• Anonym (.)

Jag tror jag har fått inflamation i strupet och nu börjar halsen bli tjockare

Det började på onsdagskvällen och direkt efter måltiden kände jag av en irritation bakre gommen. Jag vet att många kan tänka att det är Covid, under dessa oroliga tider. Men rent logiskt så kan man inte insjukna i varken förkylning eller Covid såhär snabbt. Besväret skedde direkt efter måltid, så jag måste jag ha irriterad köttet som är bakom gommen, det är helt rött där bak. Alt: Att jag visst fick halsbränna och det har möjligtvist fått strupen att inte klara av det syra ifrån magsäcken och därefter lett till inflammation efter att sår har uppstått.

Jag är inte snuvig eller ger annan symptom på förkylnings tecken. Så jag känner mig hängning p.g.a det inflammerade såret som är bakom gommen. Esofagit, fick jag även fram när jag Googlat. Nu vet jag inte om det är det. Men min hals har blivit mer tjockare, det har blivit mer trångare och jag börjar bli orolig.

Jag har förstås bokad en tid till VC, men finns det något jag kan göra för att linda denna besvär? JAG kan inte hitta något svar än: ''
    Eosinofil esofagit är en sjukdom som måste beaktas av alla i vårdkedjan. En 23-årig man inkom på kvällen till sjukhusets akutmottagning med totalstopp i esofagus''.

Jag behöver hjälp och ha i åtanken på att jag för tillfället mår oerhört dåligt just nu. Tack!

• Svar på tråden Jag tror jag har fått inflamation i strupet och nu börjar halsen bli tjockare
  • Anonym (Katten)

Hej!

Jag tror att du kanske kan ha histaminintolerans! Detta innebär att man reagerar på histamin i födoämnen och då kan man få symptom som yrsel, magbesvär, hjärtklappning, huvudvärk och allergiska, förkylningsliknande symptom från luftvägarna, mm. Reaktionerna brukar komma ganska direkt när man äter. Var det du som skrev den andra tråden om att du ätit fiskpinnar+choklad+kaffe? Isåfall är det inte konstigt att du reagerade så starkt då dessa fördoämnen är riktigt höga på histamin, särskilt tillsammans! Jag råder dig att läsa på om histaminintolerans och göra förändringar i kosten. Det finns även ett enzym man kan ta som heter diaminoxidas som verkar hjälpa många då kroppen vid histaminintolerans inte har förmåga att producera detta enzym själv.
    Hoppas denna information kanske kan hjälpa dig, jag har själv precis upptäckt att jag lider av detta efter 3 år (!) av kronisk yrsel.

Lycka till och hoppas du blir bättre????

• Anonym (hypokondriker)

Det låter faktiskt mest som hypokondri i mina öron.

• Pope Joan II

Vad menar du förresten med att du inte skulle kunna insjukna i covid? Det har ju inget med måltiden att göra. Du kan ha blivit smittad för en, tre, sju eller 14 dagar sedan och få symptom precis när som helst efter det. Du kan vakna på natten och ha ont i halsen, få ont i halsen före, efter eller under en måltid eller precis när som helst. Så din logik haltar ganska betänkligt. 

• Anonym (.)
    Anonym (hypokondriker) skrev 2022-02-06 10:52:41 följande:

Det låter faktiskt mest som hypokondri i mina öron.

Varsågod och mina besvär till din kropp, så får du sköta ''hypokondri''. Jag har fruktansvärt ont.
    Anonym (Katten) skrev 2022-02-06 10:25:13 följande:

Hej!

Jag tror att du kanske kan ha histaminintolerans! Detta innebär att man reagerar på histamin i födoämnen och då kan man få symptom som yrsel, magbesvär, hjärtklappning, huvudvärk och allergiska, förkylningsliknande symptom från luftvägarna, mm. Reaktionerna brukar komma ganska direkt när man äter. Var det du som skrev den andra tråden om att du ätit fiskpinnar+choklad+kaffe? Isåfall är det inte konstigt att du reagerade så starkt då dessa fördoämnen är riktigt höga på histamin, särskilt tillsammans! Jag råder dig att läsa på om histaminintolerans och göra förändringar i kosten. Det finns även ett enzym man kan ta som heter diaminoxidas som verkar hjälpa många då kroppen vid histaminintolerans inte har förmåga att producera detta enzym själv.
    Hoppas denna information kanske kan hjälpa dig, jag har själv precis upptäckt att jag lider av detta efter 3 år (!) av kronisk yrsel.

Jag förstår inte varför någon gjorde tummen ner. Jag tyckte detta var bra!

Jag brukar oftast äta hälsosam kost. Men jag ville bara njuta lite för mig själv och bestämde för att helt enkelt äta fiskpinnar. Efterrätt blir det sällan och nu när det väl blev efterätt så blev det chocklad och kaffe.

Fan också. Jag mår riktigt dåligt här och halsen känns som om den blivit trångare sedan onsdagskväll när besväret började.
    Pope Joan II skrev 2022-02-06 11:00:15 följande:

Hälsoångest.

Läs hela inlägget istället, tack. Jag har väldigt ont.
    Anonym (1177) skrev 2022-02-06 10:34:17 följande:

Låter inte som ensofagit av den information som finns online, det är inte en sjukdom som uppstår på några minuter eller ens timmar. Sluta leka internetläkare och ring 1177!

www.netdoktorpro.se/gastroenterologi/medicinska-oversikter/eosinofil-esofagit/

Tack! Jag har kontaktat 1177 och hoppas jag får tid väldigt snart eller i alla fall att besväret försvinner mycket, mycket snart!

• nnnnnnnn

De jag vet som har eosinofil esofagit känner absolut ingenting förrän maten börjat småfastna i matstrupen. Då är det bra att dricka kolsyrat så att maten hoppar upp eller ner i strupen, sen blir det soppa, gröt, youghurt osv ett par dagar för att inget ska fastna innan inflammationen lagt sig så att de kan äta riktig mat igen.

Så jag tycker inte att det liknar deras symptom alls.

• Pope Joan II
    Anonym (.) skrev 2022-02-06 11:13:15 följande:
    Varsågod och mina besvär till din kropp, så får du sköta ''hypokondri''. Jag har fruktansvärt ont.
    Anonym (Katten) skrev 2022-02-06 10:25:13 följande:

Hej!

Jag förstår inte varför någon gjorde tummen ner. Jag tyckte detta var bra!

Jag brukar oftast äta hälsosam kost. Men jag ville bara njuta lite för mig själv och bestämde för att helt enkelt äta fiskpinnar. Efterrätt blir det sällan och nu när det väl blev efterätt så blev det chocklad och kaffe.

Fan också. Jag mår riktigt dåligt här och halsen känns som om den blivit trångare sedan onsdagskväll när besväret började.

Läs hela inlägget istället, tack. Jag har väldigt ont.
    Anonym (1177) skrev 2022-02-06 10:34:17 följande:

Låter inte som ensofagit av den information som finns online, det är inte en sjukdom som uppstår på några minuter eller ens timmar. Sluta leka internetläkare och ring 1177!

www.netdoktorpro.se/gastroenterologi/medicinska-oversikter/eosinofil-esofagit/

Tack! Jag har kontaktat 1177 och hoppas jag får tid väldigt snart eller i alla fall att besväret försvinner mycket, mycket snart!

Jag läste inlägget och det är inte esofagit du har.
  • Anonym (Katten)

Histamin finns i all mat, även nyttig sådan. Det är inte något fel med fiskpinnar och jag älskar också choklad, det jag menar är att om man reagerar på histamin måste man försöka undvika eller begränsa de mest histaminrika födoämnena, även om de är nyttiga. Om man äter flera histaminrika livsmedel tillsammans kan man få en kraftigare reaktion. Jag tycker det låter som att du har en klockren allergisk reaktion i luftvägarna. Det tillsammans med yrsel som du beskrev i din andra tråd påminner om mina egna problem med histaminintollerans. Det tog mig 3 år att förstå att mina reaktioner kom i samband med mat. Jag vet inte om du har reagerat på mat tidigare men det kan vara bra att vara lite uppmärksam när man äter och se om man får tex muntorrhet, utslag eller hjärtklappning av vissa livsmedel. Många reagerar starkt på alkohol, te, choklad, osv. Jag hoppas du blir bättre iaf, finns inget värre än att må dåligt och inte veta vad som är fel.

• Anonym (L)

Irritation i halsen som gradvis känns tjockare är ju ingen konstig start på en vanlig övre luftvägsinfektion (förkylning/influensa/covid). Ibland kommer snuva och hosta senare, ibland blir blir det inte mer än halsbesvär. Men är du orolig så prata med 1177.

Svar på tråden Jag tror jag har fått inflamation i strupet och nu börjar halsen bli tjockare