig är det en microotrohet. Det du inte kan säga eller skriva med din partner bredvid är inte ok. Behöver du ljuga och dölja är det fel. 


    Microotrohet?
    SÅ känslig bör man ändå inte vara.

    Det finns mycket jag inte ville att sambon skulle se i min mobil och dator, därför hade jag dem låsta. Dessa saker ägnade jag mig åt när jag var ensam. Inget hade däremot med svek att göra, det var bara privat.

    Så nej, det finns mycket man kan vilja skriva utan partnern i närheten. Med en svartsjuk partner i din kaliber hade jag inte stått ut en dag.
Svar på tråden Någon som kan stilla min oro