• Anonym (Halsbränna - Mår dåligt!)

Halsbränna - Finns inget att äta

Hej!
    Jag har inget som helst minne av att jag har haft halsbränna tidigare i mitt liv. Jag sökt vad man kan äta och det är bland annat yoghurt och frukt. Däremot känner jag att jag skulle vilja äta någonting innan jag stoppar i mig frukt.

Socker - Det lär väl också påverka magsyra p något vis? Så pasta (som innehåller mjöl, som också kan bidra till halsbränna) och ketchup som innehåller socker, går väl bort? Yoghurt med jorgubb smak är väl också något som går bort så det är väl då naturell som gäller då?

P.g.a att jag mår så dåligt, kan jag inte riktigt tänka mig något ordentligt måltid. Skall jag bara köpa påse morötter och äta det?

Eller kan man kanske äta pasta med ketchup?

Tack för alla svar!

• Svar på tråden Halsbränna - Finns inget att äta
  • Anonym (Milt)

Köp nåt på Apoteket mot halsbränna. Sura och starka livsmedel förvärrar saken så all frukt är inte bra. Banan, hälsofil, mild mat. Pasta är ju milt i sig. Ketchup skulle jag undvikit. Enbart morötter blir du inte mätt på och äter du så mycket att du blir mätt kommer magen paja. Såvida du inte kokar dom först, men du lär inte bli mätt på enbart morötter ändå. Och sen förstås fundera på varför du har halsbränna. Stress? Nån sjukdom? Magkatarr? 

• Minimalen

Prova Kamomillte. Det funkade rätt så bra för mig när jag inte hade några magtabletter hemma. Visserligen hade jag inte halsbränna utan det var magsyra som frätte i magsäcken och gav mig smärtor.

• Anonym (Han Solo)

Känner till detta. Jag hade problem med Yoghurt, fil och vissa frukter. Paprika gick inte. 

Sen gick jag ner i vikt genom att övergå delvis till vegansk kost. Jag gick ner ca. 20% av min kroppsvikt och det gjorde att halsbrännan försvann.

Det är ingen quick fix men har du övervikt så finns det alltså fler anledningar att tappa lite vikt.  

• mammabitch
    Anonym (Han Solo) skrev 2022-02-04 14:11:28 följande:

Känner till detta. Jag hade problem med Yoghurt, fil och vissa frukter. Paprika gick inte. 

Sen gick jag ner i vikt genom att övergå delvis till vegansk kost. Jag gick ner ca. 20% av min kroppsvikt och det gjorde att halsbrännan försvann.

Det är ingen quick fix men har du övervikt så finns det alltså fler anledningar att tappa lite vikt.  

Faktum är att det finns en relativt snabb fix, testa en kur omeprazol på ett par veckor.... Finns receptfritt på apotek eller Ica
    Sen kanske det är dags att se över livsstil.
    För mig har annars skorpmjöl med mjölk på kvällen  fungerat utmärkt mot nattlig halsbränna.
  • Anonym (Milt)
    mammabitch skrev 2022-02-04 14:17:19 följande:
    Faktum är att det finns en relativt snabb fix, testa en kur omeprazol på ett par veckor.... Finns receptfritt på apotek eller Ica
    Sen kanske det är dags att se över livsstil.
    För mig har annars skorpmjöl med mjölk på kvällen  fungerat utmärkt mot nattlig halsbränna.
    Fast jag gör skillnad på magkatarront och halsbränna och mot det senare funkar inte Omeprazol lika bra. Men det kan vara både ock och då hjälper det förstås. Annars finns ju alla möjliga piller som kan lindra om det "bara" är halsbränna. Man får prova sig fram helt enkelt.
  • Anonym (Tps)

Min halsbränna blir värre av surt så yoghurt och frukt går bort. 

Det som funkar för mig att äta är typ kokt potatis med kokt torsk. Kokt potatis med buljong. Kokt kyckling med lite ris (kryddar med salt och peppar, kanske lite soja). Banan. Tänk snälla saker som inte är syrliga, starka. Fett är inte heller bra. 
    Sen: Drick mycket vatten. Undvik kaffe helt. Och läsk (kolsyrade sura drycker).

Anonym (Milt) skrev 2022-02-04 14:00:13 följande:

Köp nåt på Apoteket mot halsbränna. Sura och starka livsmedel förvärrar saken så all frukt är inte bra. Banan, hälsofil, mild mat. Pasta är ju milt i sig. Ketchup skulle jag undvikit. Enbart morötter blir du inte mätt på och äter du så mycket att du blir mätt kommer magen paja. Såvida du inte kokar dom först, men du lär inte bli mätt på enbart morötter ändå. Och sen förstås fundera på varför du har halsbränna. Stress? Nån sjukdom? Magkatarr? 

Det har jag gjort. Mne man behöver ta det efter måltid :)
    Anonym (Han Solo) skrev 2022-02-04 14:11:28 följande:

Tow2Mater skrev 2022-02-04 16:56:19 följande:

Banan brukar funka.

Nu får jag ju bara svar som jag inte frågade om riktigt...

Jag frågar vad jag kan äta. Stoppa i sig frukt på tom mage är aldrig bra. Så jag letar fter tips vad jag kan äta. Yoghurt innehåller socker. Jag har redan hällt i mig drick yoghurt. Det funkar, men rent rationellt kan jag inte dricka drick yoghurt hela tiden p.g.a sockret.

Så är det alltså salladsskål som jag skal göra och bara leva på morötter t.ex?

Jag ör inte överviktig.

Jag letar efter tips vad jag skall äta. Inte vad jag skall köpa på apoteket, för det har jag redan gjort. Tips på banan har jag redan i min list, men som sagt (jag vet att jag upprepar mig, men det beror på att jag får svar som jag inte frågade om) man skall inte äta banan eller någon frukt på tom mage.

Tack på förhand!
    Anonym (Tps) skrev 2022-02-04 16:56:29 följande:

Min halsbränna blir värre av surt så yoghurt och frukt går bort. 

Det som funkar för mig att äta är typ kokt potatis med kokt torsk. Kokt potatis med buljong. Kokt kyckling med lite ris (kryddar med salt och peppar, kanske lite soja). Banan. Tänk snälla saker som inte är syrliga, starka. Fett är inte heller bra. 
    Sen: Drick mycket vatten. Undvik kaffe helt. Och läsk (kolsyrade sura drycker).

Tack! Jag la precis kyckling klubbor i kylen för att den skulle få tina. Det får nog bli som så att jag får bara äta kyckling. Det duger, men tanken på att jag bara kan äta lite i alla fall :)

Du har så rätt om vad man kan undvika. Mitt misstag vart mest troligt för mycket kaffe och friterad mat. Jag läste också att chocklad kan orsaka halsbränna. Jag åt chocklad med kaffe häromdagen. Det fanns också fiskpinnar, som är friterad på Willy:s (erbjudande) och köpte det. Efter den dagen, som var på onsdags kväll så fick jag en rejäl halsont. Eftersom jag inte har erfarenhet om halsbränna, tänkte jag direkt att jag är på väg att bli sjuk.

Men efter att läst lite, så förstod jag att jag har halsbränna! När jag läste om orsaker, så kändes allt så rimligt. Nej, fy fan...

Detta är en rejäl smärta och hade ännu mer ont natten på torsdagen..

Tack för ditt tips! Det var bra! Kyckling får det bli och det får bara bli kyckling.

Angående om att krydda: Jag skall ge tips tillbaka: Tydligen så kan det också bidra till halsbränna..Så jag skall undvika att krydda mina kycklingklubbor för den här gången.
Svar på tråden Halsbränna - Finns inget att äta