Anonym (Tps) skrev 2022-02-04 16:56:29 följande:
Min halsbränna blir värre av surt så yoghurt och frukt går bort.
Det som funkar för mig att äta är typ kokt potatis med kokt torsk. Kokt potatis med buljong. Kokt kyckling med lite ris (kryddar med salt och peppar, kanske lite soja). Banan. Tänk snälla saker som inte är syrliga, starka. Fett är inte heller bra.
Sen: Drick mycket vatten. Undvik kaffe helt. Och läsk (kolsyrade sura drycker).
Tack! Jag la precis kyckling klubbor i kylen för att den skulle få tina. Det får nog bli som så att jag får bara äta kyckling. Det duger, men tanken på att jag bara kan äta lite i alla fall :)
Du har så rätt om vad man kan undvika. Mitt misstag vart mest troligt för mycket kaffe och friterad mat. Jag läste också att chocklad kan orsaka halsbränna. Jag åt chocklad med kaffe häromdagen. Det fanns också fiskpinnar, som är friterad på Willy:s (erbjudande) och köpte det. Efter den dagen, som var på onsdags kväll så fick jag en rejäl halsont. Eftersom jag inte har erfarenhet om halsbränna, tänkte jag direkt att jag är på väg att bli sjuk.
Men efter att läst lite, så förstod jag att jag har halsbränna! När jag läste om orsaker, så kändes allt så rimligt. Nej, fy fan...
Detta är en rejäl smärta och hade ännu mer ont natten på torsdagen..
Tack för ditt tips! Det var bra! Kyckling får det bli och det får bara bli kyckling.
Angående om att krydda: Jag skall ge tips tillbaka: Tydligen så kan det också bidra till halsbränna..Så jag skall undvika att krydda mina kycklingklubbor för den här gången.