• Anonym (Poppen)

Sambo, känslostyrd

Hej,

jag undrar om någon känner igen sig i detta eller har några tips :)
    jag och min sambo har varit ihop i 6 år och har ett litet barn på 2 år tillsammans, vi har det bra tillsammans och delar värderingar kring nästan allt.

Det vi kämpar med dock är att min sambo, kanske något eskalerande sista åren, ser en motgång oavsett hur liten den är som ett stort nederlag och kan låta det förstöra hela hennes dag. Dagen kan då övergå från att vi har det bra och gör våra morgonrutiner för att få iväg vår son till förskolan och fixa sig inför jobbet till att trösta henne, det kan pågå under hela dagen eller ibland flera dagar.

Det kan vara nästan vad som helst som gör henne ledsen och det börjar lite som en mulenhet, hon tittar ner i bordet, suckar högt ett par gånger och bara sjunker ihop lite mer, sedan kommer kanske ett "...fan också.." och hon börjar kanske gråta och sen övergår hennes humör i en djup svärta - huset vi bor i är inte bra, hennes jobb är dåligt, vårt barn kommer inte få vänner när han växer upp, vi har inte gjort si eller så, vi skulle gjort så här i en situation för 5 år sedan, vi har inte tillräckligt många vänner, varför har vi inte fixat badrummet som en vän gjorde förra året. Felen blir ett oöverstiglig berg av problem som bara presenteras och hopar sig utan lösningar.

Jag upplever att istället för att se mycket av det som faktiskt är bra med allt vi har gjort, gör och har så ser hon ibland, inte alltid, saker som varken hon eller jag kan påverka för stunden som oöverstigliga hinder och låter det totalt förstöra en eller flera dagar, där hon bara ligger i soffan eller sängen och snyftar.
    Saken som satt igång det här kan vara kanske en vän som hon upplever inte hört av sig på länge, att någon har sagt något till henne på jobbet som upplever tråkig men också mindre saker som kanske att vi inte har krattat trädgården på löv, eller att vi skulle gå på bio men så blev en av oss sjuka och vi fick ställa in planerna.

I såna situationer släpper hon allt, och går in i sig själv. Jag upplever att jag blir den som helt enkelt får lösa allt när hon får sina sammanbrott. Jag tröstar henne efter bästa förmåga och har läst en del material om konflikthantering, och att möta personer, men det finns en gräns för vad jag kan göra också - jag kan krama, trösta och ge stöd och lyssna men hjälper inte det kan jag inte sitta med henne i flera timmar och bara vagga henne - vår son behöver mat och stimulering, vår hund behöver gå ut och gå, vi behöver handla, laga mat, diska städa osv - och då får hon ligga där och vara ledsen tills hon hämtat sig.

Vi har pratat om det på kvällarna när det bara är vi och hon håller med om att hon är trött på att vara ledsen, att vara orolig för väldigt många saker som hon inte kan påverka, men att det också är bra att ha kontakt och våga visa sina känslor.

Sen är det klart, vi har det bra rent ekonomiskt, vi skulle kunna flytta vart vi vill i princip, vi skulle nästan kunna göra allt vi önskar inom rimliga gränser - men jag tror inte lyckan bor i nån annan kommun, ett större/mindre/mer retro/mer modernt hus.

Jag förstår om hon känner sig "fast", vi har mycket rutiner, men så måste det också se ut med två vuxna som jobbar, vi kan jobba mindre och har testat det men då blir det en annan oro för henne.

Jag vill också poängtera att det är inte alltid såhär utan det händer kanske en 4-5 dagar i månaden med total svärta och kanske ytterligare ca en vecka med mer likgiltig "ömklighet" men inte fullt så nattsvart.

Jag har föreslagit terapi för henne, köpt träningskort med pass och ger henne allt utrymme hon behöver för att träffa vänner på helger om hon vill, gå på kurser eller liknande men hon faller hela tiden ner i samma svarta hål igen.

Jag vet inte riktigt vad för svar jag söker, men kanske om någon känner igen sig i det här och hur ni själva bemöter det?

• Svar på tråden Sambo, känslostyrd
  • sextiotalist

Jag gissar på att orsaken kan vara PMS, läs på om PMS. Och be henne att ta kontakt med gynekolog så de kan hjälpa henne att ta sig igenom detta.

• AnnaZL
    sextiotalist skrev 2022-02-08 09:08:07 följande:

Jag gissar på att orsaken kan vara PMS, läs på om PMS. Och be henne att ta kontakt med gynekolog så de kan hjälpa henne att ta sig igenom detta.

Det var min första tanke också. Hjälp henne att boka vårdbesök.
  • Anonym (Stina)

Det korta svaret är att du inte kan hjälpa henne om hon inte vill hjälpa sig själv. 

Hon måste gå till en läkare eller en terapeut. Privat terapi är bra och lätt att få tid men kostar en del pengar. Det låter som ni har utrymme för detta så jag tycker ni ska prioritera det. Man kan t ex söka på samtalsterapi och den kommun ni bor i. 

Långa svaret: Det är  tydligt att hon inte mår bra - och har man t ex en depression så hjälper det inte att man rent rationellt inte har något att klaga på. Att man har jobb, familj, hus, pengar - det hjälper inte när själen är ett stort mörker. 

Att du ska behöva lyfta upp henne varje gång hon faller håller inte i längden. Hon behöver lösa grundproblemet tillsammans med en professionell. Att må så dåligt 4-5 dagar i månaden under en längre tid är inte lite. Det är tvärtom ganska mycket. Och frågan är hur hon egentligen mår resten av tiden. Kanske mår hon rätt kasst konstant och efter en tid orkar hon inte hålla ihop sig. Då bryter hon ihop, du samlar upp henne och sen fortsätter det. 

ett annat tecken på att hon mår dåligt är att hon inte verkar vilja/orka söka hjälp. Det kan kännas oöverstigligt för en person med depression att söka hjälp - medan om man mår dåligt på andra sätt så blir man ju själv bekymrad och söker läkare. 

det skulle även kunna vara svår pms, kommer detta regelbundet vid ungefär samma tid i månaden? I vilket fall som helst finns det hjälp att få men hon måste ta steget och ta emot den hjälpen. 

För att hjälpa henne dit får du nog vara tydlig. Säg till henne att så här kan ni inte ha det, du vill att hon söker hjälp och du kan boka in en tid men hon måste gå dit. 

Det är rätt vanligt att bli medberoende i sådant här, man stöttar för att få saker att funka men i slutändan så hjälper man personen att behålla status quo, där ingen förändring sker och personen är helt beroende av en för att fungera. Det är inte bra för någon! det är också vanligt att man själv anpassar sitt beteende för att förenkla. Man visar inte sin egen oro, sina känslor eller irritation av rädsla för att göra situationen värre. 

menar inte att du ska skälla på henne - det är det sista hon behöver - men du får nog vara tydlig med att du inte vill ha det så här och du vill att hon går till läkare/kurator. Säg att nu bokar vi en tid, och så gör ni det. Och sen försöker du släppa allt omhändertagande av henne en tid. Istället kan du stötta upp genom att vara huvudansvarig för hem och barn under hennes läkningsprocess. 

• Anonym (Pmds)

Pmds kan det vara, min pms övergick till pmds efter vi fick barn. Det är fruktansvärt jobbigt för alla , men jag har det två veckor i månaden drygt efter ägglossning.

• Anonym (Stina)

Ett tillägg:

ni verkar båda vara överens om att din sambo är känslostyrd. Men att vara känslostyrd handlar inte om att man börjar gråta och inte klara att varken ta hand om barn eller sig själv i dagar. Är man känslostyrd är man impulsiv och kan dras med i känslor men det kan ofta vara på ett positivt sätt - man blir glad av mycket och får ofta infall och hittar på roliga saker. Det låter inte som din sambo gör detta. 

så släpp idén om att detta är hennes personlighet för då är det lätt att ni bara accepterar situationen. Hon har inte alltid varit sån här, det har eskalerat det senaste, hon klarar inte av livet - det är inte en personlighet och det är inte såhär man ska behöva må. 

• Anonym (Gränser)

Jag tänker att man inte kan ta ansvar för en annan människas mående i hög utsträckning, när det faktiskt är psykisk ohälsa.
    Jag tänker att du behöver fokusera på att vardagen fungerar något sådär ok, trots hennes mörker och att ni faktiskt behöver hitta vad som fungerar ok.

Rent krasst får du nog räkna med att några dagar i månaden är nattsvarta, Sen tänker jag också att ni får fundera på vad som faktiskt fungerar bäst. Är det kramar och tröst, eller är det att faktiskt gå ut med hunden?

Och sen när tvååringen är 4-5 år, så kommer han tydligare också behöva förhålla sig till detta. Då kanske det är viktigt att du som medförälder har strategier för vad som fungerar och inte.

• sextiotalist
    Anonym (Stina) skrev 2022-02-08 09:13:43 följande:

Det korta svaret är att du inte kan hjälpa henne om hon inte vill hjälpa sig själv. 

Hon måste gå till en läkare eller en terapeut. Privat terapi är bra och lätt att få tid men kostar en del pengar. Det låter som ni har utrymme för detta så jag tycker ni ska prioritera det. Man kan t ex söka på samtalsterapi och den kommun ni bor i. 

Långa svaret: Det är  tydligt att hon inte mår bra - och har man t ex en depression så hjälper det inte att man rent rationellt inte har något att klaga på. Att man har jobb, familj, hus, pengar - det hjälper inte när själen är ett stort mörker. 

Att du ska behöva lyfta upp henne varje gång hon faller håller inte i längden. Hon behöver lösa grundproblemet tillsammans med en professionell. Att må så dåligt 4-5 dagar i månaden under en längre tid är inte lite. Det är tvärtom ganska mycket. Och frågan är hur hon egentligen mår resten av tiden. Kanske mår hon rätt kasst konstant och efter en tid orkar hon inte hålla ihop sig. Då bryter hon ihop, du samlar upp henne och sen fortsätter det. 

ett annat tecken på att hon mår dåligt är att hon inte verkar vilja/orka söka hjälp. Det kan kännas oöverstigligt för en person med depression att söka hjälp - medan om man mår dåligt på andra sätt så blir man ju själv bekymrad och söker läkare. 

det skulle även kunna vara svår pms, kommer detta regelbundet vid ungefär samma tid i månaden? I vilket fall som helst finns det hjälp att få men hon måste ta steget och ta emot den hjälpen. 

För att hjälpa henne dit får du nog vara tydlig. Säg till henne att så här kan ni inte ha det, du vill att hon söker hjälp och du kan boka in en tid men hon måste gå dit. 

Det är rätt vanligt att bli medberoende i sådant här, man stöttar för att få saker att funka men i slutändan så hjälper man personen att behålla status quo, där ingen förändring sker och personen är helt beroende av en för att fungera. Det är inte bra för någon! det är också vanligt att man själv anpassar sitt beteende för att förenkla. Man visar inte sin egen oro, sina känslor eller irritation av rädsla för att göra situationen värre. 

menar inte att du ska skälla på henne - det är det sista hon behöver - men du får nog vara tydlig med att du inte vill ha det så här och du vill att hon går till läkare/kurator. Säg att nu bokar vi en tid, och så gör ni det. Och sen försöker du släppa allt omhändertagande av henne en tid. Istället kan du stötta upp genom att vara huvudansvarig för hem och barn under hennes läkningsprocess. 

Det terapi kan hjälpa, om det är PMS (läste du att det endast var 3-4 dagar i månaden) är att ts sambo kan få insikt i detta få verktyg att ta sig igenom detta.  Tyvärr är det inte ovanligt, men de flesta skäms över det. 3-4 dagar är inte en lång tid för PMS, en del kvinnor kan ha det från ÄL tills mensen kommer (alltså i två veckor).
  • sextiotalist
    Anonym (Stina) skrev 2022-02-08 09:19:07 följande:

Ett tillägg:

ni verkar båda vara överens om att din sambo är känslostyrd. Men att vara känslostyrd handlar inte om att man börjar gråta och inte klara att varken ta hand om barn eller sig själv i dagar. Är man känslostyrd är man impulsiv och kan dras med i känslor men det kan ofta vara på ett positivt sätt - man blir glad av mycket och får ofta infall och hittar på roliga saker. Det låter inte som din sambo gör detta. 

så släpp idén om att detta är hennes personlighet för då är det lätt att ni bara accepterar situationen. Hon har inte alltid varit sån här, det har eskalerat det senaste, hon klarar inte av livet - det är inte en personlighet och det är inte såhär man ska behöva må. 

PMS är ett helvet, jag inser att jag hade ändå rätt lindrigt, men det var ändå stentufft
  • Anonym (Stina)
    sextiotalist skrev 2022-02-08 09:25:46 följande:
    PMS är ett helvet, jag inser att jag hade ändå rätt lindrigt, men det var ändå stentufft
    Javisst - men vad det än är så handlar det inte om personlighet eller att vara känslostyrd. 
  • fjanten

Tänker också PMS eller PMDS. Finns naturläkemedel (t.ex. jättenattljusolja) som hjälper vissa, finns också regelrätt medicin, men den biten är såklart en vårdfråga. Det kan också hjälpa att prata med en psykolog och få olika verktyg för att hantera ångest/oro - inte ta bort den, men verktyg som kan hjälpa henne hantera det hela bättre så det inte blir samma spiral och mörker. Jag kan få det precis som din sambo, men för mig sker det under graviditet samt några månader post partum, och har fått bra hjälp från psykolog. Så jag skulle varmt rekommendera det. Usch vad tungt hon (och du) måste ha det när det blir varje månad

• Drottningen1970

Hon behöver ta ansvar för sin psykiska ohälsa och söka hjälp. Barnen ska inte behöva uppleva det. Oavsett om det beror på depression, pms eller bara nån brist i karaktären så måste du ställa krav på att hon söker hjälp.

• Anonym (pmsig)

Låter som solklar PMS

• Mimosa86

Ni behöver kartlägga när det händer i månaden i förhållande till hennes cykel.

som fler andra påpekat så luktar detta pms alt. Pmsd.

känner igen det där själv. Speciellt efter 30 och efter barnens ankomst blommade det ut med full kraft. 5 dagar av mörker varje månad. allt känns meningslöst. misstolkar allt och känns som livet bara vill jävlas med en. Små backar blir oövervinneliga berg. Tårar och sorg. Så kommer mensen tillslut och då börjar solstrålar sippra igenom molntäcket och allt bli bra igen.

så börjar det om, månad efter månad. Ja fy fan...

• Anonym (PMS som 60-talist nämnt)

Håller med 60-talist. Schemalägg när dessa dagar infaller, och även när hennes mens kommer. 
    Det tog mig 35 år att inse att mina totalt svarta dagar och ångestattacker över precis allt var PMS...
    Jag kan fortfarande få dem, men har flera i min omgivning som kan påminna mig om varför.

• Anonym (Poppen)

Tack! Jag har gått i tankarna att det kan vara  PMS / PMSD och ibland är det säkert, den här senaste gången var det ett par dagar in i mensen, men har läst att det kan överlappa en bit.

Ja, jag ska ta till mig era tips och så löser jag och sambon det här tillsammans! Tack för alla svar! Hjärta 

Svar på tråden Sambo, känslostyrd