• Whisp

    Rätt till sjukvård som antivaxxer?

    Så vad anser ni? Bör de som väljer att inte vaccinera sig/sina barn ha rätt till sjukvård gratis vid sjukdomsfall (tex mässling, polio, röda hund)? Eller ska de få betala för de själva?

  • Svar på tråden Rätt till sjukvård som antivaxxer?
  • Anonym

    Ja, eftersom jag vill leva i ett mänskligt samhälle.
    Alla människor gör fel någon gång och då behöver vi hjälpa varandra.
    Jag tycker även att rökare och alkoholister ska få vård

  • Anonym (S)

    Självklart, varför skulle de inte få det? Vi nekar inte folk vård pga deras personliga val, inte ens mördare nekas vård. 

  • Anonym (Suck)

    Självklart ska de ha rätt till sjukvård. Allt annat är en hal backe.

    Ska rökare inte få KOL-vård? Överviktiga inte diabetesvård?

    Om någon inte får vaccinera sig, ska de få vård? Vilka vaccin ska ingå? Vem ska bestämma det? Om nån vaccinerat sig halvvägs men avbrutit och inte velat ta boosterdoser, ska de få?

    Om det är ett akutläge och nån kommer in utan identitet, ska vi inte ge dem vård innan man vet om de fått vaccin?

    Det blir ju orimligt.

  • Anonym (L)

    Ja, självklart. Det är som att säga att rökare och överviktiga inte ska få vård. 

    Till och med hemska brottslingar får ju vård.

  • Anonym (What?)

    Vilken supermärklig frågeställning. Om vi vänder på det: Har två personer i min absoluta närhet som har fått allvarliga biverkningar pga vaccinet och inte har kunnat jobba på ett halvår - skulle inte de ha rätt till sjukvård pga av att de har valt att vaccinera sig? Nej, just det. Självklart har vi alla rätt till vård. 

  • Anonym (???)

    Jamen, självklart. Den gravt feta får vård, den klantige skidåkaren, han som rökt hela livet, den som kört för fort, den som kort o gott är människa och fortfarande lever ska ha rätt till vård. Det blir oerhört godtyckligt annars var vi ska dra gränsen. 

  • MimosaStarr

    Jag tycker alla ska få vård. Tycker gränsen bogv nådd när Sverige flög hit is terrorister som massmördat och huggit huvudet av barn och bara låter dem gå fria utan reprimand så bör vi kunna ge vård till alla. Även de som inte vill vaccinera sig eller sina barn.

  • Anonym (J)

    Ja. Annars ska rökare och motorcyklister inte heller få vård. Eller soc-bidrag till folk som skaffar en massa ungar de inte kan försörja. Läste precis om någon som hade sex barn och gnällde (!!!) över att existensminimum var så lågt. 

Svar på tråden Rätt till sjukvård som antivaxxer?