• Anonym (Villrådig)

Söka lägenhet men behöver bostadsbidrag,hjälp!

Jag vill ställa mig i bostadskö men kommer behöva bostadsbidrag för att klara den ekonomiska biten. Jag vet att jag kommer bli beviljad detta då min inkomst är extremt låg,har räknat på detta.
    Problemet är att jag såklart inte kan beviljas bidrag innan jag har fått en lägenhetshyra att utgå från.
    Nästa stora problem är ju att jag definitivt inte kan få någon lägenhet enbart baserat på min inkomst,jag behöver ju komplettera med bostadsbidraget och något sådant har jag ju inte än..
    Hur gör man? Känns verkligen som ett moment 22 här..

• Svar på tråden Söka lägenhet men behöver bostadsbidrag,hjälp!
  • Fjäril kär

Du får väl börja med att söka lägenheter i ett område som du har råd med. Ligger din inkomst under existensminimum så får du ta kontakt med socialen och ansöka om bistånd. Eller ordna borgenär som kan gå i borgen för att hyra bostad. 

Kolla med de olika hyresbolagen och vilken policy och regler dom har för inkomst och vem som får hyra. 

• Anonym (op)

Var bor du nu då och hur betalar du det?

Ligger du under existensminimum kan du få försörjningsstöd, och då kan du samtidigt få intyg från socialtjänsten för att hyra lägenhet, men bara hos kommunala bostäder oftast.

• Anonym (Villrådig)
    Fjäril kär skrev 2022-02-07 21:07:31 följande:

Du får väl börja med att söka lägenheter i ett område som du har råd med. Ligger din inkomst under existensminimum så får du ta kontakt med socialen och ansöka om bistånd. Eller ordna borgenär som kan gå i borgen för att hyra bostad. 

Kolla med de olika hyresbolagen och vilken policy och regler dom har för inkomst och vem som får hyra. 

Min inkomst ligger nog under existensminimum rätt rejält med tanke på att jag har två barn.
    Men jag kan inte söka något bidrag alls innan jag fått en lägenhet och jag är inte berättigad till lägenhet utan bidrag. Min inkomst från arbete är för låg för att godkännas av något hyresbolag.
    Känner mig bara så oerhört frustrerad och ledsen nu.
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (op) skrev 2022-02-07 21:40:30 följande:

Var bor du nu då och hur betalar du det?

Ligger du under existensminimum kan du få försörjningsstöd, och då kan du samtidigt få intyg från socialtjänsten för att hyra lägenhet, men bara hos kommunala bostäder oftast.

Jag bor i villa med min man,han betalar det mesta. Så när en försäljning av huset är klar så kommer jag ju ha lite pengar. Det räcker absolut inte till att köpa en lägenhet då vi har stora lån, men iallafall så pass att jag kan få hyra genom att använda mig av kapitalet.
    Känns bara så omöjligt att bo kvar tills dess att vi sålt,hade velat lämna typ igår..
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Känns otroligt "bakvänt" att försöka dra på sig en utgift man inte har råd med för att bli beviljad bidrag.

Du är vuxen och ska försörja dig själv, du ska betala dina utgifter, inte förlita dig på bidrag.

• Fjäril kär
    Anonym (Villrådig) skrev 2022-02-08 06:54:29 följande:
    Jag bor i villa med min man,han betalar det mesta. Så när en försäljning av huset är klar så kommer jag ju ha lite pengar. Det räcker absolut inte till att köpa en lägenhet då vi har stora lån, men iallafall så pass att jag kan få hyra genom att använda mig av kapitalet.
    Känns bara så omöjligt att bo kvar tills dess att vi sålt,hade velat lämna typ igår..
    Då har du helt enkelt inget val än att bo kvar tills försäljningen är avgjord. Du blir inte beviljad några bidrag så länge du har ett kapital att leva på.
    Du kan ju leta privata hyresvärdar och se om det finns något du har råd med om du i så fall kan gå den vägen om du vill flytta ut nu.

Annars är det kanske dags att höja dina inkomster här och nu. Öka arbetstider, löneförhandla eller söka nytt jobb eller extrajobb. 
  • Anonym (X)

Kan du öka din lön, fler timmar, utbilda dig så du kan då ett arbete med bättre lön?

• Anonvm
    Jag bor i villa med min man,han betalar det mesta.
    Du har alltså satt dig i sitsen att du är ekonomiskt beroende av din man, först nu inser du att det ställer till bekymmer för dig?

Ta konsekvenserna av dina livsval, inse att du inte har möjlighet att få ett hyreskontrakt, inse också att du själv skapat de förutsättningar som nu gör detta omöjligt genom dina tidigare val.
  • Anonym (op)
    Ja då har du inte rätt till försörjningsstöd heller om du kan få loss inkomst genom att sälja ett hus.
Svar på tråden Söka lägenhet men behöver bostadsbidrag,hjälp!