• Hejida1989

    Panikångest efter narkos

    , jag har en fråga. Jag har blivit sövd med narkos tre gånger.
    första gången vaknade jag upp och upplevde min första panikångest och den höll på i flera timmar. Skakade och var helt superkonstig och hade verkligen panik efteråt och detta höll i sig mer eller mindre i flera dagar, föemodligen för jag trodde jag blivit galen.
    andra gången vaknade jag på uppvaket och hade ångest men inte lika fruktansvärd som jag innan upplevt men ändå ångest men gick över direkt när ja kom in på rummet.
    tredje gången vaknade jag på uppvaket och hade sån jäkla panik. Fruktansvärt. Fortsatte även uppe på rummet och var helt galen , kunde inte sitta still trots bruten fot och hade sån ångest. Fick 20 mg oxascand som jag somnar av till slut men vaknade upp några h senare och har lika mycket panik. när jag vaknar på morgonen så är jag helt väck säkert från tabletterna och får panikattack på panikattack och bara sitter och gungar fram och tillbaka och vet inte om jag kommer överleva skiten. Min mamma kommer in och är helt förstörd för hon aldrig sett mig så fruktansvärt dålig.
    vad i helskotta är det som händer med mig efter narkos???? 
  • Svar på tråden Panikångest efter narkos
  • Anonym (Star)

    Jag har också haft panikångest på uppvaket efter att ha blivit nedsövd och ingen har kunnat förklara för mig varför det blivit så. Har du ångest för övrigt också? 

  • Hejida1989

    Ja tyvärr har jag ångest, men långt ifrån panikångest och särskilt sån fruktansvärd ångest som verkligen tog över hela mig 

  • Anonym (faktor)

    Det som händer är att du får 8-10 olika läkemedel på kort tid och det är helt naturligt att en del reagerar på det.

    Läs din journal, där står vad du har fått för något. Eller läs det allmänna här:

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/anestesi-generell-medicinering-och-overvakning/~:text=Generell%20anestesi%2C%20d%20v%20s%20narkos%2C%20best%C3%A5r,och%20opioider%20har%20p%C3%A5%20varandra.

    Eller, eftersom långa länkar inte funkar, googla

    vad innehåller narkos

    Och läs på internetmedicin, första träffen.

  • FtS70

    Det händer ganska många, i synnerhet patienter med tidigare ångest. Om du skall sövas någon mer gång kan du berätta om dina upplevelser, så kan man hindra liknande. Du skall inte behöva få panikattacker.

  • Hejida1989

    Jag berättade för dem på Sjukhuset min upplevelse från första operationen så dem var medvetna om att jag hade en liten skräck för just narkosen. men tycker det är så konstigt att min Andra narkos gick ok och den första och senaste var katastrof. är ju livrädd för att behövas sövas någon mer gång. kan inte ens beskriv hur fruktansvärt det var. var osäker på om jag skulle överleva med att må så dåligt. ingen viste anledning eller något varför det blir så..
    för det börjar direkt på uppvaket när jag är groggy och får panik i hela kroppen, precis som jag kämpar emot och känner att jag tappar kontrollen.
    många tycker det känns skönt att sova vidare efter narkos medans för mig känns de som att jag håller på att drunkna och kämpar för mitt liv att bli ?klar? i huvudet 

  • Anonym (gg)

    En sköterska på uppvaket sa till mig att ofta har de som får panik och gråter egentligen ont, men de känner inte att det är smärta involverat för att de är så drogade och desorienterade av narkosen. 

  • Anonym (Fy)

    Aldrig haft så i samband med narkos. Men är nog inte helt ovanligt skulle jag tro. Hoppas du mår bättre nu. har upplevt klaustrofobisk känslor där jag känt mig kvävd och instängd i mig själv pga stark ångest. Sen rädslan över de gjorde att jag aldrig blev av med den hemskt 

  • Anonym (gg)

    Ska tillägga att jag alltid vaknar och skrikgråter och är förvirrad efter narkos och inte vet var jag är typ. Den sköterska som sa det där till mig gav mig i alla fall lite smärtstillande och det blev bättre då. Sedan om det var pga av smärtsillande eller att hon var snäll och pratade med mig vet jag inte.

  • Hejida1989

    Okej tack för svar, nä är fortfarande ganska påverkad av det.. blivit som ett trauma och nu är jag livrädd för att behöva opereras fler gånger .. har höjt min dos med citalopram iallafall och tänkte begära ut vad för preparat jag fått vid narkosen och sen jämföra vad som var annorlunda mot den andra narkosen som gick okej.. och tänkte även ringa någon psykolog och arbeta med dessa känslor jag har kring detta och försöka återhämta mig för detta var det värsta jag varit med om.

  • Hejida1989

    Kan tillägga att jag hade noll smärta utan kände Bara panik och dödsångest. hade Ju panikattack som inte gav sig i ca 16 timmar, trodde jag blivit galen och aldrig skulle bli som vanligt igen och det gav mig sån skräck

Svar på tråden Panikångest efter narkos