Anonym (Undrar) skrev 2022-02-05 16:21:37 följande:
Vår vuxna dotter som har barn är tillsammans med en dömd missbrukare. Vad gör vi för att skydda barnbarnet?
Vår dotter 20 år som har ett barn på 2.5 år har berättat att hon träffat en ny kille. De har ett förhållande. Eftersom hon träffat missbrukare förr kollade jag upp honom på lexbase och han har flera domar pga vapenbrott och grovt missbruk. Senaste domen är från dec-21.
Vad gör man? Vi ska prata med henne i morgon men vad gör man om hon inte vill lyssna?
Personligen tycker jag att man gör klokt i att försöka skaffa ett nätverk av människor som har erfarenhet av missbruk när man har en missbrukare som anhörig. Att faktiskt vara med i någon stödgrupp, eller prata med någon som är i en situation där man fått göra svåra val.
Det handlar liksom inte om hur du/ni ska få dottern att lyssna imorgon, utan också om vad ni kan göra för att skydda barnbarnet, när det är dags att ringa socialtjänsten/polisen/vården.
Jag tänker att det handlar om att faktiskt väja att skydda sitt barnbarn och att försvåra för ens eget barn att ha en livsstil som är skadlig och samtidigt ha hand om sitt barn. Att faktiskt våga anmäla till socialtjänsten när det behövs.