• Happymeal

Skaffa nya vänner, uppsala

Jag är en tjej, 33 år, gift och har barn. Jag kommer inte från Uppsala ursprungligen och har därför varken släkt eller vänner här. Corona har ju kommit i vägen dessutom.
    Jag vill hitta "bra och vettiga" vänner. Hur gör man det? Jag har gått med i olika grupper, appar osv. Men det är få aktiva eller så klickar man inte tillräckligt bra.
    Jag tycker det här är jätte jobbigt och har sån hemlängtan. Samtidigt vill jag skaffa ett nätverk här då jag annars trivs i övrigt. Jag trivs bäst bland andra människor och mår inte bra av denna ensamhet.
    Jag vill ha tips där på ställen, både fysiska och digitala där man är ute efter att knyta nya kontakter. 
    Gäller uppsala län.
    Någon som vet något jag kanske missat?

• Svar på tråden Skaffa nya vänner, uppsala
  • Anonym (Träning)

Om du gillar träning skulle jag säga att gå med i en träningsgrupp där man träffar samma gäng någon/ett par gånger i veckan. Då blir det ju lättare att prata med nån.

• Anonym (Uppsalabo)

Har du några särskilda intressen? Då blir det lättare att tipsa dig!

• Anonym (Föreningar)

Ett alternativ kan vara att engagera dig i någon förening, t ex via barnen, eller något intresse du har. Kan vara allt från politik till kultur.

• Happymeal

Jag tränar inte, är inte intresserad av sport i allmänhet.
    Jag önskade att jag vore det men det är så förbannat tråkigt.
    Promenader på sin höjd.
    Jag har väldigt många intressen, men kurser osv - allt kostar pengar.
    Via barnen har jag inte hittat någon som jag klickar med. De föräldrarna känns så olik mig. De flesta är äldre, det har jag visserligen inga problem alls med. Det viktiga för mig är att man trivs med varandra oavsett om de är 20 eller 60.
    Jag vet inte, just nu känns allt så mörkt. Om jag har mer pengar kan jag gå någon kurs osv och få träffa lite människor. Men finns det inget annat sätt? Via nätet någonstans?

• Anonym (Föreningar)
    Happymeal skrev 2022-02-07 20:17:48 följande:

Jag tränar inte, är inte intresserad av sport i allmänhet.
    Jag önskade att jag vore det men det är så förbannat tråkigt.
    Promenader på sin höjd.
    Jag har väldigt många intressen, men kurser osv - allt kostar pengar.
    Via barnen har jag inte hittat någon som jag klickar med. De föräldrarna känns så olik mig. De flesta är äldre, det har jag visserligen inga problem alls med. Det viktiga för mig är att man trivs med varandra oavsett om de är 20 eller 60.
    Jag vet inte, just nu känns allt så mörkt. Om jag har mer pengar kan jag gå någon kurs osv och få träffa lite människor. Men finns det inget annat sätt? Via nätet någonstans?

Vad har du för intressen? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Föreningar) skrev 2022-02-07 10:03:39 följande:
    Ett alternativ kan vara att engagera dig i någon förening, t ex via barnen, eller något intresse du har. Kan vara allt från politik till kultur.
    Bra ide
  • Anonym (Uppsalabo sedan födseln)

Förstår att det är jobbigt. Känns som många av mina vänner bott här sedan vi var små eller så träffade jag dem under studietide. inte lätt hitta nya i en stad som denna upptäckte jag när jag gick genom en skilsmässa för 8 år sedan och många vänner försvann med ex-mannen, trots att jag trodde de var mina vänner också. Jag har kvar en del av mina riktigt gamla vänner som också bor här så är inte lika ensam som det låter som att du är, men jag har hittat nya via t ex jobbet, via barnens kompisar, via en baby-massage kurs som jag gick (har ett nytt förhållande och har fått barn). Men det är ju liksom en av tio situationer som man engagerar sig i som kanske resulterar i en ny bekantskap så jag tänker ge inte upp! det kommer om du vågar och orkar engagera dig i stort och smått via de kontaktytor du har. Har tagit mig 8 år. Går säkert snabbare för en del, men jag tror jag är rätt genomsnittligt trevlig och öppen
    lycka till!

• Happymeal
    Anonym (Uppsalabo sedan födseln) skrev 2022-02-07 23:07:07 följande:

Förstår att det är jobbigt. Känns som många av mina vänner bott här sedan vi var små eller så träffade jag dem under studietide. inte lätt hitta nya i en stad som denna upptäckte jag när jag gick genom en skilsmässa för 8 år sedan och många vänner försvann med ex-mannen, trots att jag trodde de var mina vänner också. Jag har kvar en del av mina riktigt gamla vänner som också bor här så är inte lika ensam som det låter som att du är, men jag har hittat nya via t ex jobbet, via barnens kompisar, via en baby-massage kurs som jag gick (har ett nytt förhållande och har fått barn). Men det är ju liksom en av tio situationer som man engagerar sig i som kanske resulterar i en ny bekantskap så jag tänker ge inte upp! det kommer om du vågar och orkar engagera dig i stort och smått via de kontaktytor du har. Har tagit mig 8 år. Går säkert snabbare för en del, men jag tror jag är rätt genomsnittligt trevlig och öppen
    lycka till!

Ja det är tid man behöver ge. Men jag är så less att det tar tid. Jag har varit hemma mer eller mindre under all denna tid med corona. Jag lämnar gården ca 2-3 ggr i månaden och då för att handla mat. Så jag ser sällan människor utöver min familj. 
    Mina intressen är hästar, målning, odling, växthus, närproducerat, massage, sticka, simma/bada, vara ute, "alternativ medicin", all form av konstskapande, sällskapsspel, pyssla, middagar, "spakvällar", skriva, läsa, true crime, juridik, osv osv.
  • Anonym (Träning)
    Happymeal skrev 2022-02-08 15:25:58 följande:
    Ja det är tid man behöver ge. Men jag är så less att det tar tid. Jag har varit hemma mer eller mindre under all denna tid med corona. Jag lämnar gården ca 2-3 ggr i månaden och då för att handla mat. Så jag ser sällan människor utöver min familj. 
    Mina intressen är hästar, målning, odling, växthus, närproducerat, massage, sticka, simma/bada, vara ute, "alternativ medicin", all form av konstskapande, sällskapsspel, pyssla, middagar, "spakvällar", skriva, läsa, true crime, juridik, osv osv.
    Skaffa medryttarhäst? Prata med REKO-ringsfolket? Gå och crawlträna på Fyrishovs öppna träningar när de startar igen? Få med i Friluftsfrämjandet? Bokcirkel? 
  • Anonym (Föreningar)
    Happymeal skrev 2022-02-08 15:25:58 följande:
    I Uppsala finns det några föreningar som ordnar brädspelskvällar.
    Biblioteken brukar ha olika typer av författarträffar, läsecirklar odyl
    Kolla också studieförbunden som har allt från workshops till kurser kring mycket du är intressread av. Kostar dock lite.
    Sök runt efter olika gäng som träffas för att sticka/sy

Nej - inget kommer ge dig vänner på en vecka men är en start på att skaffas sig ett socialt liv med människor att umgås med.
  • Anonym (Träning)
    Anonym (Föreningar) skrev 2022-02-08 15:38:08 följande:
    I Uppsala finns det några föreningar som ordnar brädspelskvällar.
    Biblioteken brukar ha olika typer av författarträffar, läsecirklar odyl
    Kolla också studieförbunden som har allt från workshops till kurser kring mycket du är intressread av. Kostar dock lite.
    Sök runt efter olika gäng som träffas för att sticka/sy

Nej - inget kommer ge dig vänner på en vecka men är en start på att skaffas sig ett socialt liv med människor att umgås med.
    Finns det facebookgrupper där TS bor för det ju att lägga ut en blänkare i dem med om att ses för typ stickning, promenader mm.
  • Anonym (Vilken)

Vilken del av Uppsala bor du i?

• Sockerikaffet

Du har fått bra tips om föreningar osv men hur ser det ut med din partners bekantskapskrets? Kan du umgås med/lära känna din partners vänner/släkt eller partners vänners partners?

• Anonym (Uppsalabo)

Garnbutiken Yll&Tyll ordnar normalt sett stickcafé varje vecka, även om det just har varit uppehåll pga covid igen. Vet inte om de drar igång nu när allt öppnar upp igen, men det är absolut ett tips. 

Vet att det finns en drös med stickare som hittat varandra genom podden Stickkontakts #stickkontaktannons, en facebookgrupp och en instagramhashtag. (Vi är MÅNGA stickare i mellan 30 och 40 här i stan!)

English bookshop har bokcirklar och bokklubbar, kolla in deras hemsida om vad som händer just nu. Både stadsbiblioteket och akademibokhandeln ordnar författarträffar och andra typer av föreläsningar och samtal kring olika teman.

• Anonym (Emma)

Hej! Jag känner lite likadant dock är det under andra omständigheter kanske som jag har kvar så många av mina äldre vänner ???? jag är 29 , fyller 30 år i november och önskar också att jag hade fler i mitt liv att hitta på saker med. Jag bor med min sambo ett eget barn och två bonusbarn varannan vecka samt ett i magen. Bor en bil utanför Uppsala men jag jobbar där ???? 

• Anonym (Emma)

Haha , ja alla frågetecken var ju en glad smiley men det blev något annat. 

Svar på tråden Skaffa nya vänner, uppsala