• Anonym (Kommatören)

Hur använder man kommatecken här??

Hej hej!

Jag har en fråga till alla som kan det här med interpunktion. När man har meningar där man liksom säger två saker på en gång om en och samma sak (svårt att förklara, men förhoppningsvis fattar ni av mina exempel), ska man eller ska man inte använda komma då? T.ex.:

Regler kring tillgång till [komma?] och användande av [komma?] gemensamhetslokalen finns i slutet av dokumentet.

Jag ska sammanställa en förteckning med namn på [komma?] och presentationer av [komma?] alla anställda.

Kan jag få en utskrift på alla insättningar på [komma?] och uttag från [komma?] kontot?

Jag har försökt hitta nåt om denna typ av konstruktion i svenska skrivregler utan framgång. Om någon har koll här hade jag blivit jätteglad om ni kunde dela med er, och väldigt gärna med källhänvisning till en pålitlig källa!

Tack tack!

• Svar på tråden Hur använder man kommatecken här??
  • Anonym (P)

Har du kollat Språkriktighetsboken och Svenska skiljeteckensboken? 

Själv hade jag bytt meningsuppbyggnad för att göra meningarna mer lättlästa. 

Regler om när och hur medlemmarna får använda gemensamhetslokalen finns i slutet av dokumentet.

Jag ska sammanställa en förteckning där alla anställda presenteras. 

Kan jag få en utskrift med både insättningar till och uttag från kontot?

• Anonym (Kommatören)
    Anonym (MM) skrev 2022-02-05 15:59:23 följande:

Inskjutna bisatser?

Ja, alltså, det är ju lite liknande, men ändå inte samma. Hade det varit regelrätta inskjutningar hade det ju inte varit ett problem.
    Anonym (P) skrev 2022-02-05 16:15:05 följande:

Regler om när och hur medlemmarna får använda gemensamhetslokalen finns i slutet av dokumentet.

Ja, i många fall kan man ju formulera om, men ofta uppstår situationer där man måste ha just den här konstruktionen (även om jag så klart inte kan komma på några sådana exempel just nu...), och då behöver jag veta hur det egentligen ska vara.

Tack för tips på böcker - kände inte till någon av dem. 
  • Anonym (P)

Det postades innan jag var klar ju! 

Sista meningen hade jag skrivit så här: 

Kan jag få ett kontoutdrag där både intäkter och utgifter är med? 

I regelsamlingar, stadgar och liknande tycker jag ofta man vinner på ett så enkelt och okonstlat språk som möjligt. 

Och en bra grundregel när man skriver är att om man kör fast med en formulering är det bättre att bygga om meningen helt från början. 
  • Aniiee

Jag är ju fullständigt notorisk på att använda kommatecken i tid och otid men jag hade inte använt kommatecken nånstans i dina exempel, tror jag. 

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (P)
    Anonym (Kommatören) skrev 2022-02-05 16:21:00 följande:
    Ja, alltså, det är ju lite liknande, men ändå inte samma. Hade det varit regelrätta inskjutningar hade det ju inte varit ett problem.
    Anonym (P) skrev 2022-02-05 16:15:05 följande:

Ja, i många fall kan man ju formulera om, men ofta uppstår situationer där man måste ha just den här konstruktionen (även om jag så klart inte kan komma på några sådana exempel just nu...), och då behöver jag veta hur det egentligen ska vara.

Tack för tips på böcker - kände inte till någon av dem. 
    Ah, ok, jag missförstod din fråga, inser jag. Du vill inte ha hjälp med just de här meningarna utan principen! Då är jag tyvärr inte till någon mer hjälp än så här...
  • Anonym (Jag är hopplös...)

Regler för när och hur medlemmar får använda osv. 

Jag ska (eller "kommer att") sammanställa en presentation över de anställda. 
    (förteckning och presentation är för mig en upprepning av samma sorts ord) 

Jag föreslår detta för sista meningen:

Kan jag få en utskrift med in- och uttag från kontot. 
    Alternativt "som visar" istället för 'med" 

Petitesser men sista tycker jag är viktigast. 

• Anonym (Kommatören)
    Aniiee skrev 2022-02-05 16:25:06 följande:

Jag är ju fullständigt notorisk på att använda kommatecken i tid och otid men jag hade inte använt kommatecken nånstans i dina exempel, tror jag. 

Haha, ok Glad
    Anonym (P) skrev 2022-02-05 16:34:40 följande:
    Ah, ok, jag missförstod din fråga, inser jag. Du vill inte ha hjälp med just de här meningarna utan principen! Då är jag tyvärr inte till någon mer hjälp än så här...
    Ja men precis. Nåja, du försökte i alla fall, vilket uppskattas enormt GladHjärta
    Anonym (Jag är hopplös...) skrev 2022-02-05 16:36:41 följande:

Regler för när och hur medlemmar får använda osv. 

Jag ska (eller "kommer att") sammanställa en presentation över de anställda. 
    (förteckning och presentation är för mig en upprepning av samma sorts ord) 

Jag föreslår detta för sista meningen:

Kan jag få en utskrift med in- och uttag från kontot. 
    Alternativt "som visar" istället för 'med" 

Petitesser men sista tycker jag är viktigast. 

Glöm mitt inlägg. Jag har nog missförstått ts helt. 
  • Anonym (Kommatören)
    Anonym (Jag är hopplös...) skrev 2022-02-05 16:38:35 följande:
    Glöm mitt inlägg. Jag har nog missförstått ts helt. 
    Haha, ingen fara! Glad 
    Anonym (Kommatören) skrev 2022-02-05 16:48:15 följande:
    Haha, ingen fara! Glad 
    Tack för att du inte tog illa upp. Jag fullkomligt älskar att nörda ner mig i grammatik. 
  • Anonym (ååå)
    Anonym (Kommatören) skrev 2022-02-05 15:50:40 följande:
    Hur använder man kommatecken här??

Hej hej!

Jag har en fråga till alla som kan det här med interpunktion. När man har meningar där man liksom säger två saker på en gång om en och samma sak (svårt att förklara, men förhoppningsvis fattar ni av mina exempel), ska man eller ska man inte använda komma då? T.ex.:

Regler kring tillgång till [komma?] och användande av [komma?] gemensamhetslokalen finns i slutet av dokumentet.

Jag ska sammanställa en förteckning med namn på [komma?] och presentationer av [komma?] alla anställda.

Kan jag få en utskrift på alla insättningar på [komma?] och uttag från [komma?] kontot?

Jag har försökt hitta nåt om denna typ av konstruktion i svenska skrivregler utan framgång. Om någon har koll här hade jag blivit jätteglad om ni kunde dela med er, och väldigt gärna med källhänvisning till en pålitlig källa!

Tack tack!

Jag är språkvetare men jag är inte helt säker på att jag förstår vad du efterfrågar, ärligt talat. Inte om jag tittar på dina meningar i alla fall. 

Man ska använda kommatecken om det är något som skulle kunna tas bort från huvudmeningen utan att den blir förstörd
    Tex: Bilen, som står på andra sidan gatan, har stått där i två veckor nu. 

Bindeord som och gör ofta att man inte behöver något kommatecken: 
    "Regler kring tillgång till lokalen och användande av densamma, finns i slutet av dokumentet" 
    Ska man skriva exakt som du gjorde: "Regler kring tillgång till, och användande av gemensamhetslokalen, finns i slutet av dokumentet - fungerar. Man kan dock ta bort det sista kommatecknet i just den här meningen. 

Det handlar i alla fall om en typ av bisatser. 

Jag håller dock med andra inlägg om att det är bättre att skriva så rakt och tydligt man kan så att ingen kan missförstå texten sen. Man ska inte krångla till saker som är viktiga för andra att ta del av och förstå. 
  • Anonym (och)

Enligt vad jag lärt mig ska man aldrig ha kommatecken innan ordet "och", men jag har ingen bra referens på det just nu. Ordet "och" binder samman två satser och just för att satserna binds samman ska det inte vara något sklijetecken.. 

• Anonym (Kommatören)
    Anonym (Jag är hopplös...) skrev 2022-02-05 16:51:15 följande:
    Tack för att du inte tog illa upp. Jag fullkomligt älskar att nörda ner mig i grammatik. 
    Ja, grammatik är kul Glad
    Anonym (ååå) skrev 2022-02-05 16:58:07 följande:
    Jag är språkvetare men jag är inte helt säker på att jag förstår vad du efterfrågar, ärligt talat. Inte om jag tittar på dina meningar i alla fall. 

Man ska använda kommatecken om det är något som skulle kunna tas bort från huvudmeningen utan att den blir förstörd. 
    Tex: Bilen, som står på andra sidan gatan, har stått där i två veckor nu. 

Bindeord som och gör ofta att man inte behöver något kommatecken: 
    "Regler kring tillgång till lokalen och användande av densamma, finns i slutet av dokumentet" 
    Ska man skriva exakt som du gjorde: "Regler kring tillgång till, och användande av gemensamhetslokalen, finns i slutet av dokumentet - fungerar. Man kan dock ta bort det sista kommatecknet i just den här meningen. 

Jag håller dock med andra inlägg om att det är bättre att skriva så rakt och tydligt man kan så att ingen kan missförstå texten sen. Man ska inte krångla till saker som är viktiga för andra att ta del av och förstå. 
    Åh, en fellow språkvetare! Det underlättar ju Glad Alltså, komma för att avskilja icke-restriktiva bisatser är ju inga konstigheter, men det är alltså inte alls det jag är ute efter. Det jag undrar är hur man gör med kommatering när man har en prepositionsfras med två samordnade rektioner som i sin tur innehåller komplement i form av prepositionsfraser som i sin tur delar en gemensam rektion. Det är alltså just denna specifika konstruktion jag undrar över; att det sen är bättre att uttrycka sig så enkelt och tydligt som möjligt säger jag absolut inte emot, men det ändrar inte det faktum att jag ändå behöver veta hur man hanterar denna typ av konstruktion när den dyker upp Glad
    Vad är (den grammatiska) förklaringen till att man kan ta bort komma nummer två - vet du det? (Och du menar väl "...och användande av, gemensamhetslokalen", med kommat före - inte efter - gemensamhetslokalen, right?)
    Nä, det är som sagt inte alls kommatering av bisatser jag undrar över - det förekommer ju inte ens några bisatser i mina exempel? 
  • Anonym (kommaterare)
    Anonym (och) skrev 2022-02-05 19:17:18 följande:

Enligt vad jag lärt mig ska man aldrig ha kommatecken innan ordet "och", men jag har ingen bra referens på det just nu. Ordet "och" binder samman två satser och just för att satserna binds samman ska det inte vara något sklijetecken.. 

Man kanske ska vara uppmärksam på om det behövs, men det finns ingen språkregel som säger att man inte kan ha ett kommatecken före 'och' - även om även många lärare tyvärr sprider den missuppfattningen. Som jag förstår det kan man använda det eftersom kommatecken inte enbart binder ihop satser, utan även kan markera en liten paus på ett sätt som 'och' inte gör.
  • Anonym (kommaterare)

TS: Någon källa annat än ett skapligt språksinne har jag tyvärr inte, men jag känner nog att kommatecken för läsbarhetens skull bör användas i båda dina exempel. Texten blir lättare att hänga med i då.

Sedan kanske det, som vissa redan har föreslagit, kan vara bättre att omformulera om det är viktigt att även folk som inte är vana läsare kan ta till sig det som står, även om det inte är svåra meningar i sig.

• Anonym (Kommatören)
    Anonym (kommaterare) skrev 2022-02-05 21:50:24 följande:
    Man kanske ska vara uppmärksam på om det behövs, men det finns ingen språkregel som säger att man inte kan ha ett kommatecken före 'och' - även om även många lärare tyvärr sprider den missuppfattningen. Som jag förstår det kan man använda det eftersom kommatecken inte enbart binder ihop satser, utan även kan markera en liten paus på ett sätt som 'och' inte gör.
    Exakt så. Det är en sån där "regel" som tagits helt ur sitt sammanhang och sen av någon anledning bitit sig fast som en universell regel....
    Anonym (kommaterare) skrev 2022-02-05 21:53:47 följande:

TS: Någon källa annat än ett skapligt språksinne har jag tyvärr inte, men jag känner nog att kommatecken för läsbarhetens skull bör användas i båda dina exempel. Texten blir lättare att hänga med i då.

Sedan kanske det, som vissa redan har föreslagit, kan vara bättre att omformulera om det är viktigt att även folk som inte är vana läsare kan ta till sig det som står, även om det inte är svåra meningar i sig.

Ja, jag håller med - språkkänslan säger även mig att man bör ha kommatecken här, men jag behöver alltså mer än enbart språkkänsla... Men tack ändå för din input; det är ju ändå trevligt när nån tycker likadant som en själv Flört

Och ja, som sagt: det är klart att det är bättre att formulera om om det går, men återigen: jag behöver ändå veta hur jag ska hantera det när konstruktionen uppkommer Glad
Svar på tråden Hur använder man kommatecken här??