Anonym (Jag är hopplös...) skrev 2022-02-05 16:51:15 följande:
Tack för att du inte tog illa upp. Jag fullkomligt älskar att nörda ner mig i grammatik.
Ja, grammatik är kul

Anonym (ååå) skrev 2022-02-05 16:58:07 följande:
Jag är språkvetare men jag är inte helt säker på att jag förstår vad du efterfrågar, ärligt talat. Inte om jag tittar på dina meningar i alla fall.
Man ska använda kommatecken om det är något som skulle kunna tas bort från huvudmeningen utan att den blir förstörd.
Tex: Bilen, som står på andra sidan gatan, har stått där i två veckor nu.
Bindeord som och gör ofta att man inte behöver något kommatecken:
"Regler kring tillgång till lokalen och användande av densamma, finns i slutet av dokumentet"
Ska man skriva exakt som du gjorde: "Regler kring tillgång till, och användande av gemensamhetslokalen, finns i slutet av dokumentet - fungerar. Man kan dock ta bort det sista kommatecknet i just den här meningen.
Det handlar i alla fall om en typ av bisatser.
Jag håller dock med andra inlägg om att det är bättre att skriva så rakt och tydligt man kan så att ingen kan missförstå texten sen. Man ska inte krångla till saker som är viktiga för andra att ta del av och förstå.
Åh, en fellow språkvetare! Det underlättar ju

Alltså, komma för att avskilja icke-restriktiva bisatser är ju inga konstigheter, men det är alltså inte alls det jag är ute efter. Det jag undrar är hur man gör med kommatering när man har en prepositionsfras med två samordnade rektioner som i sin tur innehåller komplement i form av prepositionsfraser som i sin tur delar en gemensam rektion. Det är alltså just denna specifika konstruktion jag undrar över; att det sen är bättre att uttrycka sig så enkelt och tydligt som möjligt säger jag absolut inte emot, men det ändrar inte det faktum att jag ändå behöver veta hur man hanterar denna typ av konstruktion när den dyker upp

"Regler kring tillgång till lokalen och användande av densamma, finns i slutet av dokumentet"
Ska man skriva exakt som du gjorde: "Regler kring tillgång till, och användande av gemensamhetslokalen, finns i slutet av dokumentet - fungerar. Man kan dock ta bort det sista kommatecknet i just den här meningen.
Vad är (den grammatiska) förklaringen till att man kan ta bort komma nummer två - vet du det? (Och du menar väl "...och användande av, gemensamhetslokalen", med kommat före - inte efter -
gemensamhetslokalen, right?)
Det handlar i alla fall om en typ av bisatser.
Nä, det är som sagt inte alls kommatering av bisatser jag undrar över - det förekommer ju inte ens några bisatser i mina exempel?