• Anonym (Grodan Boll)

Folkbokförd på fel adress

Jag har vetskap om en person som står skriven på fel adress. Hon är alltså sambo men är inte skriven på hans adress.

Jag har en personlig tagg i sidan till båda dessa personer och funderar på att anmäla detta.
    De kan liksom ha det.

Vad jag inte förstår är bara varför man inte skriver sig där man bor. Det finns inga bidrag att tjäna på att stå på gamla adressen för någon av parterna, så varför skulle man strunta i att ändra sin folkbokföring?

• Svar på tråden Folkbokförd på fel adress
  • Anonym (Skit i det)

Lathet och okunskap
    Hålla kvar ett annat kontrakt
    Skol och dagisköer
    Bostadskö
    Reseavdrag
    Traktamente
    Vill inte att alla ska veta var man bor
    Bostadsregler

• Anonym (Men....)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2022-02-06 17:06:01 följande:
    Folkbokförd på fel adress

Jag har vetskap om en person som står skriven på fel adress. Hon är alltså sambo men är inte skriven på hans adress.

Jag har en personlig tagg i sidan till båda dessa personer och funderar på att anmäla detta.
    De kan liksom ha det.

Vad jag inte förstår är bara varför man inte skriver sig där man bor. Det finns inga bidrag att tjäna på att stå på gamla adressen för någon av parterna, så varför skulle man strunta i att ändra sin folkbokföring?

Du kanske borde skaffa dig ett eget liv istället ?! 
  • Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (Skit i det) skrev 2022-02-06 17:10:14 följande:

Lathet och okunskap
    Hålla kvar ett annat kontrakt
    Skol och dagisköer
    Bostadskö
    Reseavdrag
    Traktamente
    Vill inte att alla ska veta var man bor
    Bostadsregler

Det enda alternativet är isåfall lathet och okunskap. Dock borde man i deras ålder ha koll på detta.
  • Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (Men....) skrev 2022-02-06 17:11:15 följande:
    Du kanske borde skaffa dig ett eget liv istället?! 
    Tack, jag har ett bra liv redan.

Men vissa förtjänar det bara helt enkelt. Det är ju inte så att jag ska hitta på en lögn och anmäla dem till soc!
  • Anonym (Andreas)

Att anmäla dom gör ju inte att dom åker i fängelse, separerar eller annat dramatiskt. Det startar en utredning hos folkbokföringen. Om dom redan är sambos är ju uppsägning av en bostad inte direkt ett straff. 

• Anonym (Skit i det)
    Anonym (Grodan Boll) skrev 2022-02-06 17:17:22 följande:
    Det enda alternativet är isåfall lathet och okunskap. Dock borde man i deras ålder ha koll på detta.
    Kan vara en tro att sambolagen inte gäller om man inte är skriven på samma adress.

Eller ett sätt att smita undan skatt, eller underhåll, eller kfm, eller något gammalt bittert ex som trakasserar.

Oavsett - Deras ensak.
  • Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-02-06 17:26:39 följande:

Att anmäla dom gör ju inte att dom åker i fängelse, separerar eller annat dramatiskt. Det startar en utredning hos folkbokföringen. Om dom redan är sambos är ju uppsägning av en bostad inte direkt ett straff. 

Jag vill inte ha dem i fängelse heller!
    Men en trevlig liten bot skulle kunna svida lite så där lagom.

lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-vara-folkbokford-pa-en-annan-adress-an-den-man-bor-pa-1

Personen bodde inte i lägenhet innan flytten. 
  • Anonym (Grodan Boll)
    Anonym (Skit i det) skrev 2022-02-06 17:27:43 följande:
    Kan vara en tro att sambolagen inte gäller om man inte är skriven på samma adress.

Eller ett sätt att smita undan skatt, eller underhåll, eller kfm, eller något gammalt bittert ex som trakasserar.

Oavsett - Deras ensak.
    De behöver en välförtjänt knäpp på näsan, de har jävlats nog för en livstid.

De klarar inte att låta andra sköta sina ensaker så de kan gott få smaka på sin egen medicin.

Troligen kommer de fatta att jag ligger bakom men det skiter jag högaktningsfullt i.
  • Anonym (Eh...)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-02-06 17:26:39 följande:

Anonym (Grodan Boll) skrev 2022-02-06 17:40:12 följande:
    Jag vill inte ha dem i fängelse heller!

"Den som gör sig skyldig till folkbokföringsbrott av normalgraden kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (42 § första stycket FOL). Om brottet räknas som grovt kan personen dömas till fängelse i högst två år (42 § andra stycket FOL)."
Svar på tråden Folkbokförd på fel adress