• Ingre

Skuldfälla, arv och psykisk ohälsa

Vet inte vad jag ska göra.
    Har samlat på mig skuld på 500k. Ett dåligt lån och några inkassokrav. 

Räntorna äter upp min lön varje månad, de kommer ta minst 6 år att betala ned med nuvarande takt.

Har fått en ny chans i livet genom ett fastighetsköp, den här en övervärdering på 1.5mkr vilket betyder att jag kunde ha löst mina dåliga skulder.
    De är ett tidigt arv, så om jag inte får till de kan jag behöva köpa ut släktingar om några år.

Vet inte vad jag ska ta mig till, banken vill inte hjälpa mig pga min dåligt skötta ekonomi. Jag har heller ingen i mitt liv jag kan be om hjälp. Detta har påverkat så mycket i mitt liv då jag just nu inte har något möjlighet till ett normalt liv och mår psykiskt dåligt. 

Funderar på om jag kanske kan få tag i en god man. Vad tror ni? 
  • Svar på tråden Skuldfälla, arv och psykisk ohälsa
  • Anonym (Skulder)

Om jag fattar det rätt. Du har betlaningsanmärkningar, vill köpa en fastighet till underpris och får inget lån från banken?

Nej, en god man kommer inte lösa det problemet.

Vore en variant att sälja huset och använda överskottet till att lösa din skulder?

• Ingre

Vill gärna undvika det då de är en släkt gård. De är värt 2,2mkr, så tanken har varit att låna 1,3mkr. Lösa skulderna och ändå ha en övervärdering på huset.

• Anonym (Skulder)
    Ingre skrev 2022-02-07 14:33:16 följande:

Vill gärna undvika det då de är en släkt gård. De är värt 2,2mkr, så tanken har varit att låna 1,3mkr. Lösa skulderna och ändå ha en övervärdering på huset.

Är det en släktgård och du trasslar med ekonomin bör du definitivt inte stå som ägare.

I så fall bättre att din föräldrar, eller vem det nu är, tar ett lån med huset som säkerhet, löser dina skulder ot ett skudlbrev  och sen hyr ut huset till dig. När den det blir arv kommer du ärva huset.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Skulder) skrev 2022-02-07 14:36:25 följande:
    Är det en släktgård och du trasslar med ekonomin bör du definitivt inte stå som ägare.

I så fall bättre att din föräldrar, eller vem det nu är, tar ett lån med huset som säkerhet, löser dina skulder ot ett skudlbrev  och sen hyr ut huset till dig. När den det blir arv kommer du ärva huset.
    Notera att gamla föräldrar kanske inte får låna. Samt att skulder hamnar i samma arv som huset.

• Ingre

Problemet är att skulderna tar så lång tid att betala, orolig att föräldrar hinner gå bort innan och jag står arvslös. Hade ju haft råd med ett huslån på den nivån. 

• Anonym (Skulder)
    Ingre skrev 2022-02-07 17:51:06 följande:

Problemet är att skulderna tar så lång tid att betala, orolig att föräldrar hinner gå bort innan och jag står arvslös. Hade ju haft råd med ett huslån på den nivån. 

Inte mycket att göra då. 
  • me33

Det är lite svårt att förstå dig men kan du inte börja föra dialog med banker?

Säg vad du har och är det som du säger att det finns ett gott övervärde i din snart äga fastighet? 
    Så bör de ha ett intresse för dig menar jag på.

Svar på tråden Skuldfälla, arv och psykisk ohälsa