• Lejoninna77

    Panik! Vad ska pojken heta??

    Hej! 
    Jag och min man fick vårt 10 nde barn för snart 3 månader sedan, en liten kille????
    Vi måste skicka in namnpapper nästa vecka men vi är så veliga..
    Syskonen heter Ebba, Astrid, Tyra, Johan, Signe, August, Isak, Elsa och Alva.
    Det namn vi mest är överens om är Edvin/Edwin(stavningen??) Sedan har vi funderingar på
    Hjalmar
    Edvard 
    Herman
    Folke
    Erland
    Holger????
    Vilket passar bäst tycker ni???

  • Svar på tråden Panik! Vad ska pojken heta??
  • Anonym (gno)

    Jag skulle kört på Edvin. Edwin kommer folk ändå bara stava fel, eller uttala fel, att win:et i slutet uttalas som engelskans "win". Eduiin istället för Edvin. Men ni kanske vill att det ska uttalas så.

    Mellannamn hade jag valt Folke. För jag tyckte Edvin Folke låg bra i munnen liksom. 

  • Anonym (B)

    Grattis till sonen!


    Hjalmar röstar jag på. Edvin tycker jag är svårt om det ska uttalas med kort eller långt E. Men gillar båda varianterna. Stavat med enkel-V. 

  • Anonym (gno)

    Men gud ursäkta, jag läste för snabbt. Jag uppfattade det som att ni valt Edvin/Edwin och funderade på ett till namn. My bad! 

    Alltså om det lutar åt Edvin/Edwin så kör på det. Om ni fortfarande är osäkra så föreställ er olika scenarion där ni behöver använda namnet, att ropa "NAMN nu räcker det!" eller "NAMN kom hit" eller "NAMN vad tycker du vi ska äta till middag?" vad känns mest naturligt till er son? Gå runt och prova lite olika namn, prova prata med varandra om barnet med olika namn "Hörde du att NAMN gjorde det här på förskolan idag" "jaha så NAMN har äntligen lärt sig att". Så gjorde ett par kompisar när dom velade mellan två och då kom dom ganska snabbt fram till vad som kändes som det mest klockrena namnet. 

  • Lejoninna77
    Anonym (P) skrev 2022-02-04 17:51:11 följande:

    Karl. Som Karl den 10:e.
    Såklart! // Skrattande


    Ja, det lät ju lite kul???? men så trist att Karl alltid blir "Kalle" så nja det faller bort....
  • Lejoninna77
    Anonym (gno) skrev 2022-02-04 17:08:17 följande:

    Men gud ursäkta, jag läste för snabbt. Jag uppfattade det som att ni valt Edvin/Edwin och funderade på ett till namn. My bad! 

    Alltså om det lutar åt Edvin/Edwin så kör på det. Om ni fortfarande är osäkra så föreställ er olika scenarion där ni behöver använda namnet, att ropa "NAMN nu räcker det!" eller "NAMN kom hit" eller "NAMN vad tycker du vi ska äta till middag?" vad känns mest naturligt till er son? Gå runt och prova lite olika namn, prova prata med varandra om barnet med olika namn "Hörde du att NAMN gjorde det här på förskolan idag" "jaha så NAMN har äntligen lärt sig att". Så gjorde ett par kompisar när dom velade mellan två och då kom dom ganska snabbt fram till vad som kändes som det mest klockrena namnet. 


    Tack så mycket för ett bra tips! Ska testa det, tänk så enkelt det vore om barnet självt kunde vara med att bestämma namn????????
Svar på tråden Panik! Vad ska pojken heta??