• Sat 5 Feb 2022 06:53
    2791 visningar
    1 svar
    1
    2791

    Är det dags att skilja sig? Hur vet man?

    Hej. Jag och min man har varit tillsammans i mer än 10 år och har 3 barn tillsammans, 9/5/1,5 år gamla. 

    Jag har för länge sedan accepterat att vi har olika kärleksspråk. Han Kramas/pussas inte, säger inte fina ord osv. Men nu senaste året har han dessutom börjar att hysa agg mot mig när jag är sjuk eller om jag känner mig dålig som igår när jag såg prickar, reste mig upp och höll på att svimma. Hans respons var Ett suckande ljud. Jag har pratat med honom och förklarade sakligt att det känns som om jag hade blivit allvarligt sjuk så hade han inte varit där för mig. Och att det upplevs känslokallt att bli besvärad när någon mår dåligt. Hans förklaring är att det alltid är något med mig och att man till slut tröttnar. Jag vet inte om detta är normalt? Jag börjar fundera på om det är dags att gå skilda vägar nu. Jag har levt i 10 år i vad en Del kanske hade kallat känslokallt förhållande och nu förväntas jag dölja när jag mår dåligt och kanske ringa en vän om jag behöver åka till akuten. Eller iallafall vågar jag inte fråga honom om hjälp, jag orkar inte med suckande och besvärande minner. 


    Men sedan tänker jag på barnen, den yngsta är bara 1,5 år. är det verkligen rätt av mig att skiljas för en sådan här sak. Han är väl en jättebra pappa till honom och yngsta tjejen iallafal. däremot har han en väldigt kalla relation till vår äldsta. de Mesta av deras interaktion går ut på att mannen gnäller eller klagar på honom. 


    jag vet inte hur jag ska resonera. Vi har lämnat in papper till familjerådgivningen men den har 6 månaders väntetid

  • Svar på tråden Är det dags att skilja sig? Hur vet man?
  • Tue 3 May 2022 14:50
    #1
    Tre tecken på att din partner inte längre är personen du blev kär i.
     
    Förändring är naturligt för alla människor, vi växer och utvecklas hela tiden. Men vad gör man om ens partner inte längre är samma person som den man först föll för?
     
    Du önskar att du var tillsammans med någon annan.
    Var din partner precis allt du ville ha en gång i tiden? Men nu kan du inte sluta tänka på hur mycket du hellre skulle vilja vara med någon annan, och hur du skulle kunna vara så mycket lyckligare om du var med någon annan? Relationsexperten och dejtingcoachen Fran Greene säger till Elite Daily att detta kan bero på att din partner har förändrats. Greene säger också att om du föreställer dig hur ditt liv skulle vara utan din partner, och att det känns som om en sten lyfts från dina axlar så är det troligt att du inte längre är kär i din partner.
     
    Du känner dig arg och ensam när du är med din partner.
    Känner du dig mer och mer frustrerad, arg eller ensam i din partners sällskap? Om ja, är det en indikation på att något har förändrats i ert förhållande. Om du skiftar mellan att känna dig väldigt ensam till att känna dig arg för att du känner dig så olycklig är det troligtvis en biprodukt av att en växande irritation i ditt förhållande.
     
    Din partner är inte längre personen du vill tillbringa din tid med.
    Hur mycket tid tillbringar du med din partner? Eller rättare sagt, hur mycket tid vill du tillbringa med din partner? Om tanken av att umgås med andra lyckliga par är outhärdlig och du säger nej till sociala tillställningar för att du inte vill känna dig fast med din partner är det en varningsflagga. Om du brukade vilja umgås med din partner men att du nu letar efter ursäkter för att undvika dem, kan det vara för att ni slutat ha saker gemensamt.
Svar på tråden Är det dags att skilja sig? Hur vet man?