• Lady D Taylor

    Beemoo eller Emmaljunga?

    Jag är gravid i vecka 19 och börjat fundera lite på vagn. 
    Har ingen överflödig ekonomi direkt och kollade därför på en lite billigare vagn som Beemoo Maxi 4. Men tycker inte jag hittar så mycket info om den. Är rädd att den kommer kännas plastig och lätt gå sönder i och med att den är så billig. Någon här som har erfarenhet av den?
    Annars funderar jag på att lägga till några tusenlappar och köpa en begagnad Emmaljunga superviking alternativ nxt60/90. Har hört mycker bra om dem.

  • Svar på tråden Beemoo eller Emmaljunga?
  • Anonym4848
    Lady D Taylor skrev 2022-02-02 19:07:30 följande:
    Beemoo eller Emmaljunga?

    Jag är gravid i vecka 19 och börjat fundera lite på vagn. 
    Har ingen överflödig ekonomi direkt och kollade därför på en lite billigare vagn som Beemoo Maxi 4. Men tycker inte jag hittar så mycket info om den. Är rädd att den kommer kännas plastig och lätt gå sönder i och med att den är så billig. Någon här som har erfarenhet av den?
    Annars funderar jag på att lägga till några tusenlappar och köpa en begagnad Emmaljunga superviking alternativ nxt60/90. Har hört mycker bra om dem.


    Ar inget att säga om just det märket, men personligen skulle jag i så fall mycket hellre satsa på en begagnad vagn av ett märke jag tycker om och som är kvalitet än en billigare bara för att få en ny.
  • KaptenOhoy

    Varför åker du inte bara in till en affär och kollar in de olika märkena och bestämmer dig utifrån det? 

  • Lilith81

    Vi har en Beemoo som vi haft i tre år nu,  snart ska barn nr 3 börja använda den.  Den funkar fortfarande hur bra som helst, har inte haft några problem med den.
    När vi köpte den testade vi andra vagnar samtidigt,  men tyckte denna var bra till ett bra pris.  
    Har haft dyrare både begagnade och nya vagnar till mina äldre barn, som Emmaljunga, Brio och Bugaboo.   Skillnaden är ju att de har högre andrahandsvärde än en billigare vagn som Beemoo.  
    Men bättre tycker jag inte att de har varit. 

  • Anonym (Begagnad)

    Vi köpte en ett år gammal britax smile 2 för 30% av nypriset. Fick med liggdel, sittdel och babyskydd, samt regnskydd. Supernöjda. 


    Tycker verkligen det är onödigt med helt ny vagn och för oss var ekonomin inte något problem men tyckte absolut inte det var värt att lägga pengarna på en splitterny vagn. Vi tvättade alla delar när vi köpte den och i liggdelen hade vi ändå åkpåse och dyna i sittdelen på sommaren. 

  • Cusoon

    Jag var intresserad av NXT90 men tvekande inte en sekund efter jag provat rulla Uppababy Vista så köpte en begagnad på blocket. Ångrar det inte en sekund. Den är gdkänd att använda som säng också så jag köpte till ställningen för liggdelen.

  • NollKontroll

    Jag har en beemoo jag är jättenöjd med, känns inte alls plastig och har inte gått sönder än 2 år senare. :) Sen kommer jag inte ihåg vad min modell heter haha, men ett stort fint plus för mig var att den är hur enkel som helst att fälla ihop och tar då inte mycket plats! Värre är det med syskonvagnen jag har, men den är Hauck.

  • Butembobaby

    Vi har en begagnad emmaljunga superviking som vi har varit jättenöjda med. Den är jättebra i terräng och har ett skönt gung. Jättestabil verkligen. Det enda jag inte gillar med den är att den är ganska stor och tung ihopvikt. Så om du åker mycket bil så kan det vara bra att ha i åtanke. 

    När min dotter var runt ett år kompletterade vi med en babyjogger city tour lux att ha som resevagn/bilvagn och är jättenöjda. Den blir liten och är lätt och vändbar. Däremot inte i närheten av lika stabil som emmaljungan. 

    En tanke är också att om du sedan ska sälja vidare vagnen så håller sig priset ganska stabilt på kvalitetsvagnarna :) 

    Så mitt tipps att tänka på: 

    Vilket underlag ska du köra på? 
    Reser du mycket? 
    Hur många barn ska du ha den till? 
    Finns det reservdelar på marknaden? Däck etc. 
    Ska du sälja den vidare ?

  • Anonym (Begagnad)
    Butembobaby skrev 2022-02-03 08:38:58 följande:

    Vi har en begagnad emmaljunga superviking som vi har varit jättenöjda med. Den är jättebra i terräng och har ett skönt gung. Jättestabil verkligen. Det enda jag inte gillar med den är att den är ganska stor och tung ihopvikt. Så om du åker mycket bil så kan det vara bra att ha i åtanke. 

    När min dotter var runt ett år kompletterade vi med en babyjogger city tour lux att ha som resevagn/bilvagn och är jättenöjda. Den blir liten och är lätt och vändbar. Däremot inte i närheten av lika stabil som emmaljungan. 

    En tanke är också att om du sedan ska sälja vidare vagnen så håller sig priset ganska stabilt på kvalitetsvagnarna :) 

    Så mitt tipps att tänka på: 

    Vilket underlag ska du köra på? 
    Reser du mycket? 
    Hur många barn ska du ha den till? 
    Finns det reservdelar på marknaden? Däck etc. 
    Ska du sälja den vidare ?


    Ett litet tips här till ts ang reservdelar, många barnvagnar har en standardstorlek på däck så man kan byta slagen mot barncykelslang som kostar 40kr vs 100+ för tillverkarens slang. Däremot är ventilen annorlunda för cyklar och man måste ha en mindre pump för att kunna pumpa (lärt mig av egen erfarenhet:) ) 
  • Lady D Taylor

    Tack för alla svar!

     Anledningen till att jag funderar på en billigare vagn som Beemoo är ju just för att den är billigare än någon Emmaljunga jag hittat begagnad så är ju inte så att jag prioriterar just en ny vagn utan det är priset som styr.

    Känns ju som att ni som har Beemoo i alla fall har varit nöjda med den, det känns bra. Har väl dock inte riktigt bestämt mig än men.

    Har barn sedan innan och blir nog inga mer barn efter denna, så ingen mer här som kommer använda den nya vagnen.
    Hade en med fyra fasta hjul förut och känner att jag vill ha en lite smidigare lättare vagn nu. Vi har ingen bil så promenerar och åker kollektivt mycket. 
    Bor även två trappar upp utan hiss, har tillgång till barnvagnsförråd men tänker att en lättare vagn kanske skulle vara bra som man kan ta med den upp ibland. 


    Om jag har förstått det rätt så är det bara Joolyroom som säljer Beemoo och då blir de ju lite svårt att testa den i butik som någon föreslog. Har jag fel får ni gärna rätta mig :)

  • Anonym (Begagnad)
    Lady D Taylor skrev 2022-02-03 20:25:07 följande:

    Tack för alla svar!

     Anledningen till att jag funderar på en billigare vagn som Beemoo är ju just för att den är billigare än någon Emmaljunga jag hittat begagnad så är ju inte så att jag prioriterar just en ny vagn utan det är priset som styr.

    Känns ju som att ni som har Beemoo i alla fall har varit nöjda med den, det känns bra. Har väl dock inte riktigt bestämt mig än men.

    Har barn sedan innan och blir nog inga mer barn efter denna, så ingen mer här som kommer använda den nya vagnen.
    Hade en med fyra fasta hjul förut och känner att jag vill ha en lite smidigare lättare vagn nu. Vi har ingen bil så promenerar och åker kollektivt mycket. 
    Bor även två trappar upp utan hiss, har tillgång till barnvagnsförråd men tänker att en lättare vagn kanske skulle vara bra som man kan ta med den upp ibland. 


    Om jag har förstått det rätt så är det bara Joolyroom som säljer Beemoo och då blir de ju lite svårt att testa den i butik som någon föreslog. Har jag fel får ni gärna rätta mig :)


    Förstår hur du tänker men skillnaden på en begagnad och ny (även om den skulle vara dyrare i inköpspris) är ju att du troligtvis får tillbaka större delen av summan om du säljer en begagnad vs en ny. Lite som en bil Skrattande
  • Lilith81

    Det stämmer att det bara är Jollyroom som säljer Beemoo.
    Vi var i deras stora butik i Göteborg och kollade på vagnar, men är osäker på om de har någon annan butik i landet?   
    Annars behöver man ju beställa hem den och provköra hemma.  

Svar på tråden Beemoo eller Emmaljunga?