• Anonym (Undrar)

Vår vuxna dotter som har barn är tillsammans med en dömd missbrukare. Vad gör vi för att skydda barnbarnet?

Vår dotter 20 år som har ett barn på 2.5 år har berättat att hon träffat en ny kille. De har ett förhållande.  Eftersom hon träffat missbrukare förr kollade jag upp honom på lexbase och han har flera domar pga vapenbrott och grovt missbruk. Senaste domen är från dec-21.

Vad gör man? Vi ska prata med henne i morgon men vad gör man om hon inte vill lyssna? 

• Svar på tråden Vår vuxna dotter som har barn är tillsammans med en dömd missbrukare. Vad gör vi för att skydda barnbarnet?
  • Anonym (H)

Om det finns reell risk för att barnet far illa eller konkret bevisat att barnet far illa hoppas jag ni ringer socialtjänsten och om det begås brott i barnet närhet så ringer ni polisen. 

Annars kan ni nog knte göra så mycket förutom att berätta för dottern om hans förflutna och hoppas att hon själv inser riskerna ich finnas där om hon och/eller barnbarnet far illa. 

• Anonym (Undrar)

Eftersom han är missbrukare av kokain amfetamin och en drös av tabletter känns det som om vi borde kontakta socialtjänsten redan nu om hennes tvååring umgås med honom? Eller måste vi vänta till något konkret händer? Vi kommer tyvärr inte få veta eftersom hon har en förmåga att undanhålla sanningen när det gäller sina pojkvänner  :( 

• Anonym (111)

Prata med henne först! 
    Bara tala om att du vet om hans bakgrund och att ni är oroade för henne och barnet. Blir hon arg - ja, då vet ni att hon skyddar honom och inte tänker på barnet. 

Ni behöver inte vänta tills något konkret händer, man kan ringa Soc när som helst och dryfta oro. Ni kan t.o.m ringa anonymt först om ni bara vill bolla med dem vad man ska göra. Men som sagt, prata med henne först, visa att ni älskar henne och vill stötta. 

• Anonym (Reena)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-02-05 16:41:37 följande:

Eftersom han är missbrukare av kokain amfetamin och en drös av tabletter känns det som om vi borde kontakta socialtjänsten redan nu om hennes tvååring umgås med honom? Eller måste vi vänta till något konkret händer? Vi kommer tyvärr inte få veta eftersom hon har en förmåga att undanhålla sanningen när det gäller sina pojkvänner  :( 

Prata med henne först och gör glasklart för henne att ni kommer att anmäla till soc om hon fortsätter med den mannen.

Ni behöver inte vänta tills något konkret händer.

Jag kan säga att jag generellt avråder från att anmäla till soc då det kan stjälpa mer än att hjälpa. Men i detta fall måste jag ändå råda som jag gör.

Er dotter verkar ha dåligt omdöme sedan innan om hon blev mamma som 16-åring dock...
  • Anonym (Ring)

Jag hade ringt. Och åkt hem till dottern idag för att vara säker på att barnet inte är i fara idag.

Om han har ett aktivt missbruk finns risken att han förvarar eller glömmer narkotikan hemma hos er dotter. En 2,5 åring ska inte utsättas för risken att hitta och stoppa narkotika i munnen och överhuvudtaget lever barnet i en riskfylld miljö.

Barnet ska heller inte umgås med en våldsam person, för risken finns både för att hon tvingas bevittna misshandel av mamman och att hon själv blir misshandlad. Sedan finns allt annat elände som drabbar barn i otrygga förhållanden, barnets behov hamnar i skymundan och det är allt från kärlek till mat. I värsta fall överlever barnet inte pojkvännen.

Använder er dotter narkotika?

I vilket fall som helst, barnet måste skyddas från den här miljön. Det är bra att ni ska prata med dottern, men hennes usla partnerval tyder på ett så dåligt omdöme att det är akut att skydda barnet. Ring gärna soc redan idag. Ni kan alltid rådgöra anonymt med dem, innan ni anmäler er dotter.

• Anonym (Vuxen)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-02-05 16:21:37 följande:
    Vår vuxna dotter som har barn är tillsammans med en dömd missbrukare. Vad gör vi för att skydda barnbarnet?

Vår dotter 20 år som har ett barn på 2.5 år har berättat att hon träffat en ny kille. De har ett förhållande.  Eftersom hon träffat missbrukare förr kollade jag upp honom på lexbase och han har flera domar pga vapenbrott och grovt missbruk. Senaste domen är från dec-21.

Vad gör man? Vi ska prata med henne i morgon men vad gör man om hon inte vill lyssna? 

Personligen tycker jag att man gör klokt i att försöka skaffa ett nätverk av människor som har erfarenhet av missbruk när man har en missbrukare som anhörig. Att faktiskt vara med i någon stödgrupp, eller prata med någon som är i en situation där man fått göra svåra val.

Det handlar liksom inte om hur du/ni ska få dottern att lyssna imorgon, utan också om vad ni kan göra för att skydda barnbarnet, när det är dags att ringa socialtjänsten/polisen/vården. 

Jag tänker att det handlar om att faktiskt väja att skydda sitt barnbarn och att försvåra för ens eget barn att ha en livsstil som är skadlig och samtidigt ha hand om sitt barn. Att faktiskt våga anmäla till socialtjänsten när det behövs.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-02-05 17:50:17 följande:

Inget. Sluta lägg er i. Ju mer ni tjatar desto hårdare kommer hon försvara honom. Ni tror väl inte att hon inte vet om hans bakgrund...? Och ni vill knappast göra en orosanmälan till soc på er egen dotter, eller hur...? Så låt bara bli.

Hade dottern inte haft ett småbarn så hade jag resonerat som du, låt henne göra sina misstag.
    Men nu är det en liten pys på 2,5 år som måste umgås med denna man och det är högst olämpligt.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-02-05 17:55:15 följande:
    Håller med om att det är otroligt olämpligt, men man får tänka på hur man ska göra för av de förslag jag sett hittills i tråden så är det en bombsäker checklista på hur man garanterar att ens dotter kommer att hata en för resten av livet. Hade det varit grannens dotter hade jag inte sagt något annat än soc-anmälan, men om man tänker på risken att barnet skulle omhändertas, och för hur länge vet man inte heller. Det skulle jag aldrig göra mot varken ett barn eller barnbarn. Det finns subtilare sätt än att sätta ner hela foten och hota som många verkar vilja göra.
    Allvarligt talat, det är värre att det lilla barnet lever i ett hem med en aktiv missbrukare än att det lever i en annan välfungerande familj.
    Och jag skrev att ts bör prata med sin dotter innan anmälan så dottern får en chans att undvika den.

Det är bättre med en arg 20-årig dotter än en 2,5-åring som lever i en riskfylld miljö.

Sen kommer barnet inte omhändertas omedelbart utan mamman kommer få sin chans att rätta till situationen. Gör hon inte det så har hon aktivt valt att leva med en narkoman utan sitt barn. Det får hon ta som en konsekvens helt enkelt.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2022-02-05 17:55:15 följande:
     Det finns subtilare sätt än att sätta ner hela foten och hota som många verkar vilja göra.
    Glömde!

Vilka sätt tänker du på då?
Svar på tråden Vår vuxna dotter som har barn är tillsammans med en dömd missbrukare. Vad gör vi för att skydda barnbarnet?