Jag tror jag har fått inflamation i strupet och nu börjar halsen bli tjockare
Det började på onsdagskvällen och direkt efter måltiden kände jag av en irritation bakre gommen. Jag vet att många kan tänka att det är Covid, under dessa oroliga tider. Men rent logiskt så kan man inte insjukna i varken förkylning eller Covid såhär snabbt. Besväret skedde direkt efter måltid, så jag måste jag ha irriterad köttet som är bakom gommen, det är helt rött där bak. Alt: Att jag visst fick halsbränna och det har möjligtvist fått strupen att inte klara av det syra ifrån magsäcken och därefter lett till inflammation efter att sår har uppstått.
Jag är inte snuvig eller ger annan symptom på förkylnings tecken. Så jag känner mig hängning p.g.a det inflammerade såret som är bakom gommen. Esofagit, fick jag även fram när jag Googlat. Nu vet jag inte om det är det. Men min hals har blivit mer tjockare, det har blivit mer trångare och jag börjar bli orolig.
Jag har förstås bokad en tid till VC, men finns det något jag kan göra för att linda denna besvär? JAG kan inte hitta något svar än: ''Eosinofil esofagit är en sjukdom som måste beaktas av alla i vårdkedjan. En 23-årig man inkom på kvällen till sjukhusets akutmottagning med totalstopp i esofagus''.
Jag behöver hjälp och ha i åtanken på att jag för tillfället mår oerhört dåligt just nu. Tack!