• Ivana82

    Krypningar i fötterna

    började ha krypningar i fötterna när jag var gravid. 2 x 6 veckor varade det ungefär. Barnmorskan sa att det skulle försvinna efter graviditeten men nu har jag 3 mån bebis och haft krypningar igen. I över två månader. Jättestörigt för att jag kan inte sova om nätterna. Varje gång jag ammar är jag vaken i 2-3 timmar. testade massage men tyckte att det blev ännu värre. 


    äter magnesium Jörn folsyra b12 men verkar inte hjälpa det heller  


    har någon erfarenhet av detta? Vad ska man göra? Vad hjälper. 

  • Svar på tråden Krypningar i fötterna
  • Cookieh

    Jag hade enorma problem med restless legs ("krypningar i benen") både under graviditet och efteråt. Det som hjälpte mig var när jag insåg att jag behöver ta betydligt större doser av både magnesium och B12 än vad jag först trodde. Jag tar 375 mg magnesium per dag (tog det dubbla när jag var gravid, alltså närmare 700 mg) och B-komplex med flera olika B-vitaminer på 50 mg. Great Earth har en bra B-vitaminkomplex. Är nu helt besvärsfri. Om jag missar att ta mina vitaminer kommer krypningarna tillbaka direkt.

  • Ivana82

    Vet du om det påverkar amningen att ta stora doser magnesium och B vitamin? vilket magnesium tar du? Jag har thorne men tar bara rekommenderad dos. 

  • Cookieh
    Ivana82 skrev 2022-02-08 21:28:19 följande:

    Vet du om det påverkar amningen att ta stora doser magnesium och B vitamin? vilket magnesium tar du? Jag har thorne men tar bara rekommenderad dos. 


    Jag frågade på BVC när yngsta barnet föddes och fick till svar att det inte var någon fara. Ammade yngsta två år och hen är helt frisk. Jag tar Great Earth magnesium 375 mg. Finns bl.a. på Apotea.
  • Ivana82

    kollade du upp att du hade magnesium brist eller du bara tog ändå. Gjorde prover själv idag och har normala värden. Bara lite D vitamin jag behöver. Men tänker ändå testa med extra magnesium för att jag blir galen av krypningarna 

  • Cookieh
    Ivana82 skrev 2022-02-10 13:37:29 följande:

    kollade du upp att du hade magnesium brist eller du bara tog ändå. Gjorde prover själv idag och har normala värden. Bara lite D vitamin jag behöver. Men tänker ändå testa med extra magnesium för att jag blir galen av krypningarna 


    Jag har inte kollat. Går inte att få vårdcentralen här att ta sådana test. Men eftersom krypningarna försvinner med magnesium+b-komplex och kommer tillbaka utan är det tydligen något jag behöver. Jag riskerar hellre att äta lite för mycket sånt än att aldrig kunna sova pga krypningar. Kroppen mår dåligt av för lite sömn också.
Svar på tråden Krypningar i fötterna