• Jue

    Rengöra handfat hjälp

    Hej hej. Jag brukar använda bikarbonat när jag rengör handfatet, och det fungerar superbra. Men jag upplever att det liksom "torkas ut" mer för varje gång, och blir lättare och lättare smutsigt. Finns det något man kan efterbehandla med, så det får tillbaka glans och blir mer tåligt?

  • Svar på tråden Rengöra handfat hjälp
  • Anonym (Ytlig)

    Vad är handfatet gjort av? Det låter som att materialet inte tål bikarbonat och blivit poröst så att smuts fastnar lättare. Sluta med bikarbonaten är steg 1. Bilvax kan funka (om det är plastaktigt material) men utan att veta materialet vågar jag inte tipsa mer än så. 

  • Anonym (Frida)

    Jag tror att handfatet blivit slitet. Vad använder du för redskap när du städar? Har du en skursvamp med grön yta så kan det vara den som är boven. Annars kanske det är själva bikarbonatpulvret som gjort små små repor i ytan.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Bikarbonat sliter och fräter, vinäger är mycket bättre som rengöringsmedel.

  • Tow2Mater

    Det finns rengöringsprodukter avsedda specifikt för handfat och badrum i affärernas hyllor med rengöringsmedel. Att använda skafferiets livsmedelsprodukter är inte optimalt.

  • Jue
    Anonym (Ytlig) skrev 2022-02-04 13:30:25 följande:

    Vad är handfatet gjort av? Det låter som att materialet inte tål bikarbonat och blivit poröst så att smuts fastnar lättare. Sluta med bikarbonaten är steg 1. Bilvax kan funka (om det är plastaktigt material) men utan att veta materialet vågar jag inte tipsa mer än så. 


    Är inte helt säker, tror porslin
    Anonym (Frida) skrev 2022-02-04 15:15:58 följande:

    Jag tror att handfatet blivit slitet. Vad använder du för redskap när du städar? Har du en skursvamp med grön yta så kan det vara den som är boven. Annars kanske det är själva bikarbonatpulvret som gjort små små repor i ytan.


    Brukar använda en vanlig disksvamp
  • Anonym (Frida)
    Jue skrev 2022-02-04 15:41:10 följande:
    Brukar använda en vanlig disksvamp
    Sådan med vit skurnylon på? I så fall är det nog själva pulvret som slitit på porslinet. 
  • Jue
    Anonym (Frida) skrev 2022-02-04 15:49:09 följande:
    Sådan med vit skurnylon på? I så fall är det nog själva pulvret som slitit på porslinet. 
    Finns det något att behandla det med för att det ska bli fint igen?
Svar på tråden Rengöra handfat hjälp